Recenze: Lichožrouti - příběh dvou gangů, které mají jiný pohled na to, kolik sníst ponožek

Lichožrouti
Jednomu mladému Lichožroutovi se to krédo nelíbí, takže se odtrhne od svého gangu a založí nový gang, který je mnohem více hardcore, jeho členové nosí spínací špendlíky v uších, bydlí na opuštěné lodi a kradou celé páry ponožek.
Mezitím úplně jinému Lichožroutovi někde jinde umře dědeček a on se vydává za svým strýcem, vůdcem toho původního gangu.
Mezitím se šílený (lidský) profesor snaží dokázat, že Lichožrouti existují. Což není jednoduché, protože jsou viditelní jen pro lidi, kteří jsou úplně sami a nikoho na světě nemají (jako je třeba ten profesor).
Česko-slovensko-chorvatský CGI animovaný film Lichožrouti (2016) vznikl podle knižní předlohy a bohužel se na něm projevují tradiční neduhy příliš špatných filmových adaptací literárních předloh a příliš laciných česko-slovensko-chorvatských CGI animáků...
Lichožrouti
Lichožrouti | Total HelpArt - T.H.A
To znamená, že ve filmu je spousta postaviček s divnými jmény, která mají možná nějaký smysl, ale ve filmu se ho nedozvíme. Např. žlutá dvojčata se jmenují Tulamor a Ramses, padouch se jmenuje Kudla Dederón. Aniž by u někoho z nich byla patrná nějaká spojitost s alkoholem, starým Egyptem nebo Německou demokratickou republikou. Znamená to, že mnohé z těch postaviček neudělají celý film nic víc, než že se představí a řeknou pár hlášek. Také to znamená, že je načato několik zajímavých dějových momentů, ale nakonec se vše zvrhne v sérii těch úplně nejtradičnějších animovaných akčních scén. Ovšem za česko-slovensko-chorvatský rozpočet.
Což je docela problém, protože tvůrci měli ambice, na které neměli rozpočet. Ještě ve fázi storyboardů mohli asi Lichožrouti pořád být celkem fajn a třeba ve studiu Laika by z těch storyboardů dokázali vyždímat něco úžasného. Možná. Tomuhle filmu ale chybělo několik set animátorů, texturistů, riggerů a v neposlední řadě také dražší střihač, míchač zvuku, režisér dabingu a hudební skladatel (některé akční scény jsou úplně bez hudby a působí to velmi divně).

Lichožrouti
Tvůrci filmu mluvili o tom, jak se snažili přijít s typickou českou poetikou a tím se vzepřít typické hollywoodské animaci. To je bohužel s přibývajícími minutami filmu stále méně a méně pravda. Začátek opravdu nějakou takovou poetiku má, docela dost se mi líbil (například stylizovaná Praha, ve které se film odehrává) a klidně bych tvůrcům nějaké ty technické nedostatky odpustil. Ale ve své druhé polovině se film snaží přesně imitovat právě ten Hollywood a každou lichou nezajímavou drahou akční animovanou podívanou, která z něj v posledních letech vzešla. Na což samozřejmě nemá z čistě finančních důvodů, bez ohledu na talent tvůrců. Je to škoda a tvůrci si tak sami podrazili nohy.
Hodnocení: 40%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE
P.S: Výtvarná podoba ilustrací v knížkách mi připadá mnohem působivější než jejich filmová CGI verze. Ale to může být subjektivní a film má jiné, podstatně větší problémy.