Recenze: Uncharted 3 - Drake's Deception (Videohra, PS3)

Uncharted 3: Drake's Deception
Uncharted 3: Drake's Deception
Seznamte se s Nathanem Drakem. Pokud jste ještě neměli tu čest, pak vězte, že je to sympatický dobrodruh, který v herním světě převálcoval dokonce i Indiana Jonese. Série Uncharted, v níž je Drake hlavním hrdinou, patří mezi to nejlepší, co lze sehnat na PlayStation 3 (a vlastně všeobecně na konzolích). Již první díl způsobil nemalou senzaci, neboť byl od Tomb Raidera prvním pořádným nástupcem slavného filmového archeologa. Pokud byla jednička vynikající, dvojka atakovala škatulku geniální. Vyladěné ovládaní, filmově vystavěný scénář, v němž nechyběly scény typu „hrdina se probere ve vagónu vlaku, který visí ze srázu“, famózní grafika a v neposlední řadě skvělý dabing a výborně napsané postavy. Hrát Uncharted 2 byl nejen herní, ale i kinematografický zážitek. Tolik dechberoucích akčních scén, vtipných hlášek a pečlivě vykreslených postav herní svět nepamatuje.

Není se čemu divit, že se od trojky čekalo hodně. Ve filmovém světě platí, že bývá třetí díl opravdovým testem série (stačí si vzpomenout na nepovedené trojky Spider-Mana a Pirátů z Karibiku). A v tom herním tomu není jinak. Když jednou zopakujete úspěch, může to být náhoda. Když dvakrát, je jasné, že víte, co děláte. Uncharted 3 jasně ukazuje, že v Naughty Dog dobře vědí, co dělají.
Uncharted 3: Drake's Deception
Trojka našeho hrdinu vysílá po stopách takzvané písečné Atlantidy, což znamená, že vývojáři zavedou hráče do zlatavých dun nelítostivé pouště. Než se tam s Drakem dostanete, budete muset projít řadu rozmanitých lokací. A přestože se může zdát, že již nejde přijít s něčím novým, Naughty Dog opět překvapují. Pravda, řada lokací pouze variuje to, co jsme již zažili dříve (ve starých ruinách, či v lese toho zkrátka moc nového nevymyslíte). Když už si ale myslíte, že máte tvůrce přečtené, překvapí vás nějakou parádičkou, jako třeba tím, že celé sídlo, v němž pobíháte, zapálí. Viz následující video:
Grafická stránka ždímá z Playstationu 3 maximum a mnohokrát díky tomu hrozí, že se budete tolik kochat okolím, až vás to bude stát život (což není negativum, jen upozornění). Nevybavím si jinou hru, která by krom výše zmíněné hořící pasáže nabídla též realisticky vypadající tekoucí vodu, působivé písečné prostředí nebo pasáž v letícím letadle, kde bojujete v nákladovém prostoru s nepřítelem, zatímco se otevírají nákladové dveře a vše začíná létat pryč.
Uncharted 3: Drake's Deception
Uncharted 3: Drake's Deception
Oproti předchozímu dílu došla vylepšení nejen grafická stránka, ale i herní. Již původní mechanismy byly velmi dobré (a to jak v přímé akci, tak v tichém plížení), takže v rámci ovládání jsou tentokrát změny spíše kosmetického rázu – ve rvačce je k dispozici více komb, tichá likvidace má několik nových vychytávek a tak podobně. Nic z toho není zásadní, ale opět to o něco více prohlubuje pocit, že neovládáme pouze nějakou loutku, ale opravdového hrdinu. Milým detailem je i třeba to, že se postavy v případě chůze různě rukama odstrkují od blízkých předmětů a tak podobně.
Nathan Drake pořád platí za neuvěřitelného sympaťáka a je téměř až neskutečné, jak živě a reálně postava působí (což se dá ostatně napsat i o všech ostatních). Naughty Dog posunuly laťku, pokud jde o postavy, o nutný kus výše. Zde už jde mluvit o plnohodnotných hereckých výkonech.
Uncharted 3: Drake's Deception
Pravda, pár drobných lapsů se v Uncharted 3najde (ostatně, kdo je dokonalý?). Kamera je občas vůči hráči nevstřícná a párkrát vás bude stát život, protože prostě nebudete vědět, kam konkrétně máte skočit (checkpointy jsou naštěstí tak blízko u sebe, že to obratem vyřešíte). Střílení je ve trojce možná až příliš – oproti předchozím dílům tvůrci ubrali na logických hádankách. Sem tam nějaká animace úplně dokonale nezafunguje a české titulky by také snesly větší péči. Na druhou stranu můžeme být rádi, že vůbec jsou – na Playstation je česká podpora ve hře bohužel stále vzácností.

Za jistý zápor lze považovat i krátkou herní dobu. Zabere cca 10-12 hodin. Dnešním standardem je minimálně 2x tolik. Na druhou stranu hra neztrácí po celou dobu tempo, stoprocentně se k ní ještě vrátíte a pokud nezůstanete jen u příběhové kampaně, ale zvolíte i perfektně vyladěný multiplayer, budete mít postaráno o zábavu nejen na jeden víkend, ale nejspíš i na celý zbytek roku.
Uncharted 3: Drake's Deception
Každý filmový fanoušek (a nejen on, přirozeně) ocení, když má možnost prožít si nějaké to velkolepé dobrodružství "téměř" na vlastní kůži. Ostatně, i proto byla kdysi takovým hitem legendární česká Mafia. Uncharted 3 (a v podstatě celá série) nabízí přesně takový zážitek. Pokud jste někdy koketovali s myšlenkou, zdali si Playstation 3 pořídit, teď je ta pravá chvíle. A pokud ho už máte, pak nechápu, proč ztrácíte čas čtením této recenze. Již dávno musíte sami vědět, jaká je Uncharted 3: Drake's Deception bomba a máte ji mít dohranou.
Hodnocení: 100%
P.S. Objektivně by to mělo být pro zmíněné chybky za nějakých 95%. Coby filmový nadšenec milující Indiana Jonese si ale dovolím zaokrouhlit nahoru právě pro onu jedinečnou filmovou atmosféru a maximálně sympatického a "živého" hlavního hrdinu. Něco takového si prostě bonusové body zaslouží.