Smrtonosná past: Opět v akci - napravil reputaci filmu prodloužený sestřih, který vyšel na videu?

Smrtonosná past: Opět v akci | 20th Century Fox

! Předem upozorňuji, že počítám s tím, že jste kinoverzi Smrtonosné pasti: Opět v akci viděli a tudíž chápete, že je ve článku množství spoilerů, bez nichž by nebylo možné podrobně obě verze porovnat. !

Jakmile byla pro Blu-ray oznámena Extended (neboli rozšířená) edice páté Pasti, srdce mnohých fanoušků Johna McClanea zaplesala. Že by ještě byla naděje na záchranu páté štace populárního hrdiny, která v kinech z hláškujícího sympaťáka udělala nemyslícího terminátora? Inu, tak trochu…
Smrtonosná past: Opět v akci
Napřed si připomeňme několik nemocí původní kinoverze. Za prvé – příliš zběsilý střih, díky čemuž sice tempo dravě jelo, ale film často postrádal logicky navazující scény. Za druhé – špatná expozice a tedy nejasná motivace McClanea + jeho laxní přístup k ohrožení obyčejných lidí. Za třetí – chybějící scény z trailery (odhalená kráska na motorce, vtipy v taxíku, scéna z letadla). Za čtvrté – celá akce v Černobylu. Za páté – nesympatický synátor, který se celou dobu chová jako hovado. Za šesté - dojemné finále na letišti, v němž se ve zpomaleném kýčovitém záběru sejde celá McClaneovic rodina.
Hned zkraje je třeba podotknout, že vyloženě zásadní změny se nekonají, neboť je prodloužený sestřih bohatší o pouhé 3 minuty a 40 vteřin. Je v něm nicméně hned několik zajímavých výměn, díky kterým stojí za pozornost.
tema-smrtonosna-past-opet-v-akci-kinoverze-vs-extended-cut-1
Střih: Změny jsou spíše drobné, ale značně nápomocné. Hned v úvodu je McClane o něco rozčílenější na syna, že se nechal zavřít a následně bez zbytečného otálení nastupuje na letiště (což znamená žádná Lucy). Mnohem lépe vyzní, že jde do Ruska nasr... no chápete. Střih poté pomáhá jak během první velké automobilové honičky (ta je zhruba o dvě minuty delší) a vůbec působí řada momentů o něco uhlazenějším a přehlednejším dojmem.
Pořád bohužel není jasné, proč Jack Johnovi vůbec vyčítá, že se celá akce pokazila kvůli jeho zásahu v úvodu filmu (zdržel ho za soudem tak na 30 vteřin). McClaneovo náhlé uvolnění se z pout taktéž zůstalo záhadou.
Expozice: Vzhledem k tomu, že není úvod tentokrát tak rozjuchaný (zmíněné rozčílení, absence dialogu s Lucy), je Johnův vstup do akce uvěřitelnější. Bohužel zůstalo ohrožení životů civilistů ve scéně, kdy to McClane vezme z mostu na střechy projíždějících aut. Tomu navíc v Extended Cut nasadili korunu, neboť v něm John jednoho chudáka rovnou i převrátí na střechu.
Trailer: Doufali jste, že si v HD formátu konečně plně vychutnáte krásku na motorce a tvůrci přidají nové hlášky? Marně. Hlášek spíše ubylo a pokud jde o vyloženě nové scény, je tu de facto jen jedna (než se hrdinové vydají do zavřeného sálu, zkoumají zabezpečení budovy z druhé strany). A ještě potěší lehce rozšířená pasáž s hledáním zbraní v autech Čečenců před klubem.
Jai Courtney, Bruce Willis
Smrtonosná past: Opět v akci
Černobyl: Tohle se HODNĚ nepovedlo už na papíře a John Moore nedostatky scénáře spíše zvýraznil než aby je zjemnil. Zřejmě nic zásadního neskončilo na podlaze střižny, neboť je tu nejméně nového. Zabolí to hlavně proto, že jde o nejslabší část filmu, která by změny potřebovala nejvíc.
John McClane jr. (aka Jack McClane): Tady bohužel platí to samé, co u předchozí pasáže. Jack se žádných zásadních nových scén, v nichž by byl méně "asshole", nedočkal. Tuhle postavu už zřejmě nezachrání nikdy nic.
Finále zalité sluncem: Nejpřínosnější změna Extended verze – sladké finále na letišti se nekoná. Tentokrát příběh končí přímo v Černobylu, což je rozhodně lepší než tečka z kin. Jak už vám nejspíš došlo, když Lucy není v úvodu a není ani na konci, vypadl i vtip z první honičky, kdy s ní John mluví po telefonu („Jo, viděl jsem ho“). Vyškrtnutí Lucy Pasti extra neuškodilo.
Takže resumé? Úvod víc drží pohromadě. První akce je vypilovanější (až na zmíněné extra převrácené auto). Do Černobylu scény lépe navazují. Jde sice o drobnosti, často ale užitečné. Finále bohužel pořád extrémně špatné, i když aspoň o něco použitelnější v tom smyslu, že končí rozhovorem na téma „Ty tohle vyhledáváš?“. Na body bych Extended Cut viděl na 60%. Pořád je to v rámci série slabota, v prodlouženém sestřihu ale méně bolestivá. K vítězství má výsledek daleko, s jistou dávkou tolerance to ale lze vzít jako plichtu.
Smrtonosná past: Opět v akci
Statistiky série