Recenze: Jen Bůh odpouští je vším, čím se fantastické Drive bálo být

| RADiUS-TWC
Ryan Gosling
Hned ze začátku bych rád podotknul, že Drive řadím do své osobní TOPky 10 nejlepších snímků, Ryana Goslinga obdivuji a je jedním z mých nejoblíbenějších herců (nejen) současnosti a od Refna jsem prozatím neviděl nic, co bych nehodnotil více nežli kladně, takže berte v úvahu, že můj názor může být trochu zaujatý, ale veškeré své soustředění dávám do toho, aby můj úsudek byl co možná nejméně subjektivní.
Film vypráví příběh o mlčenlivém (je to postava hraná Goslingem, co byste čekali) Julianovi, který se živí pašováním drog (film se nicméně pašování více nevěnuje) a veškerý svůj volný čas většinou zabíjí
Vithaya Pansringarm
| RADiUS-TWC
tréninkem mladých talentů thajského boxu a pobytu v Bangkokském nevěstinci. Vše se změní, když jeho kolega/bratr Billy bezdůvodně znásilní a zabije prostitutku. Tento akt rozhýbe nepředstavitelně brutální domino, které má počátky u drsného gangstera, jemuž se přezdívá Ďábel. Do všeho se vloží Julianova matka, která přijede pochovat pozůstatky svého staršího syna a záležitosti pro své okolí svými neuváženými činy jen zhorší.
Ryan Gosling
| RADiUS-TWC
Drive dokázalo krásně podtrhnout linii mezi akčním, krvavým snímkem a art filmem a najít u těchto žánrů dokonalý balanc. Refn vypiloval svou režii a vše podložil 80tkovým soundtrackem a omamnou atmosférou. Byl to film roku a to i když (hodně mhouřím oči) uznám názor svého přítele, který říká, že "ten film nemá děj". Jen Bůh odpouští je jiný. Jde bohužel o ten horší příklad rovnováhy a Refn se soustředí pouze na uměleckou stránku. Příběh je tu v podstatě nulový a v hlavě by se mi při popisování filmu vybavilo asi jen jediné slovní spojení: bezhlavá pomsta (výraz "bezhlavá" je značně příhodný).
Ryan Gosling
Ryan Gosling | RADiUS-TWC
Režisér se tu znovu snaží překvapit vizuálem, používá brutální a přímo drastické scény k šokování diváka, ale v podstatě nenabízí žádný příběh. Nenechte se ale oklamat několika předchozími větami, samotný film je velmi poutavý a nejdou z něj téměř spustit oči. Jen mu chybí to "něco", co by vyloženě nadchlo. Drive mělo mnohem lépe prokreslené charaktery, a to o pořádný kus. V Jen Bůh odpouští celý film vlastně netušíme, co kdo má za lubem a nevíme, proč postavy jednají, jak jednají při čemž se často charakter jednotlivých postav bez zjevnější příčiny mění z minuty na minutu.

Refn naštěstí bezkonkurenčně zvládá režii a jeho poklidný styl by se dal klidně přirovnat ke kubrickovskému. Hladce proplouvá chodbami a mistrovsky využívá veškerých zákoutí kulis, které mu exotické prostředí nabídlo. Místy jeho práce s kameramanem připomíná slavného Hanekeho, a to především při přechodech z pokoje do pokoje. V tomto ohledu nejde filmu naprosto nic vytknout a nezbývá nic jiného, nežli za formu udělit jedničku s hvězdičkou.
Tom Burke, Gordon Brown
| RADiUS-TWC
Oproti tomu herci... Není to vůbec tak, že by hráli špatně, právě naopak, chybou je to, že vlastně nemají co hrát. Jedinými zajímavými postavami jsou Julianova matka a onen záhadný Ďábel. Ani u těch se ale nedozvíme odkuď pochází a nemůžeme s nimi ani sympatizovat ani je po právu odsuzovat.
Kristin Scott Thomas
Pozoruhodný je tedy hlavně onen vizuál. Ale nestačí prostě omezit hudbu na minimum, prokládat film závratnými střihy a doufat, že snímek obecenstvo přijme pozitivně, neboť jde o kritiky milovaný "art film". Mimochodem, bohatý OST, jako tomu bylo u Driveu, nečekejte. V celém filmu se můžete těšit asi tak na tři písně a ty jsou většinou pouze karaoke výstupem nejmenovaného herce. Přesto to snímku nebere vůbec žádnou atmosféru a nepřítomnosti soundtracku si skoro nevšimnete.
Jen Bůh odpouští je dalším krásným příkladem vítězství formy nad obsahem. Takováto malá výhra přesto stejně potěší, i když nejde o frázi pro tvůrce vyloženě lichotivou, donutí vás precizní vizuál film dokoukat do konce.
Ryan Gosling
Ryan Gosling | RADiUS-TWC
Takže na závěr. Abych byl upřímný, pořád si nejsem jistý jak film ohodnotit. Takové pocity jsem měl naposledy u kontroverzního Srbského filmu a tam si svým hodnocením stále nejsem zcela jistý. Při projekci Jen Bůh odpouští jsem byl zklamán, po projekci zase záhadně v euforii a chtěl jsem filmu dát plných 100%. Jedná se o takový snímek, jenž budete mít dlouho v hlavě, buď ho budete nesnášet nebo milovat, ale určitě vás překvapí a překvapovat jen tak nepřestane... a který rozhodně není pro slabé povahy, které nezvládají pohled na (ač filmovou) krev. Někteří ho nedocení (pokud je co docenit a pouze si nenamlouvám, že snímek se povedl, zatímco nestojí ani za starou belu) a někteří ho nepochopí (zase, pokud je opravdu co na něm chápat). Ale když budete mezi tou hrstkou, co má Refnův styl vyprávění ráda a co takovéto žánrově nejasné snímky vyhledávají, budete se bavit královsky.
Ryan Gosling, Nicolas Winding Refn
Domnívám se, že dnešní recenze vás asi v rozhodování, zda na film jít či nejít, nepopostrčí ani neodradí, ale s klidným srdcem nemůžu snímku Jen Bůh odpouští prostě dát jen jedno hodnocení. A za to se omlouvám.
Hodnocení: 100% nebo 20% (pro většinu tedy neutrálních 50:)