From Dusk Till Dawn: The Series aneb recenze televizního Od soumraku do úsvitu

Od soumraku do úsvitu
První oficiální plakát
Protože to má smysl a já se pokusím na základe odvysílaných prvních dvou epizod vysvětlit proč. Předně upozorním, že článek bude obsahovat určité spoilery, protože počítám s tím, že jste původní film z roku 1997 viděli a recenzi čtete hlavně ze zvědavosti, s čím přišel televizní seriál.
Příběh se v mantinelech nemění. Bratři Geckovi (tentokrát D.J. Cotrona a Zane Holt) uhání směr Mexiko. Mají k tomu pádný důvod. Právě vykradli banku, po cestě postříleli pár policajtů, k tomu zavraždili i několik civilistů a jejich kontakt, který jim má zařídit "nový život", se nachází za hranicemi. Míří do baru Titty Twister, který skrývá nečekané tajemství - je plný upírů. Tam se ale v prvních dvou epizodách nepodíváme. Budeme svědky rozvětvení příběhu rangera, který to od bratrů schytá na jedné ze zastávek, podíváme se do zmíněné banky a přirozeně nemůže chybět rodina Jacoba Fullera (Robert Patrick, jenž shodou okolností hrál v pokračování Od soumraku do úsvitu 2: Krvavé peníze), která nakonec Geckovi přes hranice dostane.
Jsou příběhy, kdy už není co vyprávět. Původní snímek Od soumraku do úsvitu, napsaný Quentinem Tarantinem, měl ale hodně mezer. Lépe řečeno v něm s oblibou postavy mluvily o událostech, které nebyly ve filmu ukázány. Současně byl příběh poměrně svižný, takže neměli scenáristé seriálové verze (kam se počítá i Rodriguez a Tarantino) problém s tím doplnit bílá místa, případně jednotlivé linie rozvětvit. Ba co víc - pro zatraktivnění celé podívané je hlavní linie neustále doplňována skoky v čase, které jsou navíc podávány z různých úhlů pohledu. Díky tomu i natolik provařený moment, jako úvodní zabití rangera (jde o scénu s legendární hláškou pokladního "Měl bych dostat posranýho Oscara za to, jak přirozeně jsem se choval!"), může být využit ve více epizodách a přestože to ranger v podání Dona Johsona odnese v seriálu jako úplně první, seriál se k němu opakovaně vrací.

Tím to ale nekončí. Tvůrci se rozhodli nejen obrazem vyprávět to, co původní film jen zmínil, případně rozvést známé scény, ale dokonce přijít i s úplně novou linií. Ta současně vyvolá největší vlnu kontroverze a pravděpodobně rozdělí fanoušky původního filmu na dva tábory. Fakt, že jsou nyní upíři víceméně všude, nejspíš málokoho překvapí. Hlavní změna přichází s charakterizací pošahaného bratra Ritchieho, který v původním filmu působil jako sexuálním socipat s vražednými sklony. Seriál k němu přistupuje jinak. Pořád má tendenci vraždit lidi na potkání a dívat se úchylně na každou sukni, vše je ale tentokrát vysvětleno skutečností, že slyší hlasy. A ne ledajaké. Podle všeho (a tady již spekuluji) je Ritchie mentálně propojený s nějakým démonem, který mu našeptává, že svět je plný stvůr (v čemž má pravdu) a vždy, když Ritchie někoho zabije, je to vlastně přání onoho démona.
Zane Holtz, D.J. Cotrona
Druhá epizoda též naznačuje, že setkání Geckových a Fullerových není žádná náhoda. Tady upřímně doufám, že seriál nesklouzne k nějakým divokým scenáristickým veletočům, v nichž je vše"součástí velkého plánu".
Podobné změny musí zákonitě vyvolat u fanoušků originálu obavy a tvůrci seriálu jsou si toho nepochybně vědomi. Start nicméně bez debat ustáli, dokázali známý příběh představit způsobem, aby chtěl divák vědět víc a obsazení se nakonec ukazuje překvapivě funkční (Cotrona i Holt přirozeně nemají tah Clooneyho a Tarantina, rozhodně ale v rolích nepůsobí nepatřičně). Pokud se povede udržet nastavenou laťku, je na co se těšit.
Hodnocení: 80%
P.S. Již po pár odvysílaných dílech si televize objednala druhou sezónu.