Karlovarské ozvěny: Pro Ellen (recenze)

Karlovarské ozvěny: Pro Ellen (recenze) 4 obrázky v galerii
Mladý otec, který si až příliš pozdě uvědomí oč spolu se ztrátou dcery přichází... Prototyp srdceryvného festivalového dramatu? To se lehce řekne. Snímek Pro Ellen (2012) režírovala jihokorejská filmařka So Yong Kim. Křehkou duši mladého otce, který neví kudy kam, vystihla s nebývalou přesností. A lehkostí. Pokud se to dá v případě dramatu takto říct.

Toby (Paul Franklin Dano) je neustále na cestách. Co jiného vám taky zbývá, když si vysníte dráhu rockera. Obrážet v nehostinné americké krajině pochybné špeluňky a spoléhat na zázrak, že si vás někdo (promotér s kontakty) všimne. Tak si asi Toby svůj sen o slávě nepředstavoval, když se mezi nejistou kariérou a usedlým životem se svou ženou a dcerou rozhodoval. Procitnutí přichází záhy. A známá pravda, že nám většinou naše činy a rozhodnutí plně docházejí až postupem času, se vyjevuje v kruté obnaženosti.

Nejen osamělý život rockera, ale i odmítání ze strany ženy a dcery, to je, co Tobyho ubíjí. | Foto: Tribeca Films

Paul Dano svým výkonem celý snímek Pro Ellen (2012) táhne. Zkušeností na to má ostatně dost, nejvýraznější byl v historickém dramatu o krutých naftařských časech Až na krev (2007), kde si zahrál výřečného kazatele. Ve filmu Pro Ellen dochází spíše pokání. A pokud to tak lze říct, jde mu to skvěle. Vytuhnutí po koncertě, mikrospánky v automobilu i jednání s právníkem, který mu v jeho "nároku" na dceru zrovna nepomáhá, ve všech situacích působí Dano velmi civilně, tak říkajíc "jako ze života".

Toby po velmi dlouhé době odloučení stráví velmi krátkou chvíli se svou dcerou. | Foto: MFF Karlovy Vary

Je s podivem, že mladého herce režírovala žena. Tématu osamělých otců se totiž ani v dnešní "uvolněné" době nikdo moc nevěnuje. Muži se za své city bohužel často stydí a ženy k tématu přistupují s předsudky a odsouzením. Ostatně, která žena (vyjma Olgy Sommerové) by se pídila za tím jak a proč se otcové ocitli bez svých dětí? Režisérce So Yong Kim proto patří (nejen) mé velké symptie. Scéna, kdy má Toby možnost setkat se po letech se svou dcerou a strávit s ní dvě hodiny, je skutečně dojemná. Bez všech konotací, které toto slovo nabízí.

Hodnocení: 80%

Ankety
Na jaké pokračování zavedené série se nejvíc těšíte?