Recenze: Kovbojové a vetřelci – divácká plichta

| Universal Pictures
Daniel Craig
Kovbojové a vetřelci | Universal Pictures
Jake Lonergan (Daniel Craig) se probouzí uprostřed pustiny. Na ruce má podivuhodný mechanický náramek, na břiše řeznou ránu a v hlavě obrovskou amnézii. Vydá se do nejbližšího města, kde narazí na nevrlého Woodrowa Dolarhydea (Harrison Ford), který s ním má nevyřízené účty. Než si muži stihnou vjet do vlasů, napadnou městečko mimozemšťané, většinu lidí unesou a tím donutí muže ke spolupráci.
Kovbojové a vetřelci mají z diváckého hlediska několik velmi vděčných styčných bodů. V hlavních rolích se sešli představitelé kultovních filmových postav, téma kombinuje dva zpravidla odděleně pracující žánry, předlohou je úspěšný komiks a jako třešnička na dortu režisér Iron Mana, který by neměl mít s velkorozpočtovou podívanou problém. Tolik k teorii. A nyní praxe.

Smrtelně vážná zábava

Svým námětem Kovbojové a vetřelci přímo vybízejí k nadhledu. Hodit do jednoho pytle kovboje, mimozemšťany, zarputilého Bonda a mrzoutského Jonese, to si zkrátka říká o nějaké ty pořádné hlášky. Hned zkraje proto překvapí, jak vážně se snímek bere. Od počátku se totiž tváří jako seriózní western. Je to však pouhé divadlo. Prostředí je prašné, ale nebezpečí v něm nehrozí. Ženy jsou krásné za každého počasí. Střely i tvrďácké věty nechybí, ale nikdy nevidíte skutečný strach či opravdovou bolest. Je to hra na western. Projížďka lunaparkem, která se snaží navodit pocit autenticity, ale ten jí boří mimozemské lodě a PG rating. Film tím trochu dělá z diváků blbce.
Daniel Craig, Harrison Ford
Harrison Ford | Universal Pictures
Nelze nic namítat proti vybraným hercům, i když v nich spíše uvidíte ikony, nežli jejich postavy. Craig je zkrátka Bond (akorát vyměnil Martini za whisky), Ford je o něco nevrlejší Jones a Olivia Wilde 13ka z House. Ostatní (ač často známí) herci mají zpravidla velmi matně načrtnuté postavy a i nedostatek prostoru k tomu, aby více zaujali.
Klíčový problém obsazení leží jinde – v celém filmu není jediná postava, která by sloužila jako ventil napětí. V řadě scén se vyloženě nabízí narážky, ale tvůrci toho nevyužívají. Film jen několikrát naruší svou mrtvolně vážnou masku, se kterou se sucharsky plíží od úvodních po závěrečné titulky.
Je vidět, že by snímku prospěl někdo jako původně obsazený Robert Downey Jr., který musel pro nedostatek času od natáčení odstoupit. Downey by dokázal i v roli vážného kazatele, jemuž umřela žena v extrémních bolestech a ještě jí předtím znásilnila banda apačů (jde pouze o příklad, ve filmu nic takového není) najít prostor pro nenásilné odlehčení.

Rozhovor s Harrisonem Fordem:

Druhá strana mince

Nyní se může zdát, že Kovbojové a vetřelci spějí v hodnocení k dolním patrům, ale tak horké to není. Snímek je z technického hlediska precizně odveden, akce je slušná, scenérie krásně "autentické", herci minimálně dobře typově vybraní a scenáristé odvedli ucházející práci (už by ale někdo mohl zakázat scény typu "vždycky jsem chtěl syna, jako jseš ty").
Jen prostě jednoho překvapí, že se z blockbusteru s pološíleným (nicméně atraktivním) námětem vyklubal nenápaditý western, v němž indiány coby hrozbu vystřídali zrůdy z vesmíru. Jinak tu není žádná jiná přidaná hodnota. Něco takového je u filmu s podobným příběhem a obsazením na pováženou.
Kombinaci sci-fi a westernu zkrátka není lehké ustát. Svého času si na tom ostatně slušně vylámal zuby i hitmaker Will Smith komedií Wild Wild West (podrobněji jsme se jí věnovali ve Slavných propadech). A ani Ford s Craigem nevycházejí z tohoto žánrového setkání jako vítězové. Ostuda to není. Ale památné dobrodružství, ve které jsme doufali, se také nekoná.
Hodnocení: 60%
P.S.: Pokud opravdu toužíte po kvalitním sci-fi westernu, zvolte raději seriál Firefly. Nejenže se budete déle bavit (seriál čítá 13. epizod a je ukončen celovečerákem Serenity), ale hlavně se dočkáte opravdu špičkového humoru a megasympatického Nathana Filliona (Castle na zabití) v hlavní roli.