Slavný film, který nevznikl, se konečně blíží. Kubrickův snímek o holokaustu chystá režisér Rivalů
Malcolm McDowell – Mechanický pomeranč | Warner Bros.
Kubrick, sám tajuplný jako žádný režisér kinematografie, usiloval o zfilmování prvního románu Louise Begleyho s názvem Wartime Lies, tedy Válečné lži. V podstatě celou kariéru, počínaje celovečerním debutem Strach a touha (1953) a konče fascinujícím Eyes Wide Shut (1999), se upínal na adaptace dobových literárních děl. Jeho postavy se marně vzpírají vlivu okolního světa a často se v něm ztrácí, podléhají zuřivému násilí, stresovým následkům i rostoucí odtažitosti tváří v tvář válce, dystopii či vesmírným dálavám.
Aryan Papers přejmenoval dle titulního motivu dokumentů, jimiž se židovští protagonisté během druhé světové války pokouší změnit svou ohrožovanou identitu. To je ostatně další Kubrickem pravidelně využívaný aspekt, například v historickém Barrym Lyndonovi, kde hrdina přijímá cizí identitu, aby se vetřel mezi společenskou smetánku. Kubrick četl Begleyho předlohu několikrát a v rodinných archivech dlí archy scénáře, který pojednává o mladé židovské ženě a jejím synovci unikajícím holokaustu.
Kubrick do hlavní role obsadil holandskou herečku Johannu Ter Steege (obdivoval totiž šokující thriller Spoorloos, v němž debutovala), chlapce měl hrát Joseph Mazzello, známý jako vnuk Richarda Hammonda Tim z Jurského parku. Velkofilm Stevena Spielberga vyšel tentýž rok jako jeho svědectví o hrůzách holokaustu Schindlerův seznam, který byl v kinech obrovským hitem a režisérovi zajistil prvního Oscara – celkem jich sklidil sedm. Kubrick, jenž kolegův snímek nařkl z glorifikace trýznivého námětu, zjevně nechtěl po tak krátké době jitřit shodné dějinné rány. A údajně se obával, že natolik závažné téma zkrátka nezvládne uspokojivě a citlivě rozvést.
Projektu se tedy vzdal stejně jako na začátku 70. let vysněné biografie Napoleona. Luca Guadagnino nicméně dle vlastních slov obdržel svolení od správců Kubrickovy pozůstalosti, bádal v jeho soukromých archivech a nechal se slyšet, že Aryan Papers představuje jeho vysněný projekt. Pokud ho dokáže dostat před kamery, může navíc používat existující scénář od filmařské legendy, která nad scénáři nezřídka strávila celé dekády – Kubrick ostatně patnáct let křísil a přepisoval adaptaci sci-fi povídky Briana Aldisse Supertoys Last All Summer Long, kterou ale nakonec odevzdal Spielbergovi. Společným úsilím dvou velikánů vznikl snímek A. I. Umělá inteligence.
Guadagnino, jenž patří mezi prominentní autorské režiséry a momentálně má před sebou osm rozvržených projektů, může předvést něco podobného. „Mám ještě dva vysněné projekty: jedním z nich jsou Aryan Papers,“ řekl režisér hororové romance Do morku kostí curamagazine. „Je to nerealizovaný projekt Stanleyho Kubricka, adaptace první knihy Louise Begleyho Wartime Lies, na kterém jsem dlouho pracoval pro Warner Bros. se souhlasem pozůstalosti a rodiny Kubrickových.“ Vedle toho by rád zfilmoval ještě knihu Buddenbrooks od Thomase Manna, čímž by prý svůj život mohl definitivně prohlásit za velmi naplněný.
Na Kubricka se ovšem nenavazuje snadno a poznal to i jeho učenec a letitý přítel Spielberg, jehož Umělá inteligence narazila na kritický odpor. Převážně však kvůli tomu, jak spojovala dvě zdánlivě nesourodé autorské filosofie. To režisér poslední bondovky Cary Joji Fukunaga si podle všeho zcela vylámal zuby na dříve ohlášeném pokusu HBO o vzkříšení Kubrickova Napoleona, po němž se znovu slehla zem. Některé projekty možná ani nemají existovat a jsou pro to pádné důvody.