Fresh Film Fest hledá i po deseti letech tvůrce, kteří mají jasnou vizi a nahlížejí pod povrch věcí

Fresh Film Fest hledá i po deseti letech tvůrce, kteří mají jasnou vizi a nahlížejí pod povrch věcí 10 obrázků v galerii
Fresh Film Fest, mezinárodní filmový festival zaměřený na debutovou a studentskou tvorbu, oslaví letos desáté výročí. Více než 150 projekcí a řada doprovodných programů proběhne od 28. srpna do 1. září v pražských kinech Světozor, v Kině 35 – Francouzský institut, FAMU, Studiu Béla – Maďarský institut, v kině Ponrepo a také pod širým nebem v Riegrových sadech, kde bude volný vstup. Přinášíme vám rozhovor s uměleckým ředitelem Fresh Film Festu Janem Stehlíkem.
Režisér Alan Clark. Fresh Film Fest přinese retrospektivu jeho filmů.

Proč jste letos vybrali téma Fanatismus a jak se odrazí ve výběru filmů?
Když už chceme festivalový program – tedy jeho nesoutěžní část – tematizovat, tak způsobem, aby se nás to nějak dotýkalo a souviselo s tím, jak žijeme, jak vnímáme okolní svět. A fanatismus je nepochybně takovým tématem. Výběr filmů, kde je stále ještě řada titulů v jednání, se bude snažit nahlížet toto téma z různých úhlů – nikoli pouze v oblasti ideologie a náboženství. Konec konců každý z nás má v sobě menšího či většího fanatika, který podléhá různým obsesím. Abych byl ale ohledně programu v něčem konkrétní – nabídneme divákům například miniprofil britského tvůrce Alana Clarka. Ačkoli je jeho tvorba výrazně spojena s televizní tvorbou, mnohé filmové ikony se k odkazu jeho filmového vidění hlásí (Paul Greengrass, Stephen Frears, Harmony Korine) a pro film objevil i takové herecké hvězdy jako Tim Roth nebo Gary Oldman.

Jan Stehlík, umělecký ředitel Fresh Film Festu, vpravo ředitelka festivalu Radka Weiserová.
Herec Tim Roth ve fanatické roli snímku Alana Clarka Made in Britain.

Jakých pět filmů byste vybral jako největší lákadla a taháky letošního ročníku?
Pokud se podaří dojednat práva na projekci Clarkeova snímku Made in Britain (1982), pak Tim Roth v roli mladého neonacisty určitě patří k tomu nejlepšímu, co na téma neonacismu v hrané tvorbě vzniklo. Kdo si pamatuje norsko-švédskou komedii Povídky z kuchyně (2003), mohl by uvítat černým humorem prošpikovaný debut Švéda Patricka Eklunda Flimmer. Vypráví příběh z jednoho maloměsta, kde dojde k výpadku proudu a telekomunikační společnost svérázným způsobem tento problém řeší. Kdo má rád nové přístupy na obehrané téma, tak by neměl minout projekci francouzského snímku Les Apaches herce a režiséra Thierry de Perettiho (byl uvedený na letošním festivalu v Cannes). Možná ještě více nekonvenčním způsobem pojal svůj film Meteor kanadský režisér François Delisle. Příběh sleduje osudy pěti protagonistů spojených přímo či nepřímo s tragickou autonehodou, přičemž se tito protagonisté ve filmu ani jednou nepotkají a ve filmu nezazní jediný dialog. Nic to ale neubírá na sugestivnosti toho pětaosmdesátiminutového filmu. A pak určitě doporučuji výběr filmů, který měl již premiéru na festivalu v Karlových Varech v sekci Promissing Five. Obzvláště pak krátkometrážní film The Mass of Men (cena BAFTA pro nejlepší krátkometrážní film). Takto formálně nekonvenční a obsahově nekompromisně pojaté sociální téma jsem ve studentském filmu ještě neviděl.

Znělka letošního Fresh Film Festu:

Co dalšího zajímavého filmový program přinese?
Pro příznivce elektronického hudebního dua Modeselektor jsme například připravili celovečerní dokument We are Modeselektor (2013), který mapuje kariéru dvou kluků z Východního Německa, co svým technem dobyli svět.

Z loňského Fresh Film Festu.

Jací hosté letos přijedou? Kdo letos zasedne v porotách?
Zatím bych zmínil dvě jména. Německou režisérku a herečku Angelu Schanelec. Její filmy vykazují výrazný poetický rukopis a je řazena k tzv. berlínské škole. V 90. letech patřila k nejžádanějším německým režisérkám na světových festivalech a jak doufám, i nám se podaří některé z jejích filmů divákům Fresh Film Festu nabídnout. Druhou pozoruhodnou osobností z trochu jiného světa filmového umění je dánský režisér, scenárista a kameraman Martin de Thurah. Spolupracoval i s byvším porotcem Freshe Christofferem Boem a dnes patří ke špičce v oblasti hudebních videoklipů (Editors, Rőyksopp, Mew, Fever Ray, James Blake, Feist a další).

Jak se vlastně Fresh Film Fest proměnil za 10 let?
Já myslím, že v tom zásadním a co je také obsaženo v názvu festivalu, se příliš nezměnilo, beru to jako pozitivum. Hledat tvůrce, kteří jsou skutečně „fresh“, kteří často jdou proti proudu, mají jasnou vizi, nahlížejí pod povrch věcí, témat, to je cíl, kterého se stále držíme a nepovažujeme to za něco, v čem by festival ustrnul. Naopak, je to základní stavební kámen.

Více informací o celém programu najdete zde.

Ankety
Na co se v létě nejvíc těšíte v kině a na streamu?
The Boys, třetí řada
Ms. Marvel
Hustle
Peaky Blinders, finální řada
Jurský svět: Nadvláda
Umbrella Academy, třetí řada
Elvis
Thor: Láska jako hrom
The Gray Man
She-Hulk
Na dovolenou a na koupání!
Nejnovější články:
Načíst další články