12 let v řetězech - režisér uměleckých filmů pomrkává v otrokářském dramatu po Hollywoodu

Na druhou stranu i v tomto třetím autorově filmu vystupuje McQueenův "objev", herec Michael Fassbender. Je oskarová soška ale tím, po čem režisér a scenárista, co vyrůstal v londýnském uměleckém světě, touží? Co když si chtěl ovšem McQueen "jenom" vyzkoušet něco jiného... Něco, co vyšlo Nicolasu Windingu Refnovi v případě filmu Drive (2011), ale během realizace o tom nevěděl... Konec spekulacím, pojďme si představit 12 let v řetězech, filmové dílo, jehož žánrovým protipólem je Tarantinův Nespoutaný Django (2012). Co se kvality snímků týče, jsou na tom ovšem oba velmi podobně.
Chiwetel Ejiofor
Chiwetel Ejiofor ve své životní roli. Dostane Oscara?
Hrdinou historického dramatu 12 let v řetězech je Solomon Northup (Chiwetel Ejiofor). Svobodný, dobře společensky situovaný severoamerický černoch (profesionální houslista) byl jednoho poklidného večera roku 1841 úkladně opit a prodán do otroctví. A žil v něm dlouhých 12 let, než bylo spravedlnosti učiněno zadost.
Chiwetel Ejiofor
12 Years a Slave
Mezi McQueenovy silné stránky patří až vědecké, objektivní pozorování a působivá audiovizuální stránka. Brit se na Northupův osud dívá z pozice černocha, který nesoudí, nýbrž popisuje. A to tak důkladně, že samotný popis de facto vyslovuje názor. Kdyby měl být ale věrný názvu filmu, tedy oněm "12 letům", byl by snímek k nevydržení dlouhý. Scénář filmu nezapře tak trochu klišé děl, co vedou od někud k happyendu. Poprvé se na scénáři nepodílel McQueen sám. Částí šlo o výpověď samotného Northupa (ano, jde o "skutečný příběh") a dílem o přepracování Johna Ridleyho (U-Turn, 1997; Bratrstvo černé pracky, 2002; Red Tails, 2012).

Trailer k filmu 12 let v řetězech:

Scénář je slabší stránkou 12 let v řetězech. Tu silnější představuje kamera Seana Bobbitta, McQueenova věrného spolupracovníka. V případě novinky si nemohl dovolit nekonečně dlouhé záběry, kterými překvapil hlavně v Hladu. Nicméně poměrně dlouhá statická scéna, kdy je Solomon za trest připoután do oprátky ke stromu, jen tak tak, aby balancoval na špičce nohy a neuškrtil se, patří k tomu nejsilnějšímu, co snímek přináší. Kolem procházejí ostatní otroci, Solomona jako kdyby vůbec nevnímali... Už pro tuhle jedinou scénu se 12 let v řetězech od ostatních hollywoodských snímků vymyká.
Michael Fassbender, Chiwetel Ejiofor
Michael Fassbender (vlevo) coby drsný otrokář. Těsně před "bičovací" scénou.
To, co novince ambiciózního režiséra McQueena chybí, je přesah. V Hladu se věnoval radikalismu, vytrvalosti, jisté paličatosti, odvaze a odhodlání. Ve Studu se McQueen zaměřil na slabost, odosobněnost člověka, který je překvapený a vystrašený ze skutečných emocí. Ve 12 letech v řetězech bijí do očí nešvary a slabosti "majitelů" otroků (a jejich frustrovaných manželek). Scéna, kdy majitel otroků v podání Michaela Fassbendera není schopen před svou natěšenou manželkou zbičovat otrokyni, se kterou příležitostně souložil, odkazuje na univerzální téma manipulace a ovlivňování. Tato situace a zvolené kulisy zážitek "jen" umocňují. Bič dostává do ruky Solomon, který pochopitelně sílu úderů předstírá. Otrokář mu ale přiloží k hlavě pistoli, tudíž Solomonovi nezbývá nic jiného, než zasadit téměř smrtelné rány. Takhle jednoduše se ale otrokář viny zkrátka zbavit nemůže.
Chiwetel Ejiofor
Poněkud překvapí celková Solomonova odevzdanost osudu. Je to sice téma, které nepřekvapí McQueenovi fanoušky, ale v rámci žánru historického, otrokářského filmu to nelze nechat bez povšimnutí. Nebo je "normální" podlehnout beznaději a osudu "otroka" za situace, kdy žijete spokojený život úspěšného, de facto otrokářskou společností uznávaného člověka? Solomon se ve filmu vzepře vlastně jen dvakrát; když opilý Fassbender hrubě zaútočí na otrokyni. A podruhé, když zradí vlastní mravní integritu a zalže. Čímž si ale zachrání krk.
Brad Pitt
12 let v řetězech
12 let v řetězech není zbytečný film. Nepřináší nový pohled na (ne)vděčné téma. Je nicméně zajímavé sledovat někoho takového, kým je Steve McQueen, jak přistupuje k "hollywoodské" výzvě. Jistě, je tu oscarový skladatel Hans Zimmer, který brnká stále na tutéž notu. Brad Pitt se tu na moment mihne coby spravedlnost sama a zachránce, pro něhož je otrokářství něčím nepochopitelným. Však také byl koproducentem filmu...
Chiwetel Ejiofor
Paul Dano - 12 let v řetězech | Fox Searchlight Pictures
Ve vedlejších rolích se blýskne především Paul Dano coby zhrzený dřevař, jehož Solomon talentem, intelektem i lidskostí převyšuje. Velmi dobrý je i Benedict Cumberbatch v roli prvního Solomonova "majitele". Paul Giamatti stihl trošku po hříchu odehrát jen pár obrazů...
Steve McQueen si natočením 12 let v řetězech neuškodil, vychází z toho se ctí. Fanoušci se ale samozřejmě budou těšit na jeho další, intimnější, meditativnější a filosofičtější snímek. Doufejme, že se ho dočkáme, že McQueen nepodlehle blyštivým, pomíjivým hvězdám slávy a úspěchu.
Hodnocení: 70%