Recenze: Carmen 3D nabízí solidní záznam divadelního muzikálu

Znovu opakuji, a je velmi důležité si to uvědomit: Jde o záznam divadelního muzikálu. To znamená, že občas je vidět, jak pod jevištěm hraje orchestr, v detailních záběrech jsou jasně vidět mikroporty na hlavách herců a náplasti, které je tam přidržují. Když je někdo propíchnutý nožem, je jasně vidět, že je to rekvizita, přidělaná k břichu. Tato divadelní stylizace se k tomuto červenoknihovnovému příběhu hodí mnohem lépe, než to, o co se snažili filmoví Bídníci. V takovémto zpracování nemám nejmenší problém s tím, že se do sebe dva lidé zamilují po jednom pohledu, nebo že v cirkuse zlí klauni někoho proti jeho vůli přivážou jako terč pro vrhače nožů.
Václav Noid Bárta
Mimochodem, moc si nepamatuji, o čem je původní Carmen. Jenom mi nějak utkvělo, že v ní je "toreador smělý". V této verzi žádný toreador není, José je policajt, Carmen je cirkusová umělkyně a děj se odehrává někdy mezi rokem 1930 a současností (kapitán policie je oblečen jako snaživý člen Wehrmachtu, jeden z členů cirkusu je pankáč). Hudba mi přišla o něco zajímavější, než v Bídnících, zato český překlad (muzikál původně není český) by se dal vypilovat lépe. Trochu problém je jen v tom, že v detailních záběrech je docela jasně vidět, že obě ženské protagonistky jsou o 15-20 let starší, než by podle zápletky měly být.
Lucie Bílá je v titulní roli fakt dobrá, zatímco Jiří Korn je bůh a příjemně (zcela neironicky) mě překvapil i Noid Bárta v roli padoušského nožovrhače.

Přestože jde, opakuji potřetí, o záznam divadelního představení, F.A. Brabec ho místy ozvláštňuje drobnými audio/video žertíky, jako zpomalování a zrychlování obrazu, dvojexpozice, velmi jednoduchý trik... Je to decentní a spolu s občas divokou kamerou to - aspoň v mém případě - úspěšně pomáhalo zahánět nudu, kterou bych asi trpěl v divadle. Bonusem jsou živí lvi, velbloud a slušní cirkusoví performeři - netuším, jestli něco z toho je i v divadelní verzi.
Jiří Korn
Film má dvě hodiny a je to přesně akorát. Původní divadelní muzikál má prý o 40 minut více, ale nepřipadalo mi, že by ve filmové verzi cokoliv chybělo (dokonce mi tam přebývala nepochopitelná předtitulková scéna, ve které Carmen tančí po stole a pak podřízne nějakou ženu, aniž by se o tom někdy později v ději mluvilo nebo z toho něco bylo).
Rozhodně jsem raději viděl tuto 120minutovou filmovou 3D verzi, s občasným vizuálním fórkem a s pohyblivou kamerou, než abych 160 minut seděl v divadle!
Carmen
| Nogup
I když jde samozřejmě o naprosto nesrovnatelné projekty, bavil jsem - po sečtení všech pro a proti - u Carmen 3D o trošku lépe, než u posledních filmových Bídníků.
Hodnocení: 60%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete  ZDE
P.S: Na slavnostní premiéře se kdosi z tvůrců chlubil, že prý jde údajně o první muzikál natočený ve 3D. Zřejmě neviděl předchozí film téhož režiséra s touž herečkou v hlavní roli. A spoustu jiných filmů. Co tito lidé hulí, že veřejně říkají takové snadno napadnutelné věci?