Recenze: Transformers 3 to prohráli

Recenze: Transformers 3 to prohráli
| BontonFilm
Když v roce 2007 zachránil teenager Sam Witwicky společně s hodnými transformery Autoboty náš svět, byl to milý návrat k osvědčenému dobrodružnému modelu pro malé i velké diváky, ve kterém se povedlo úspěšně prodat akci i humor. O dva roky později přišla dvojka, ve které se bohužel Bay utrhl ze řetězu. Podle hesla „více je lépe“ do dvojky nacpal extrémní množství robotů a akce, čímž snímek znepřehlednil. Dokonce i on sám po roce uznal, že toho bylo trochu moc a je na čase ubrat z tempa. Trojka proto měla být návratem ke stylu jedničky. Není. Je to dvojka protažená kopírkou. A ve větším balení!

Sam Witwicky (Shia LaBeouf) má novou přítelkyni (nabotoxovaná Rosie Huntington-Whiteley) a usilovně hledá práci. Místo klidného vydělávání je znovu vtažen do boje hodných a zlých transformerů. Ti tentokrát soupeří o jakési energetické články nutné k postavení vesmírné brány, jejímž prostřednictvím chtějí Deceptikoni obnovit domovskou planetu. Aby mohli plán uskutečnit, obsadí celé Chicago, kde se Samova přítelkyně zrovna nachází.
Shia LaBeouf
| BontonFilm
Začínat se má pozitivy. Sem tam ve filmu zafunguje nějaký vtípek, triky jsou tradičně špičkové, a předně – Michael Bay se pod tíhou 3D zklidnil ve střizích a Transformers 3 díky tomu velmi často nabízejí v akci dlouhé a přehledné záběry. Akci si divák tentokrát skutečně může očima naplno vychutnat, je ale otázkou, jestli je co vychutnávat. Tím se po tak krátkém pozitivním odstavečku dostáváme k negativům.

Akce v zásadě není málo. Ve filmu zabírá nějakých 40 minut, což by bylo v pořádku v případě 90ti minutové podívané. Transformers 3 mají ovšem 154 minut! A trvá to „celý normální film“ (tedy zmíněných 90 minut), než se ve filmu začně dít něco podstatnějšího. Díky tomu je veliká šance, že bude většina diváků v sále otrávena nudou předtím, než snímek vytasí hlavní trumf.
Transformers 3: Odvrácená strana Měsíce
| BontonFilm
Tím je v tomhle případě bitva v ulicích Chicaga, která bez debat nabízí hned několik dynamicky zvládnutých sekvencích. Žádná z nich ale není pamětihodná. Podezřívám Baye, že ho natáčení trojky hrozně nebavilo a že ji udělal čistě proto, že mu to diktovala smlouva. Není tu žádná snaha o nějakou kulervoucí scénu, nebo osobitou akci. Jen víceméně opakující se schéma, ve kterém Sam někam doběhne, Deceptikoni to místo zničí a Sam běží do nějaké další lokace. V rámci spojení termínů „mimozemská invaze + válečná vřava“ jde o podobně nezáživný, i když z technického hlediska velmi precizně zvládnutý mix, jaký před nedávnem nabídla Světová invaze.
Transformers 3: Odvrácená strana Měsíce
| BontonFilm
Oživením mělo být několik nových herců "z masa a kostí" (John Malkovich, Alan Tudyk známý z Firefly, Frances McDormand), ale nikdo nemá výraznější prostor, ani pořádně rozvrženou postavu. Pokud jsou scény se zmíněnými herci trochu zábavné, je to proto, že si „John Malkovich hraje s Bumblebeem jako se psem“, nikoli proto, že by byly zábavné samy o sobě.
Jakkoli mi u Baye normálně nevadí patos (de facto k němu i patří), tentokrát byl takřka k nepřežití. Těžko říct, zdali za to mohl český dabing, nebo samotný scénář, ale pokaždé, kdy Optimus promluvil o lidské ušlechtilosti a potřebě chránit podstatu Země (což bylo zhruba každých 20 minut), měl jsem chuť si propíchnout uši a opustit sál. A ta chuť postupujícími minutami rostla, neboť v celém filmu není jediný výraznější moment. Po zbytečné první polovině následuje ničím výjimečná akce v druhé a celé to Bay zakončí přesným opisem scény ze svého Armageddonu. Uf.
Kapitolou samou pro sebe jsou nefunkční emocionální scény, které hutně (ne)podporuje nevhodně dávkovaná hudba (melodičtí Linkin Park filmu příliš nesluší, používání ústředního motivu z Parl Harboru rovnou tahá za uši).

Film o filmu:

Transformers 3 jsou dokonalou ukázkou dramaturgického selhání. Ten film je příliš dlouhý, obsahuje příliš mnoho zbytečných postav, tunu nepodstatné dějové vaty a v rámci režie nenabízí vůbec nic zajímavého. A – což je nejsmutnější – je díky přemrštěné délce ještě horší, než již tak dost nevyvážená dvojka.
Upřímně doufám, že Bay s touhle sérii končí. Čím déle se jí věnuje, tím je horší režisér. Snad po tomhle tvůrčím fiasku konečně natočí slibované třetí Mizery. Nejen kvůli nám, fanouškům bayovsky přepálené akce. Ale hlavně kvůli sobě.
Hodnocení: 40%