Recenze: Bourneův odkaz ujde, na své předchůdce se ale nechytá

Začal bych tím, že film má dost přes dvě hodiny a není vymyšlen aní natočen tak úžasně, aby to takovou dlouhou stopáž ospravedlňovalo. Prvních cca 60 minut se pouze mluví a uvádí do děje, s mnohými flashbacky, a rozvíjejí se náznaky tří nebo čtyř dějových linií půl tuctu postav. Ale ani vynervovaný Norton, ani nabušený Renner v zasněžené divočině (pořád se tvářící trochu jako štěňátko) nejsou natolik nosní, aby dokázeli film hnát dopředu, takže jsem si pořád říkal "OK, úvod ujde, ale kdy už to teda začne naplno?"
Bourneův odkaz
Bourneův odkaz | BontonFilm
"Naplno to začne" až téměř po hodině, kdy se Renner a Weiszová konečně dají dohromady, Weiszová přestane debilně hysterčit a společně se vydávají... neřeknu kam, aby tam... neřeknu co.
Rachel Weisz
Film napsal a režíroval Tony Gilroy (který také napsal scénáře předchozích tří Bourneů) a i když je slušný řemeslník, nedokáže dát scénáři sofistikovanost, kterou mu pravděpodobně chtěl dát. Obávám se, že Gilroy se domníval, že napsal "propletenou síť intrik, zrady, nedůvěry a smyslu života", ve které jsou věci "v zákulisí" důležitější než honičky a výbuchy. Ve skutečnosti ale vyplodil průměrnou historku o chlapíkovi, který utíká a všichni ho chtějí zabít, a ty čachry "v zákulisí" jsou víceméně zbytečné, a každopádně nezajímavé.

Buď se to celé nemělo brát tak hrozně vážně (ve filmu není žádný humor nebo nadsázka), nebo to mělo mít sofistikovanější scénář, nebo to mělo mít mnohem efektnější režii. Problém je samozřejmě i v tom, že jde o variace na něco, co jsme viděli už třikrát, takže by to muselo být opravdu špičkové, aby nás to ještě zajímalo.

Ne že by mě film výslovně štval, ale neobjevil jsem v něm nic a nikoho, co by mě zaujalo. S jednou výjimkou: Po dvou hodinách se dočkáme jedné opravdu nadupané honičky na motocyklech, bezchybně kombinující drahé triky s kaskadérskými výkony a epileptickým střihem. Tou film vyvrcholí, a pak... je zničehonic kone. A i když se nekoná nápis "Pokračování příště", je jasné, že to tak tvůrci mysleli, a někoho takový nečekaný konec může i naštvat.

V podstatě celý více než dvouhodinový film by se dal vměstnat do cca třiceti minut a pak mohlo následovat něco zajímavého. Nenásleduje. Je to něco jako pilot k něčemu, co možná bude zajímavé. Uvidíme za rok, dva...
Hodnocení: 60%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE.