Recenze: Velká vánoční jízda je plná pohody a povedeného humoru

Velká vánoční jízda | če
Velká vánoční jízda
Velká vánoční jízda | če
Aktuální Santa už má nejlepší léta za sebou, začíná tak trochu senilnět a uvažuje o tom, že co nevidět předá celý podnik jednomu ze svých dvou synů (Santové žijí o něco déle než lidi, běžně přes 100 let). A není to moc těžké rozhodování, protože zatímco starší syn Steve už teď celému podniku de facto velí a vyzná se v technice, které taťka nerozumí, mladší Arthur je spíš takový trumbera, který byl odklizen na řadovou pozici poštovního agenta, aby zase něco nezvoral. No a kromě toho do rodiny patří ještě paní Santová a dědeček Santa, který už má senilitu pořádně rozvinutou a když je zrovna při smyslech, tak nadává na dnešní techniku a láskyplně vzpomíná, že "za mých časů jsem lítal na dvoumístných saních a osobně lezl do komínů a vždycky jsem to zvládl bez problémů, akorát v roce 1913 se můj elf strašně ožral a spadl do Ženevského jezera", nebo tak nějak podobně.
Fun Fact: V původním znění došlo k zajímavé situaci, kdy herec, mluvící dědečka (Bill Nighy), je stejně starý jako herec mluvící jeho syna (Jim Broadbent), a pouze o deset let starší než herec, mluvící jeho vnuka (Hugh Laurie). Arthura mluví James McAvoy, z čehož vyplývá, že Santovi-Christmasovi jsou zřejmě Britové.
Velká vánoční jízda
| če
Krátce poté, co jsou nám představeni hrdinové a jejich utajený svět, začíná zápletka: Všechny dárky jsou rozneseny, až na jeden! Malá holčička z Anglie nedostala omylem svoje kolo. Steve "logicky" přesvědčí Santu, že to jedno dítě v celém tom úspěšném megaprocesu nic neznamená, ale Arthur se s tím nehodlá spokojit a spolu s dědou se ve starých saních tajně vydávají nedopatření napravit, dřív než vyjde slunce (ve většině Santoidního světa děti nacházejí dárky pod stromkem ráno 25. prosince).
Velká vánoční jízda
| če
Rozjezd filmu je úžasný. Rodina Santových je nám představena jako víceméně normálně fungující, standardní rodina (nikdo z ní není nic jako prvoplánovitý padouch, včetně Stevea), která se od ostatních odlišuje jen tím, že každý rok musí provozovat přísně utajenou megaoperaci za pomoci armády elfů. Při realizaci operace a pohledu do jejího zákulisí se samozřejmě dočkéme obrovské spousty vtipů, ale přitom si film neustále udržuje jakýsi glanc, eleganci a stopu logiky kterou se to všechno řídí. Rozehrávka, dynamika v rodině a celý ten šílený podnik mi dost připomínal Hračky (1992) Barryho Levinsona.

Teaser:

Další děj už obdahuje méně vyložených překvapení a je celkem předvídatelný. Ale i pak je celý film pohodový (i pří šílených akčních scénách) a i když jde do tuhého, nikdy se v něm neobjeví vyloženě záporná postava. Prostě je celý plný (nejen vánoční) pohody a je na něm dle mého dost vidět, že ho režírovala žena a že ho produkoval Aardman (ano, jde o film od tvůrců "Wallace a Gromita", přestože se nedíváme na modelínu, ale na CGI).
I když tedy film probíhá a dopadne podle očekávání, je pořád nabitý spoustou drobných vtípků, z nichž některé jsou (na děti) překvapivě sofistikované.
- Například když Santa úspěšně (domněle) dokončí rozvoz dárků, oslavuje to před elfy na pódiu s transparentem "Mission Accomplished".
- Na nočním stolku Santových je roztomilá fotka paní Santové z doby, kdy byla ještě mladá šťabajzna.
- Ve staré kůlně je plakát v propagandistickém stylu Druhé světové s nápisem "Don't be seen - Remember 1812" (což se váže k dříve letmo zmiňované historce o předchozím Santovi, který byl při roznášení spatřen a byly z toho velké problémy).
- V téže staré kůlně leží velká kovová stříkačka s nápisem "Chimney Lube" ("komínové mazadlo").
A spousta dalších. Až bude film na BluRayi, při některých scénách to budou doslova hody.
Pokud chodíte na méně než dva animované filmy za 14 dní, vykašlete se na Kocoura v botách (2011) a jděte na Vánoční jízdu.