Retro recenze: Pravidla mlčení - Robert Redford, skvělí herci a zabíjení kvůli konci války ve Vietnamu
Náš film se odehrává někdy mezi rokem 2000 a současností, kdy je zatčena Susan Sarandonová, protože se zjistí, že před 30 lety byla členkou Weather Underground a kohosi zabila. Starý právník (Robert Redford) je požádán o její obhajobu, ale odmítne. Mladý novinář (Shia LaBeouf) začne pátrat po pozadí případu a zjišťuje, že Redford je také bývalý člen Weather Underground, který si před desetiletími změnil identitu.
To už ale po Redfordovi jde celá americká policie, FBI a spol., a snaží se ho dostihnout, zatímco on se snaží najít jediného člověka, který by mohl dokázat jeho nevinu.
Bohužel, scénář filmu (tedy nejen scénář, ale celý námět) je strašlivě nezajímavý a předvídatelný. Původně jsem se domníval, že jde o adaptaci skutečných událostí a proto ve filmu nejsou žádné honičky, složitá dilemata ani nic jiného zajímavého. Podle presskitu jde ale o původní scénář (jen velmi vzdáleně inspirovaný nějakými členy Weather Underground, kteří se jmenovali jinak).
Redfordova režie je - nevím, jak to říct lépe - líná a unavená. Podobně jako scény, ve kterých má Redford (herec) předvádět něco jako akční výkon, tzn. útěk, při němž je v sázce vše - a je to jen takový pomalý opatrný dědouškovský cval, aby se pán nezadýchal.
Trailer:
Obávám se, že na rozdíl třeba od Clinta Eastwooda na Roberta Redforda už padla jakási mírná stařecká demence a má problém dát filmu punc něčeho zajímavého (v jakémkoliv smyslu). A že je tak slavný, že se mu mladší lidé v jeho okolí neodváží říct, že takhle se filmy točit nemůžou (i pokud vezmu v úvahu, že toto není film pro teenagery, ale spíš retro záležitost pro ty, kterým se stýská po thrillerech ze 70. let).
Skvělí herci se většinou snaží a většinou se jim daří scénám vdechnout aspoň nějakou základní atmosféru napětí. Ale není to moc platné, protože většina z té spousty postav je na plátně jen chvíli, aby Redfordovi řekla "Jo, ale to jsi neměl jezdit za mnou, musíš jet za XY", a Redford tedy jede dál, jako Kohoutek kvůli zadušené Slepičce (nebo jako v nějaké špatné adventuře). Jediná otázka, kterou film nastoluje, tzn. "Je ten hodný sympatický pán vrahem?", je samozřejmě zodpovězena přesně tak, jak očekáváme. A celá otázka toho, co to vlastně bylo Weather Underground a jak se jeho členové dnes morálně vyrovnávají s tím, co před lety udělali, je téměř úplně ignorována.
Když se po dvou hodinách film konečně dokodrcal přesně k tomu konci, který jsem očekával od jeho 30. minuty, došla mi jedna věc: Pravidla mlčení jsou hrozně podobná českým filmům. Kvalitní herci, slušné technické aspekty, ucházející kamera a hudba, ale celé to zoufale nedrží pohromadě (i když je tvůrce přesvědčen, že stvořil mistrovské dílo s několika přesahy) a postavy nás nezajímají, protože se nechovají ani jako lidi ani jako filmoví hrdinové. Chtělo by to dramaturga.