Ridley Scott: "Natáčení Promethea bylo nejlepší za poslední léta"

Ridley Scott: "Natáčení Promethea bylo nejlepší za poslední léta"
Prometheus
Je to 25 let, co jste natočil svou poslední sci-fi, kultovního Blade Runnera. Proč vám trvalo tak dlouho se k žánru vrátit?
Měl jsem dost práce s jinými filmy a prozkoumáváním jiných žánrů. Upřímně, ani jsem si na science fiction nevzpomněl, dokud jsem si nezačal uvědomovat, že v prvním Vetřelci visí otázka, kterou nikdy nikoho nenapadlo položit. Ani v dalších třech pokračováních nechtěl nikdo tenhle velký otazník zodpovědět, tak jsem si řekl, že by to mohlo být jádro toho, co jsme právě stvořili v Prométheovi. Vydali jsme se pak sice úplně jiným směrem, ale v několika posledních minutách filmu pochopíte, o čem mluvím.
Noomi Rapace
Nedílnou součástí filmů se v poslední době staly počítačové triky. Natáčíte ve 3D, ale triků ve filmu není moc. Proč jste se rozhodli právě takto?
3D bylo úžasné cvičení a já jsem vyrostl jako asistent kamery, kdy pracujete s objektivy, ostřením a podobně. Navíc jsem měl po ruce skvělého kameramana Dariusze Wolského a jeho technický tým, takže všechno šlo jako po másle. Bez 3D se už nikdy nechci obejít, a to ani v malých dialogových scénách. Celý ten proces mě fascinuje. 3D i z malého dialogového záběru rozvine ohromný celek. To na mě velice zapůsobilo. Co se týče efektů, Doug Trumbull, který odvedl skvělou práci na prvním Vetřelci, mi řekl: “Když to jde naživo , udělej to naživo. Je to vždycky lepší, než cokoli jiného.” To bylo před 28 nebo 29 lety, a i když nám dnes počítačové triky nabízí obrovské možnosti, pořád říkám: “když to jde naživo, udělej to naživo.” Hlavně je to levnější.
Šušká se, že ve filmu bude robot. Je to pravda?
Budou tam možná dokonce dva, ale roboti, androidi a replikanti se už stali nedílnou součástí science fiction scény, takže nejde o nic unikátního. Co musíte udělat, ať už píšte knihu, režírujete film nebo operu, je přijít s novými postřehy a úhly pohledu, které téma osvěží. A já bych řekl, že natáčení tohoto filmu jsem si užil nejvíc za poslední léta, částečně nejspíš proto, že jsem cítil velkou jistotu kvůli výbornému scénáři. Další důvod, proč natáčení bylo tak fajn, je, že jsem měl nejlepší herce, co pamatuji. Dva dobré důvody, proč vydržet.
Prometheus
Točíte dvě verze filmu, jednu pro hodnocení PG-13, druhou naplno jako R s tím, že nakonec rozhodnete, která je lepší. Omezovaly vás nějak normy PG-13 ve vyprávění příběhu?
Vůbec ne. To si jako filmař nesmíte připustit. Samozřejmě mám zodpovědnost vůči svému studiu, vždycky se ujistím, že obě verze jsou poctivě odvedené. Byl bych blázen, kdybych to tak nedělal, protože se na obě nakonec podíváme v tom velkém schvalovacím kinosálu Foxu a rozhodneme, která je lepší. V podstatě si tím kryjeme zadky. To je asi vše, co zatím vím.