Recenze: Kletba z temnot je budována klasickými filmovými postupy

Recenze: Kletba z temnot je budována klasickými filmovými postupy 8 obrázků v galerii
Jakási neznámá paní je psychicky a fyzicky terorizována dřevěnou krabičkou, šeptající "Sniem tvoje serdce". Později, někde jinde. Nedávno rozvedení manželé (Jeffrey Dean Morgan a Kyra Sedgwicková) spolu dobře vycházejí a půjčují si své dvě malé dcery. Při jakémsi výprodeji přijdou k zajímavé krabičce (viz výše). V krabičce je dybbuk (viz film Nenarození) a začne jednu z dcer posedat.

Přestože film produkoval Sam Raimi (režíroval ho anglicky debutující Dán), není v něm ani stopy po jeho černém humoru a nadsázce. Ale zato v něm nechybí česko-slovenština (ale nejspíš je to nějaká srbochorvatština se špatným anglickým přízvukem) a židovský vymítač dybbuků - ten je jediným potenciálně vtipným elementem filmu, protože tento mladík typicky židovského ortodoxního vzhledu a ošacení, křičící při vymítání "Chalev šajeb humus nehet", je něco na hranici parodie (možná i záměrné, opravdu jsem si nebyl jistý).

Jinak se celý film snaží brát sám sebe naprosto vážně a jeho většina pozůstává z toho, že nám předvádí, jaká pnutí existují v rodině, kterou sledujeme. Nedělá to špatně (rozhodně to není trapné nebo nechtěně vtipné), ale je to něco trochu jiného, než bych očekával od hororu, zjevně inspirovaného Exorcistou, Přichází Satan a dalšími podobnými klasikami.

Zlo a hrůza jsou velmi plíživé, pozvolné, budované klasickými filmovými postupy, většinou bez použití náročných triků. Je to do jisté míry chvályhodné, ale film pak nemá moc co nabídnout navíc ve srovnání s výše zmiňovanými klasikami.

Teprve v posledních 20 minutách se film trochu brutálněji a explicitněji rozjede, ale pořád nejde ani zdaleka o takový horrorfest, jak se snaží naznačovat trailery (které navíc zbytečně ukazují spoustu věcí, které by lépe fungovaly až jako nečekané překvapení v samotném filmu).

Kletba z temnot (2012) není špatný film, ale identický námět jsem viděl už mnohokrát, a lépe natočený.

Hodnocení: 60%

Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE