Recenze: Tintinova dobrodružství

Recenze: Tintinova dobrodružství
| če
recenze-tintinova-dobrodruzstvi-5
Tintin je komiksová celebrita, hvězda belgických komiksů kreslíře Hergého. Od 30. do 70. let se tenhle kreslený reportér s věrným psem Filutou proháněl po zeměkouli a užíval si jedno dobrodružství za druhým. Není proto divu, že od 60. let se na jeho příbězích snaží vydělat filmový a televizní byznys. Hrané i animované pokusy frankofonních tvůrců už máme za sebou a teď tedy přišla řada na Hollywood - po klasické látce nesáhl nikdo menší než samotný Steven Spielberg.

V prvním animovaném projektu režiséra, který své fanoušky takřka nikdy nezklamal, ožívá vedle Tintina (dabing: Jamie Bell / Jan Škvor) samozřejmě i zbytek oblíbených postav komiksové ságy včetně Tintinovy domácí, věrného psíka nebo zábavné detektivní dvojice Kadlec a Tkadlec (Nick Frost, Simon Pegg / Ludvík Král, Libor Terš).
Tintinova dobrodružství
Tintinova dobrodružství | če
Příběh filmu vychází poměrně volně z komiksu Tajemství jednorožce. Tintin narazí jednoho dne na tržišti na model lodi, který v sobě ukrývá tajemství o poloze pokladu piráta Rudého Rackhama (jehož hledání by mimochodem mohlo být náplní případného sequelu). Už při koupi modelu je mu divné, kolik je o něj dalších zájemců, a o několik dní později je mu loď nakonec ukradena. Posléze je unesen také Tintin - dostává se do zajetí Ivana Ivanoviče Sacharina (Daniel Craig/ Libor Hruška). Dalším vězněm tohoto padoucha, kterého více než poklad zajímá pomsta, je kapitán Haddock (Andy Serkis / Jiří Schwarz; v komiksech dokonce Tintinův soused). Tintinovi se však společně s kapitánem podaří uprchnout jisté smrti a dobrodružství začíná.
Tintinova dobrodružství
Tintinova dobrodružství | Paramount Pictures
Nejsem až takovým znalcem předlohy, abych mohl určit, zda se na plátno skutečně dostal Tintin nebo jen postava, jež je mu podobná. Přechod z 2D do 3D se totiž musel zákonitě někde projevit (stačí porovnat zbytek filmu s povedenými úvodními titulky, ačkoliv u těch těžko říct, zda nejsou spíše odkazem na Růžového pantera než na původní tintinovský televizní seriál), nicméně jsem toho názoru, že Tintin získal opravdu reprezentativní snímek a mladším generacím nemohl být představen atraktivněji. Je to akční, trojrozměrné a je to zábava. Co je v komiksech jen naznačeno, to scénáristé Steven Moffat (seriál Sherlock), Edgar Wright a Joe Cornish (Jednotka příliš rychlého nasazení) rozvedli, takže film je nabitý vtipem a navíc například narážkami na Spielbergovy hity (Čelisti, Indiana Jones).

Film o filmu:

Peter Jackson, Andy Serkis, Daniel Craig, Steven Spielberg
Animace sice neodpovídá komiksu tak, jak by si možná někdo přál, styl vyprávění ale sedí. Jde o dobrodružný snímek ze staré školy nehledě na to, jak pečlivé jsou rendery postav – práce osvědčených trikařů z Weta Digital Petera Jacksona. Spielberg se snaží o originální a invenční záběry, což se mu více či méně daří a často vznikají vydařené přechody mezi střihy.
Co je však důležitější, Spielberg se v Tintinových dobrodružstvích vrátil ke svým filmařským začátkům - z jeho novinky stoupá (i díky tradičně kvalitnímu hudebnímu podkresu od Spielbergova dvorního skladatele Johna Williamse) prach starých svitků, září pirátské poklady a volají dálky. Není těžké si představit, s jakým klukovským nadšením pravděpodobně Spielberg snímek natáčel. Je to znát a na tohle dobrodružství prostě stojí za to se s Tintinem vypravit!
Hodnocení: 80%