Recenze: Uncharted: Golden Abyss (PS Vita)

Uncharted: Golden Abyss
Uncharted: Golden Abyss
Od Sony je to odvážný krok. Vědomě se totiž příchodem Uncharted na Vitu vystavuje možné palbě. Série Uncharted platí za jeden z nejlépe hodnocených herních artiklů vůbec (stačí se podívat na recenze jednotlivých dílů) a je tudíž o to snazší verzi pro Vitu strhat, neboť je nejen s čím poměřovat, ale rovnou se poměřuje se hrou, která má excelentní grafiku i dokonale vyladěnou hratelnost. Smělý tah.
Ve výsledku jde nicméně o zcela oprávněné sebevědomí. A to přestože jde o první díl série, kterou nedělalo studio Naughty Dog. Kapesní štafetu přebralo Bend Studio s vědomím velké zodpovědnosti. V rámci toho vývojáři přistoupili k titulu s nejlepším možným přístupem. Nastudovali původní trilogii, vzali všechno, co bylo skvělé a pouze lehce opepřili svůj díl možnostmi nového hardwaru.
Uncharted: Golden Abyss
Uncharted: Golden Abyss předchází původním hrám, z děje to ale moc nepostřehnete. Spíše než plnohodnotný prequel připomíná hra další epizodu ze života Nathana Drakea, která se mohla odehrát kdykoli a nic by to na jejím vyznění nezměnilo. Na scénu se tentokrát uvede Drake s charakterově pochybným Dantem, aby záhy skončil po boku půvabné Chase, jež hledá svého dědečka. Ten zmizel kdesi na cestě za Zlatým městem a tady nastoupíte vy, abyste ho (a tudíž i město) našli.
… a ano, i Sally se ukáže, nebojte.
Nejpřekvapivější na novém Uncharted je to, že vlastně moc překvapivý není. Všechny klíčové mechanismy se povedlo bez problémů převést na Vitu a to včetně potřebné dynamičnosti a exotických lokací. Protože je Vita dotyková (nejen obrazovka, ale dokonce i zadní plocha přístroje), zatahalo Sony za páky a z Golden Abyss je plnohodnotný launchový titul. To znamená, že využívá naprosto všech možností konzole. Využijete fotoaparát (je v přístroji integrovaný), přední dotykovou plochou oprašujete předměty či skládáte puzzle a zadní využíváte pro šplhání po laně, otáčení předmětů či plutí na loďce. Přední část je též využitá v přímém boji, při sekání porostu a lze si jí ulehčit šplhání tím, že prstem naznačíte cestu a Drake následně provede přesun.

Uncharted 2: Among Thieves
Dle očekávání něco v rámci dotykových inovací funguje lépe a něco hůře. Výborný (a přirozeně působícím) nápadem je oprašování či otáčení předmětů. Obstojně funguje i plutí na loďce či pomoc při lezení (i když to je opravdu jen berlička). Naopak v boji začne být nutnost zapojovat dotyk velmi rychle únavná (je škoda, že na rozdíl od šplhu je povinná) a i při sekání porostu je užívání dotyku nedomyšlené (napřed musíte provést všechny seky prstem a až poté se provedou). Nic z toho vám každopádně dojem z hry nezkazí, což je to hlavní. Velmi milým nápadem (ač využitým jen jednou) je též odhalení tajemství pergamenu přiložením přístroje ke světlu. Toho naopak mohlo být více!
Uncharted: Golden Abyss
Inovací je i větší počet bonusových předmětů. Ty se tentokrát neomezují na pouhé speciální artefakty, ale i sbírání fotografií a nejrůznějších útržků starých materiálů. Tradičně, jak bývá u série zvykem, je honba za poklady chytlavá a donutí vás k opakovanému hraní.
Hratelnost, vyjma zmíněné dotykovosti, je každopádně identická s předchůdci, takže znalci série budou od začátku doma. Grafická stránka je parádní a i když při bližším zkoumání vykazuje jisté rezervy (především vzdálené scenérie, slabší je i oheň), ukazuje konzoli v tom nejlepším možném světle. Nezaostává ani nahláškovaný dabing. Možná jen příběh mohl nabídnout více twistů, ale lepší neurážející dobrodružná klasika, než zbytečné experimentování. Nudit se rozhodně nebudete.
Uncharted: Golden Abyss
Překvapivá je délka. Dohrát hru zabere minimálně 12 hodin, což je na kapesní konzoli krásné číslo a subjektivně mi přišla hra (v dobrém slova smyslu) o něco delší, než třetí díl na Playstation 3.
Jakkoli Golden Abyss trochu ztrácí dějově a dokáže občas otravovat nutným užíváním dotykových fíčur, jde o plnohodnotný Uncharted titul ze stáje Bend studia. Hra snese srovnání se svými předchůdci a ukazuje možnosti PS Vita v plné palbě. Pokud jste hledali pádný důvod pro koupi nové kapesní konzole (a současně chtěli vidět její technickou sílu), tady ho máte. Stojí to za to.
Hodnocení: 90%