Recenze: Překvapivě obyčejné Argo Bena Afflecka (Oscar 2013)

| Warner Bros.
Ben Affleck, Bryan Cranston
| Warner Bros.
Argo (2012) patří do skupiny filmů, která má od první chvíle vydlážděnou cestu k sympatiím akademiků. Scénář vychází ze skutečných událostí, které byly až do roku 1997, kdy je odkryl bývalý prezident USA Bill Clinton, přísně tajné. Vypráví o šestici Američanů, kteří jsou při vyvrcholení íránské revoluce nuceni se schovávat. Radikálové totiž pronikají na americké velvyslanectví a všechny Američany drží jako rukojmí, jediné šestici "šťastlivců" se podaří uprchnout a schovat se v domě kanadského velvyslance. CIA moc dobře ví, že je musí vysvobodit co nejdříve, neboť je jen otázkou času, než radikálové zjistí, že jim chybí šest lidí.
Specialista na exfiltraci Tony Mendez (Ben Affleck) přichází s nápadem, že by je šlo vše vyřešit obřím podvodem - stačí předstírat, že jeho lidé obhlížejí tamní lokace pro filmování sci-fi filmu Argo. Cílem je, aby "filmaři" propašovali šestici ze země. I když jde o riskantní a hloupý plán, je nejlepší, jaký mají.

To, že to jde Affleckovi mnohem více za kamerou, než když svou dramatickou tvář vystavuje před ní, je už asi každému (až na něj) jasné a po úžasném Městě (2010) a emotivním Gone, Baby, Gone (2007) nám Argem představuje další důkaz toho, jak výborným režisérem umí být. Po této stránce má všechno zmáklé a příběh nenudí ani přes (často v jiných filmech ubíjející) politickou stránku. Děj má spád a hustou atmosféru, která Vás při konečné půlhodině donutí kousat si napětím nehty. Tomu dosti pomáhá i skvělá hudba Alexandreho Desplata, jež perfektně graduje po celý film.
John Goodman, Alan Arkin
| Warner Bros.
Film má perfektně zvládnutou dobovou výpravu a hlavně image herců je (i přes její určitou směšnost - přeci jenom je to 30 let) dokonalá. Z hereckého ansáblu se musí vyzdvihnout na Oscara nominovaný Alan Arkin (Argo má v Oscarových nominacích celkem sedm želízek v ohni) a jeho kolega John Goodman, jejichž mírně komediální postavičky Hollywoodských hvězd krásně odlehčují dramatičnost filmu. Skvělý výkon předvedl i Bryan Cranston, známý především z Perníkového táty (2008).
Argo nemá po režisérské a herecké stránce chybu (až na, paradoxně, slabší výkon Afflecka). Co mu ale výrazně chybí je lepší scénář, neboť jsou po celou dobu divákům postavy vzdálené a ani s "hledanými" nejde sympatizovat tak, jak by bylo třeba. Sručně řečeno, tak nějak chcete, aby se odtamtud dostali, ale kdyby je chytili, tak Vám to vlastně bude úplně jedno.
Přesto, že má Argo tolik nominací, neočekávám, že by jich větší počet proměnil a to nejen proto, že hlavním favoritem je kritiky obdivovaný Lincoln (2012 / který je, mimochodem, pro akademiky další jasnou volbou). Zkrátkafilmu "cosi" chybí, aby z něj byl opravdový divácký zážitek.
Hodnocení: 70%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete  ZDE