Recenze: God of War - důkaz, že novou generaci konzolí (zatím) nepotřebujeme

Recenze: God of War - důkaz, že novou generaci konzolí (zatím) nepotřebujeme
God of War | SIE Santa Monica Studio
Recenzovaná verze: PlayStation 4
God of War
God of War | SIE Santa Monica Studio
Pryč je impulsivní mašina na zabíjení. Kratos začal žít normální civilní život, smrtící řetězy zakopal hluboko pod zem a založil rodinu. Po smrti druhé manželky se vydává se svým synem Atreem splnit její poslední přání - musí rozprášit popel na nejvyšší hoře světa. Jakkoli to zní jednoduše, cesta se přirozeně velmi brzy zkomplikuje. Tolik k zápletce.
Ano, není dvakrát složitá. Podobně jako v The Last of Us. A podobně jako ve zmíněném klenotu studia Naughty Dog jde hlavně o cestu samotnou a rozvíjející se vztah mezi hlavními postavami. Kratos s Atreem si nejsou dvakrát blízcí a putování napříč rozlehlým světem před ně postupně postaví nejednu výzvu, která jim umožní, aby našli společnou řeč. Že něco takového nepřipomíná předchozí díly? Máte pravdu. Ale o to se ani nové God of War nesnaží. Přímočará mlátička se odvážně přetransformovala v moderní příběhovou hru, která má akci až na druhém místě. Což upřímně nevadí. Člověk nejenže lépe pozná vytvořený svět, ale má i nezvyklou volnost.

Trailer:

God of War
Což mě, pravda, hlavně z počátku trochu mátlo. Hra sice velmi jasně vykresluje hlavní linii, současně ale nabízí řadu odboček. Háček je v tom, že řadě z nich se nelze věnovat od začátku - je potřeba postavu patřičně vybavit. Něž jsem se v tom všem zorientoval, chvíli mi to trvalo. Poté už mě ale svět nového GoW naplno pohltil. A začal jsem si užívat jeho možnosti.
Na hře oceňuji především fakt, že takzvaně "netlačí". Nechcete se věnovat prozkoumávání okolí? Není problém, hru bez větších obtíží dohrajete i pokud pojedete jen hlavní dějovou linii (přirozeně si tím ale výrazně zkrátíte herní dobu). Nebaví vás RPG prvky? I tenhle bod je spíše pro hračičky. Jistě, vylepšené zbraně pocítí každý hráč, kombinace různých dalších perků je ale pro vyložené fajnšmekry, kteří budou chtít ze hry dostat maximum. Je třeba podotknout, že se to vyplatí, protože můžete zábavněji taktizovat v soubojích (nemluvě o tom, že  Atreus má luk, který máte coby hráč také pod kontrolou).
Na rubání je každopádně tentokrát třeba zapomenout. Různí nepřátelé vyžadují odlišný přístup a pokud budete umírat, bude to hlavně proto, že se zapomenete krýt (což se v tomhle díle GoW doslova trestá smrtí).
God of War
God of War | SIE Santa Monica Studio
Ohnivé řetězy vystřídala magická sekera s "Thor efektem" (hodíš a vrátí se na povel). Přestože se to nemusí zdát, volba podobného stylu má svůj smysl. Není to jen o "sexy looku", který letící zbrani dodal ve svých filmech Marvel. Sekyra má nejen účel hrubé síly, ale i taktického prvku. A je zábava to kombinovat.
Kapitolou samou pro sebe je grafika. Hru jsem hrál na "stařičké" PS4ce (tedy bez označení Pro) a málem jsem zvedal čelist z podlahy. Co v SIE Santa Monica Studio z konzole vymáčkli je téměř neskutečné. Bohatý rozlehlý svět plný dechberoucích scenérií a zajímavých tvorů (největší pozornosti se po zásluze dostává obřímu hadovi Jörmungandrovi), chytré využití severské mytologie a obří míra detailů. Navíc bez nahrávacích obrazovek!
Na konec zmíním ještě dvě věci. Přítomnost Atrea (a nejen jeho, ale nebudu spoilerovat) má tu výhodu, že se děj neposouvá jen animacemi, ale i náhodnými rozhovory během putování (a že si jich autoři nepřipravili málo). Což má příjemný vedlejší efekt - i když hráč dojede hlavní děj a vrhne se poté na vedlejší questy, nemá pocit, že hra skončila a už se "jen dojíždí". Příběh se totiž neustále rozvíjí, zjišťujeme další informace a hra je mnohem živější. V SIE Santa Monica Studio tak zvládli prvky sandboxu de facto lépe než jiná studia, která na nich přímo staví, protože si stále připadáme v hlavní linii.
God of War
God of War | SIE Santa Monica Studio
Negativa? Zmínil jsem počáteční zmatenost, ale to je spíše individuální věc. Zarytým fanouškům série může vadit změna tempa a směru. Vyloženě k vzteku je titěrný text, který je hlavně v denících téměř nečitelný (současně je ale třeba uvést, že má hra kompletní českou lokalizaci). A pokud jde o herní část, v první třetině mi přišel poněkud nezáživný průchod skrze doly v hoře, ale šlo o jediný moment hry, kde jsem něco podobného pocítil. Vše ostatní byla jízda, u nímž jsem měl problém se odtrhnout od televize a jít konečně spát (což mám stále, protože i po nějakých cca 25 hodinách odehraného času nejsem zdaleka u konce s vedlejšími misemi, které hra nabízí).
Mohlo se zdát, že pro Krata není na moderních konzolích místo. Ale vývojářský tým v čele s režisérem hry Coreym Balrogem jasně dokazují, že to není pravda. Nový God of War je jedna z nejlepších her své generace a pokud jste majitelé "péeska", ve sbírce by vám rozhodně chybět neměla.
Hodnocení: 90%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE
P.S. Když jsem dohrál The Last of Us, hrozně mě mrzelo, že nám autoři nedali možnost se ve světě nadále volně pohybovat. God of War působí herně velmi podobně a tuto možnost má. Snad se tím TLoU2 inspiruje.