„Hrozba pro národní bezpečnost“. Trump by rád stoprocentním clem zničil Hollywood
Donald Trump | Andrew Harnik/Getty Images
Americký prezident dle Variety a dalších zahraničních webů oznámil, že dává povolení Ministerstvu obchodu a Úřadu obchodního zástupce USA, aby uvalily 100% clo na „všechny“ filmy produkované v „zahraničních zemích." A takových je ve studiové hollywoodské sféře výrazné procento; natáčení na jiných kontinentech a za přispění lokální koprodukce přináší řadu finančních úlev, které mohou pomoct zejména u drahých blockbusterů. V Británii například funguje tzv. Film Tax Relief, díky němuž si produkční společnosti mohou nárokovat až 25 % z kvalifikovaných výdajů vynaložených ve Spojeném království.
Filmaře samozřejmě lákají i exotické lokality a největší produkce typu Avatara, Avengers či Mission: Impossible převážejí štáb na Nový Zéland, do Kanady či Maďarska. Z této praxe těží i lokální ekonomika, vyhledávanou destinací Hollywoodu se v posledních letech znovu stala také Česká republika, kde vznikaly projekty jako Nosferatu, Gray Man nebo Kolo času. Trump by stoprocentním clem takovým podnikům zatnul tipec, zahraniční kulturní vlivy totiž označil za „hrozbu pro národní bezpečnost“ a za „propagandu“.
„Filmový průmysl v Americe UMÍRÁ velmi rychlou smrtí,“ uvedl na platformě Truth Social Trump, jehož mesiášský patriotický komplex už od lednového nástupu do Oválné pracovny inicioval mnoho kontroverzních tarifů. Zmiňme například 145% clo na čínské zboží, univerzální 10% clo na veškerý dovoz či 25 % na automobily a autodíly. „Jiné země nabízejí všemožné pobídky, aby přilákaly naše filmaře a studia pryč ze Spojených států,“ pokračoval. „Hollywood a mnoho dalších oblastí v USA je ničeno. Jde o koordinované úsilí jiných států, a tedy o hrozbu pro národní bezpečnost. Je to – kromě všeho ostatního – také otázka poselství a propagandy! Proto povoluji Ministerstvu obchodu a Úřadu obchodního zástupce USA okamžitě zahájit proces zavedení 100% cla na všechny filmy, které vstupují do naší země a které byly natočeny v zahraničí. CHCEME ZNOVU FILMY VYRÁBĚNÉ V AMERICE!“
Těžko říct, zda mu něco takového našeptali herci Sylvester Stallone, Mel Gibson a Jon Voight, které Trump v lednu jmenoval ambasadory amerického filmového průmyslu. Ti jsou ale zatím buď nečinní, nebo jejich aktivita nemá mediální dosah. Minimálně Gibsona by navíc navrhované celní pořádky také zabolely, po letech chce v Itálii začít natáčet pokračování svého hitu Umučení Krista, který si před jednadvaceti lety musel sám financovat. Hollywood po prezidentově prohlášení vyloženě nepanikaří, prozatím ale nervózně přemítá, jak by se případná cla na soukromý zábavní sektor mohla vztáhnout a zda na to Trump vůbec má pravomoci.
Hrozba nicméně přichází ve špatný čas, pouhý týden před hollywoodskou výpravou na filmový festival v Cannes, kde mnoho zámořských produkcí shání zahraniční distributory a filmové balíčky usilují o zajištění studiového zázemí. Producenti budou jistě čelit salvě otázek ohledně případných cel a toho, zda se dotknou už zhotovených produkcí. Neví se rovněž, jestli by cla platila i pro filmy produkované jinými státy a dovážené do USA. Trump se také ani slovem nezmínil o televizi a seriálech, lpí na filmech jakožto hlavním kulturním dědictví nedávné historie.
Není navíc pravda, že by filmový průmysl rychle umíral. Návštěvnost kin sice od koronaviru není ideální, ale zrovna v posledních týdnech se díky hitům jako Minecraft či Hříšníci zlepšuje. Domácí tržby jsou o 16 % vyšší oproti loňsku, i když stále 31 % za rekordním rokem 2019. Uvalení cel se přitom nejeví jako efektivní způsob, jak na toto období před pandemií konečně navázat. Evidentní snaha o oslabení zahraničních trhů se může švihem obrátit proti Americe, která se skvělou jen tak nestane.