Recenze: Liam Neeson se Mezi náhrobními kameny vrací ke komornímu stylu

Liam Neeson
Mezi náhrobními kameny.
Nový případ proto odkýrá poněkud jiné karty, než na jaké jsme zvyklí. Scudder (Liam Neeson) je najat drogovým bossem, aby vypátral, kdo mu zabil ženu. A nebude to lehký úkol, neboť párek únosců má sklon k úchylnému mučení a i když žádají za oběti výkupné, nikdy je nepropouští.
Přestože se Liam Neeson v posledních letech etabloval jako hvězda akčního žánru, která nejen přesně střílí, ale ve velkém i láme končetiny, novinka vycházející z detektivek spisovatele Lawrence Blocka nic z toho nepřipomíná. Mezi náhrobními kameny se řadí k detektivám 70. a 80. let, v nichž hrdinové pomalu kráčí od jedné stopy ke druhé a rány spíše schytají, než aby je rozdávali. Žádné akční veletoče, ale poctivá detektivní práce muže, který to má jen několik krůčků k tomu, abychom ho označili za společenskou trosku.

Režisér Scott Frank zvládá naprosto všechny základní proriety žánru - jím vykreslený svět je deštivý, bez slunce, plný temných bočních uliček a brooklynských střech, přičemž všechny cesty vedou symbolicky na blízký hřbitov. Třešiňkou na dortu je stylizovaný úvod, který by z fleku svým pojetím mohl být střižen do Drsného Harryho (nebo podobné kriminálky té doby).
Liam Neeson, Ólafur Darri Ólafsson
Proč tedy "jen" 70%? Navzdory správně tísnivé atmosféře a logickému scénáři je charismatický Neeson jedinou skutečnou hereckou oporou. O co větší je na něj kladen důraz, o to matnější se zdají všichni jeho spoluhráči, včetně nadbytečného dětského sidekicka a dvou vrahů žijících ve velmi neobvyklé domácnosti. To naštěstí nemění nic na tom, že je výsledkem příjemná ozvěna někdejších kriminálek, která je odsouzena k neúspěchu, neboť se úmyslně vzdává moderních sex pozlátek.
Milovníci drsné detektivní školy by měli mezi náhrobní kameny zavítat. Podobná přiležitost se jim v nejbližší době jen tak nenabídne. Fanoušci akčního Neesona nechť raději vynechají. Jim snímek opravdu určen není.
Hodnocení: 70%