Recenze: The Raid 2 : Berandal – specialista proti klidu

recenze-the-raid-2-berandal-specialista-proti-klidu-1
Původem welšský režisér velmi rychle poznal, že rodná hrouda není úplně tím rajským místem pro jeho filmové vize. Po režijním debutu Footsteps (2006) se přesouvá do Indonésie, kde natáčí jednu z epizod dokumentárního cyklu o místních bojových uměních. A setkává se s mladíkem, který naprosto zásadně ovlivní Evansovu kariéru. Jméno Iko Uwais je dnes pro znalce a ctitele martial-arts filmů pojmem. Bojovému umění zvanému Silat se učil od 10 let a když jej režisér Evans vyzval ke spolupráci, která by ukončila jeho práci řidiče v telekomunikační společnosti, nezaváhal.
Film Cesta bojovníka o chlapci z venkova, který přichází do velkoměsta a tím prudce zvýší pracovní nasazení chirurgů, ortopedů a patologů, byl jen jakýmsi filmovým trenažérem nově založené filmové produkční společnosti a to především na ztvárnění dávných snů welšského režiséra. Tj. navázat (nikoli napodobovat) na filmové klasiky s mistry bojových umění jakými byli Bruce Lee, Jackie Chan, Jet Li nebo Sammo Hung. Poté přichází akční bomba roku The Raid – Zátah.

The Raid - Zátah: Trailer

Propojení survival filmu (ve stylu Smrtonosné pasti) s bojovým uměním Evansovi stoprocentně vyšlo a Iko Uwais (některými českými fanoušky příznačně přezdívaného Auvajs) je novou hvězdou akčního žánru. Řežba odehrávající se v hermeticky uzavřeném věžáku, kde na příkaz drogového bosse nemá přežít žádný z policistů speciální jednotky, je stavěna přímočaře. Strohost příběhu se kompenzuje mistrovskou choreografií akčních scén. Pokud se ve filmové branži posledních let hodí užít úsloví Za málo peněz hodně muziky, pak je to rozhodně Zátah. Ostatně je známo, že Evans měl nejprve scénář k Zátahu 2, ale z nedostatku financí musel začít jednodušším příběhem z věžáku.

Trailer na The Raid 2 : Berandal:

Jde-li příběh a hlavní hrdina v Zátahu vertikálně, pak dvojka má pohyb horizontální. To jí také nabízí vícevrstevnatější příběh. Policista Rama (Iko Uwais) dostává od velitele utajené protikorupční jednotky nelehký úkol. Sotva se mu zhojí rány a zatáhnou stehy z věžákových jatek, už ho čeká vězeňské intermezzo, kde má navázat kontakt se synem mafiánského bosse a infiltrovat se do řad jeho pohunků. První polovina filmu je na akci skoupá, nicméně větvící se příběh dává tušit, že divák prahnoucí po pořádné bitevní hostině bude ukojen. A tak se také stane. Zdá se až neuvěřitelné, že tento film byl natočen s rozpočtem 14 miliónů dolarů.
recenze-the-raid-2-berandal-specialista-proti-klidu-3
To, co z filmu dělá skutečnou událost (nikoli pro fanoušky Ingmara Bergmana, ale spíše Johna Woo nebo Quentina Tarantina), jsou pochopitelně akční scény. Tam, kde ve standardním akčním filmu bojová sekvence většinou končí, tam je Evans v polovině. Pre-produkce filmu věnovala každé z bojových scén týdny a měsíce. Každý souboj byl choreograficky do detailu připravený, natočený pracovně na video a dokonce i střižený do podoby, kterou by ve finále scéna měla mít. Většina z nich se stopážově pohybuje mezi neuvěřitelnými 7 až 11 minutami. Tomuto propastnému rozdílu oproti běžným hollywoodským produkcím nahrává skutečnost, že herci jsou skutečnými mistry bojových umění. Jestliže v jiných filmech se běžně záběr střihne po dvou nebo třech pohybech bojujících, Zátah 2 má v průměru čtyři pohyby, v jednom případě dokonce devatenáct, což umožňuje právě bojová dovednost účinkujících.
Kdo má rád klid, pohodu, humor, ženy, víno a zpěv, ať se filmu Garetha Evanse vyhne obloukem. Evans svůj příběh staví na světě, kde vládnou muži a ženy jsou buď uklizené v bezpečí (Ramova manželka) nebo jsou placené děvky mafiánů, v lepším případě to umí s kladivem (Hammer Girl) a mají tak výsadní postavení být členy klanu. Po většinu filmu jsme ale ve světě mužů, světě mafiánských rituálů, korupce, intrik, při čemž hlavní hnací silou příběhu je pomsta. To vše se splétá a vlévá do velkolepého finále, kdy si každý divák třeba jen se špetkou morálky přeje, aby to Rama už konečně vyčistil, vybil, utlouk. Ano, Zátah 2 je (mimo jiné) i fyzickým zážitkem. Například bojová scéna z metra, kde se ohánějí kladívka Hammer Girl (a připomenou souboj Nevěsty z Domu modrých listů v Kill Bill) nebo přesné zásahy zakřivenými noži Zabijáka, které řezají šlachy protivníků, případně drtivé fraktury po úderech kovovou baseballovou pálkou, to není nic pro slabé povahy, neřku-li pacifisty. Ale i to postrkuje dvojku Zátahu do čela žebříčku filmů akčního žánru poslední dekády.

Ukázka z filmu:

Příznivci žánru a welšského tvůrce, který zjevně zakotvil v Indonésii, už nyní netrpělivě očekávají informace, které prozradí, o čem bude Zátah 3. Zakončení trilogie by se mělo natáčet příští rok.
Hodnocení: 95%