Recenze: Resistance 3 (Videohra, PS3)

Recenze: Resistance 3 (Videohra, PS3)
Resistance 3
Série Resistance, která je exkluzivním titulem PlayStation 3, vypráví o alternativní verzi amerických 50. let minulého století. V ní matičku Zemi napadli Chiméry. Nejde o přívětivý mimozemský druh. S lidmi si nerozumí a mají tendenci je zabíjet po stovkách. Vinou toho se z naší planety stalo jedno velké bojiště, v němž přežijí jen ti nejsilnější (a nejrychlejší).
Od počátku své existence byla Resistance ostře sledovanou sérií, neboť měla jako jedna z prvních ukázat skutečnou sílu konzole nové generace. Tento slib zůstal prvním dílem spíše nenaplněn. Solidní akční řežba byla typickým Call of Duty klonem, akorát místo Rusů / Arabů / nacistů útočili alieni. Invence minimální, originalita pražádná. Hra měla naštěstí dobré tempo, díky čemuž mohl vzniknout o poznání epičtější, dějově košatější a graficky vymazlenější sequel. Dvojka také není tím nejzajímavějším, co kdy na „péestrojce“ vyšlo, formálně jde ale o dechberoucí akční titul.

Teaser:

Resistance 2
Protože trojka je hezké číslo, vzniká většina velikých titulů (jak herních, tak filmových) coby plánovaná trilogie. První díl opatrně seznamuje, dvojka zápletku rozpracovává, trojka vše epicky uzavírá. Respektive přichází s jistou formou rozhřešení, nebrání se ale případným dalším dílům. Je to i případ Resistance 3, nabízející (ne)definitivní tečku za událostmi předchozích dílů.
Resistance 3
Hlavním hrdinou tentokrát není Nathan Hale, se kterým to na konci dvojky nedopadlo nejlépe, ale Joseph Capelli, jehož příběh je s tím Halovým propojen. Zatímco jednička nabídla vojenské schéma v té nejjednodušší možné „doomovské“ filozofii a dvojka pracovala s hollywoodskou pompézností, trojka přechází do dusných zákopů, kde vládne strach.
Neznamená to, že by na hráče nečekaly velkolepě naskriptované akční orgie. Středobodem všeho je ale vykreslení beznaděje, pramenící z faktu, že jsme již boj v podstatě prohráli. Celým pojetím hra hodně připomíná atmosféru Terminátora – zničený svět, odboj v zákopech, silný a technicky lépe vybavený nepřítel a hlavní hrdina coby poslední naděje lidstva. Stále se tedy hraje na osvědčené linky, kde není třeba složitě vymýšlet. Mají daný styl i rytmus a tvůrci hry toho maximálně využívají ve svůj prospěch.
Resistance 3
Originalita naštěstí nebyla pro Resistance nikdy důležitá. Klíčový je tah na branku. Hra chytí a nepustí. Vláčí z jedné rozbořené scény do druhé, ve správné dávce servíruje nepřátele, umně vyvažuje obtížnost a ve vhodných chvílích oživuje scény něčím větším (bossové, dějově silnější okamžiky). Jde o tak dobře zvládnutý desetihodinový sprint, že si řada hráčů ani neuvědomí, jak silná neviditelná ruka je vlastně vede. Na přemýšlení tu není čas, takže vám nejspíš až dávno po dohrání dojde, že možnost voleb byla minimální a koridorovost nezdravě vysoká.
V Insomniac zkrátka umí vyvážit nedostatky zběsilým principem a filmovým přístupem, který nenabádá ke zkoumání světa, ale užívání si nabízené show. Pokud na odložení mozku v šatně přistoupíte, budete se bavit skvěle. V opačném případě vám může Resistance 3 způsobit slušný bolehlav.
Resistance 3
Bezchybný je zbrojní arzenál, v němž vládne nevídaná rozmanitost (skoro to vypadá, jako by se jím tvůrci vyčerpali pro vše ostatní). Střílení skrz stěny, tříštivé náboje, speciální elektrický kruh, odměny za užívání a velmi dobře zvládnutá nápověda. Variant, jak zabít nepřítele, je mnoho a díky šikovnému zpracování nebudete nikdy tápat, co jak funguje.
Grafika neždímá z konzole maximum (na další Uncharted rovnou zapomeňte), vypadá ale dobře a je absolutně plynulá. To je v případě podobně frenetického titulu vlastnost přímo milionová. Trochu nešikovný je návrat ke stařičkému modelu sbírání lékárniček (v dnešní době jde téměř o přežitek). Hru lze projít ve dvou hráčích a to jak na rozpůlené obrazovce, tak o něco pohodlněji přes PlayStation Network. Solidně je zvládnutý online – spolehlivě hru prodlouží o několik desítek hodin.

Resistance 2
Resistance 3 lze též hrát Move ovladačem. Vyžaduje to trochu tréninku (především otáčení), trpělivost se ale vyplatí. Z dosavadních pohybových her (myslíme-li pořádné tituly a ne cvičení, tanec a hraní šipek) jde o jednu z nejlepších ukázek potenciálu "můvka" coby plnohodnotného ovladače.
Resistance 3 není bezchybný titul. Nabízí minimum volnosti, originality moc nepobral a herně nejde o nic nového. Ale ten styl! Víc na vlastní kůži už zažít invaze nejde. Teda, pokud Mayové neměli s tím rokem 2012 pravdu…
Hodnocení: 80%