Záchranné laso před utonutím. Producent vzpomíná, co zachránilo miliardový Titanic od fiaska

Záchranné laso před utonutím. Producent vzpomíná, co zachránilo miliardový Titanic od fiaska
Titanic | 20th Century Fox
Landau, jenž s Cameronem pracoval také na Avatarech, zemřel následkem rakoviny ve 63 letech. Memoáry s názvem The Bigger Picture plné zákulisních historek vyjdou 4. listopadu a čtenáři se nostalgicky pomějí. Pozornost bude přirozeně upnutá na Titanic, který byl producentovým prvním blockbusterem, a rovnou tím největším ze všech. Film za 200 milionů dolarů si vyžádal dvě distribuční společnosti (Paramount a 20th Century Fox) a předčil Vodní svět jako vůbec nejdražší produkce historie.
Titanic
Titanic (1997)
Film
  • Disney+
  • iTunes
  • Rakuten
  • +1
84%
Jak Landau v knize vzpomíná, jeho výroba se na několik let stala snadným mediálním terčem a lidé z branže se předháněli v prognózách, jak moc Cameron se svým nákladným kolosem narazí. „Šlo o hodně. Všichni byli napjatí. Strávili jsme na tom pět let a utratili 200 milionů dolarů. Místy to vypadalo, jako by celý svět čekal na naše selhání. Časopis Time vydal článek o Titanicu s titulkem ‚Glub, Glub, Glub…‘ – zvuk velké lodi, jak se potápí,“ líčí producent, jenž spatřoval jedinou možnost záchrany.
„U každého filmu je první trailer nesmírně důležitý. Je to nejlepší šance, jak zaujmout diváky. Máte dvě a půl minuty na to, abyste předali příběh a atmosféru filmu. Těch 150 sekund znamená úplně všechno – a stejně jako tolik dalších věcí u Titanicu se staly předmětem velké bitvy.“ Produkce dala dohromady čtyřminutovou upoutávku, která podle ní odpovídala ambicím a rozsahu tříhodinové podívané s prvky historického melodramatu, dokumentární expedice a katastrofického spektáklu. Šéf distribučního a marketingového oddělení Paramountu vzkázal, že si z ní pozvracel boty. Studio poté sestavilo devadesátisekundový trailer, který dle Landaua vypadal, jako kdyby John Woo na palubě noblesního parníku nedopatřením natočil šílený akčňák.
Titanic: originální trailer | 20th Century Fox
Tvůrci si přes CEO Paramountu Sherry Lansingovou prosadili svou dlouhou ukázku, která se měla otestovat na ShoWestu, konferenci Národní asociace majitelů kin v Las Vegas. Lidé tam rozhodují o tom, jaké filmy zarezervují pro kina a kolik sálů jim poskytnou. „Seděli jsme u stolu Paramountu na ShoWestu spolu s některými jejich vrcholnými manažery a největšími hvězdami, včetně Kurta Russella, hlavní hvězdy jejich chystaného filmu Únos. Ošíval jsem se, zatímco v té banketní hale v Las Vegas běžel náš trailer, a hned jak skončil, Kurt Russell nahlas prohlásil: ‚Dal bych deset dolarů jen za to, abych ten trailer mohl vidět znovu.‘“
A to stačilo. „Díky tomu jsme dostali zvláštní povolení od Motion Picture Association — trailery směly mít maximálně 150 sekund — uvést čtyřminutový trailer pro publikum po celém světě,“ vypráví Landau, podle něhož se mediální percepce od té doby vylepšila. „A od toho dne každý negativní článek o filmu končil poznámkou, že ten snímek by vlastně mohl být dobrý. Byl to skutečný zlomový okamžik.“
Titanic
Titanic
Titanic
Titanic
Titanic
Dnes legendární trailer svým rozsahem stále vyčnívá – z následných velkofilmů ho překonává leda prodloužená upoutávka k Atlasu mraků, která má pět minut a čtyřicet sekund. Titanic v době uvedení po celém světě vydělal 1,84 miliardy dolarů a jako první, a hned výrazně, překonal miliardovou hranici. Dalších 400 milionů nasbíral při opětovných uvedeních a po započtení inflace mu patří historické třetí místo s tržbami 3,77 miliard dolarů. A od cesty vyhrál jedenáct Oscarů jako jeden z pouhých tří filmových titulů. Sakra dobrá trailerová práce!
Podívejte se na žebříček nejlepších filmů všech dob podle databáze Kinoboxu.
Zdroj: Variety