Sedm statečných slaví 65 let. Natáčení ovlivnila rivalita mezi hlavními hvězdami
Sedm statečných | Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Na počátku všeho byla nestárnoucí klasika Akiry KurosawySedm samurajů, téměř tříhodinový epos o skupině róninů, již si chudá vesnice najme na ochranu před bandity. Kurosawa platí za jednoho z nejzásadnějších východních filmařů, jenž měl vliv na západní kinematografii. Jistou skutečností ale je, že jeho tvorba byla sama ovlivňována západní kinematografií i literaturou, mimo jiné i westerny či drsnou školou. Snímek Sedm samurajů sám vypadá jako western s meči a vypadal jako ideální látka pro western v tradičnějším pojetí.
Myslel si to zřejmě i producent Lou Morheim, když koupil práva na natočení americké verze za 2 500 dolarů a pověřil Waltera Bernsteina napsáním scénáře. Práva pak od Morheima koupil Yul Brynner přes svou produkční společnost. Zaplatil za ně 10 000 dolarů předem, 1 000 dolarů týdně a 5 % z případného zisku. Původně měl Brynner režírovat a hrát jednu z hlavních rolí společně s Anthonym Quinnem.
Brynner ale změnil plány a s filmem oslovil producenta Waltera Mirische. Quinn, který pochopil, že ze společného projektu sešlo, zkusil Brynnera zažalovat. Nicméně k filmu nebyl hotový scénář či platné smlouvy, takže k soudu nakonec nedošlo. Dokončením scénáře byl pověřen Walter Newman, jehož verze je podle Brynnerových slov tím, co většinou vidíme na plátně. Newman nicméně nemohl být přítomen na natáčení, a když bylo potřeba film upravit podle přání mexických cenzorů, postaral se o to William Roberts. Newman proto požadoval odstranění z titulků.
Zcela poklidné nebylo ani samotné natáčení, už jen proto, že každý z herců, který hrál jednoho ze statečných, byl osobností sám o sobě. Nikdo z nich v té době nebyl hvězdou, ale každý se jí snažil stát. A tak si každý z herců pěstoval své vlastní nuance a výrazové prostředky, aby mezi ostatními vynikl.
Obzvlášť patrné to bylo u ústřední dvojice Chrise (Brynner) a Vina (Steve McQueen), kteří ve filmu působí jako nerozlučná dvojka, i když u herců byl opak pravdou. McQueen v té době nebyl takovou filmovou hvězdou, nejvíce byl známý z westernového seriálu Wanted Dead or Alive, jímž byl smluvně vázán a z něhož jej producent odmítal pustit. McQueen, jenž byl zároveň profesionální závodník a bravurní řidič, následně sehrál autonehodu a nastoupil na rekonvalescenci, i když mu dohromady nic nebylo. Během údajné rekonvalescence, kvůli níž byl uvolněn z natáčení seriálu, natáčel Sedm statečných.
Film byl šancí, jak se posunout na vyšší úroveň a nebyl příliš spokojený s tím, že nemá mnoho mluvených replik. Proto si stále uzurpoval kameru, vymiňoval si přítomnost v záběrech s Brynnerem a i když v nich jen stál v pozadí a nemluvil, pořád na sebe poutal pozornost. Proto si Vin ve společných scénách hraje s kloboukem, upravuje si oblečení nebo si pohazuje s nábojnicí. Brynner projevil podobnou touhu po dominanci, a tak si pod sebe občas nahrabal trochu hlíny, aby vypadal vyšší než McQueen, jenž mu hromádku při nejbližší příležitosti rozkopával.
Sedm statečných | Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Snímek režíroval John Sturges, zkušený režisér, který výkony průbojných herců dokázal sjednotit tak, aby jako skupina fungovali. Stateční tak vypadají jako působivý soubor individualit, perfektní tým výrazných osobností, které si divák užije jako jednotlivé charismatické figury i jako sehraný tým.
Zároveň se film vymykal tehdejšímu trendu westernů i svou prací s postavami. Westerny padesátých let byly bezmála psychologickými i sociálně-kritickými dramaty, Sedm statečných se ale svou poetikou vrací k akčním příběhům s jasně definovaným dobrem a zlem a hrdiny, kteří stojí uprostřed. Je to dáno samozřejmě tím, že vycházeli z japonského filmu, jenž byl ovlivněn westerny ještě staršími. V té době nezvyklý typ westernu neměl v amerických kinech příliš velký úspěch a pro producenty byl spíše zklamáním. Karta se ale znatelně obrátila, když se film vydal na světový trh. V Evropě požil snímek obrovské popularity a po světě vydělal trojnásobek toho, co na domácí půdě. Ze Statečných se stal kult, který pronikl do širších oblastí popkultury.