Recenze: Vražedný gurmán Hannibal se přemístil na televizní obrazovky (Pilot)

Hannibal
Inu, po odvysílané první epizodě si dovolím říci, že obavy sice byly oprávněné, ale nakonec nejspíš zbytečné. Není to tím, že by se seriál rovnal nebo rovnou překonával původní Mlčení jehňátek (1991). Jde zkrátka o to, že se 13 dílná show očividně vydá jinou cestou. Opakuje se situace z Jak prosté (2012) - stanice vzala fungující, oblíbenou a silnou značku (v těchto případech jména Lecter/Holmes), ale s látkou naložila víceméně po svém a než aby vyloženě pracovala s tím, co diváci znají, vytváří něco nového, co slavné jméno využívá hlavně k propagaci.
Ale zpátky k pilotu Hannibala (2013). První díl se zaměřuje více na postavu Hugha Dancyho, tedy agenta Willa Grahama, než na postavu doktora Hannibala Lectera. Scénáristé správně vytušili, že prosté odhalování Lectera není do budoucna nosné, a proto se s Madsem Mikkelsenem setkáváme (stejně jako v prvním filmu) jen chvílemi, které jsou povětšinou... gurmánské.
Agent Will Graham v seriálu nahrazuje Clarice Starlingovovou (Jodie Foster), ale na rozdíl od ní má na svém talíři, stejně jako slavný doktor, také naložené pěkné sousto. Potýká se totiž s mentální poruchou. V show nebyla prozatím blíže vysvětlena, ale podle několika zveřejněných rozhovorů se zdá, že má Will problém s tím být společenský, je tak trochu autista a není neobvyklé, že má během dne halucinace. Tato "vlastnost" mu pomáhá vcítit se do role vraha či sociopata, což nahání lidem okolo něj trochu husí kůži.
V jeho kariéře je to každopádně velmi užitečný um, kvůli němuž se za ním staví agent Jack Crawford s prosbou o pomoc při hledání vraha (nebo únosce) 8 náctiletých dívek, které se ztratily během posledních osmi měsíců. Tím začíná úvodní patnáctiminutovka, která víceméně rozvíjí základní pletku a dává nám menší nahlédnutí na to, jak se Will setkává s Lecterem.
Hannibal
Obsazení show je slušné, není však ničím výjimečné (prozatím, po prvním dílu je na soudy brzo). Darcy je docela sympaťák a svůj charakter hraje s chutí. Díky tomu, že jeho tvář není tolik známá, není problém s tím, že byste viděli někoho, kdo něco hraje. Opravdu vidíte jen a jen fiktivní postavu seriálu. Mikkelsen se zdál velmi dobrou volbou na dr. Lectera, ALE podle očekávání postrádá Hopkinsovo charisma (tady se nejde srovnání vyhnout) a nenavodí ve vás ten správný pocit strachu smíchaný se zvědavostí. Vyzařuje z něj určitá aura, která dává na vědomí, že se bude na co dívat a už v pilotu máme o čem přemýšlet, neboť není jasné, čeho je a čeho není schopen (a navíc vůbec nemáme ponětí o jeho minulosti). Ale to klíčové "něco", díky čemuž Hopkins roli proslavil, tu zatím není. Doufám, že má Mads ještě pár es v rukávu a nenechá takto unikátní postavu pomalu uvadat. Zatím je pouhým stínem svého famózního předchůdce.
Hugh Dancy
Režisér díky bohu nepodlehl stereotypnímu looku všech současných kriminálek a nasadil trošku jiný styl. I přesto, že začátek vypadá jak vystřižený z kdejaké CSI, zbytek pilotu vás přesvědčí o opaku svojí osobitou kamerou a zaměřením se na charakter postav.
Hannibal je rozhodně seriál, který má potenciál (teď neberu vůbec ohled na předešlé díly/filmy) a slibuje napětí s hutnou atmosférou. Uvidíme, co přinesou další epizody. Je nicméně lepší vůbec nesrovnávat s původním filmem a brát seriál samostatně. S takovou vás bude mnohem víc bavit.
Hodnocení: 70%