Jurský svět se znovuzrodil. Nový díl láká v epickém traileru na nejděsivější dinosaury série
Jurassic World: Rebirth | Universal Pictures
Popudem k rychlé výrobě filmu byl částečný krach posledního Jurského světa s podtitulem Nadvláda, který v kinech samozřejmě vydělal přes miliardu, ale odnesl si nejslabší recenze z celé franšízy. Koepp s Edwardsem si dobře uvědomují, že lidé nejvíc milují originál Stevena Spielberga, který posunul parametry trikového blockbusteru a nějaký čas byl nejvýdělečnějším snímkem historie. A toho dosáhl mimo jiné kreativním přínosem režiséra, jenž suverénně kličkoval mezi sci-fi příběhem s vědeckými teoriemi, rodinným dovolenkovým dobrodružstvím a také prvním pořádným hororem, který generace devadesátek okusila.
Jurský svět: Znovuzrození: trailer | CinemArt
Edwards, jenž po kariéře u efektů prorazil debutem Zakázaná zóna o odstřihnutém území obývaném nebezpečnými monstry, si z mládí vybavuje právě poslední žánrový aspekt. „Jurský park je hororový film v programu na ochranu svědků. Většina lidí ho tak nevnímá,“ nechal se slyšet v rozhovoru s Vanity Fair. „Všichni jsme na něj jako děti šli do kina. Ale upřímně, když jsem v kině sledoval útok T-Rexe, byl jsem vyděšený k smrti. Je to jedna z nejlépe režírovaných scén v historii filmu, takže laťka je opravdu vysoko, když se k tomu člověk připojí a snaží se něco takového vytvořit.“
Jak vidno ze vzrušující upoutávky, šikovný režisér Godzilly (2014) či oceňovaného Star Wars prequelu Rogue One bude chtít sloučit velkolepé ostrovní dobrodružství s bázlivým úprkem před obry, kteří dle slov hrdinů byli pro původní park až příliš nebezpeční. „Uvnitř každého z nás je něco velmi prapůvodního,“ vysvětlil Edwards svůj pohled na obnovený námět. „Jako savci jsme se vyvinuli s tímto strachem z většího zvířete, které jednoho dne přijde a možná zabije nás nebo naši rodinu. Jakmile to vidíte na obrazovce, říkáte si: ‚Já to věděl… Měli jsme se až moc dobře, až příliš dlouho.‘“
Dinosauři budou po událostech Nadvlády lidmi nenávidění a Koepp dle producenta Franka Marshalla přišel s nápadem, že klima už zkrátka nebylo jejich přežití nakloněné. „Takže začali vymírat a onemocněli. Ale existovala jedna oblast kolem rovníku, kde bylo dokonalé klima, teplota a prostředí pro jejich přežití.“ Právě tam, na ostrov v oblasti rovníku, kde se dřív nacházela první výzkumná laboratoř InGen, se vydává expedice pod vedením Zory Bennett (Johansson), Duncana Kincaid (Ali) a doktora Loomise (Bailey). Tým se podle synopse Vanity Fair snaží získat genetický materiál, který by mohl vést k průlomovému lékařskému objevu pro lidstvo. Ale chyby, jež se na zničené základně natropili, o třicet let později nezmizely. Přetrvaly – a jen narostly.
„Proč musí být pořád větší?,“ pokládal si Ian Malcolm řečnickou otázku na konci Nadvlády, kdy stanul tváří v tvář tamnímu alfa predátorovi. Zdejší výprava zažije takových setkání už v traileru několik a slogany o hororovém zážitku se zatím spíš podlamují. Náznaky velkolepých scén ale skýtají i pár opravdu adrenalinových momentek včetně ve vodě útočícího tyranosaura, což je scéna z Crichtonova prvního románu, která se do Spielbergova filmu nedostala a na řadu přijde nyní – její základ přitom spočívá v jednoduchém úskalí, totiž přejet část řeky na raftu a nevzbudit během toho odpočívajícího predátora.
Takových sekvencí snad Edwardsův film s poměrně funkční ústřední premisou nabídne víc, režisér ostatně perfektně zvládá interakci efektů s realistickým prostředím a subjektivním hlediskem postav. Nic moc osobitého z dosavadního materiálu nicméně úplně nekouká – na rozdíl od takového Stvořitele, který upoutávkami přesvědčoval o zásadním sci-fi zážitku dekády. Počkejme si ale do 3. července, kdy si Jurský svět: Znovuzrození najde cestu do tuzemských kin.