1.6.2011, 09:28

Recenze: V peřině

"Připadám si zmatená, když probudím se v peřinách," zpívá Lucie Bílá v titulní písničce a dost tím vystihuje pocity z filmu. "Sním, či bdím? Pochopím, je nový den, pokaždé je odnesen můj sen, krásný sen..." Novinka režiséra F. A. Brabce a scenáristy Miroslava Adamce, která sama sebe nazývá velkou hudební komedií, se pyšní zajímavým nápadem a spoustou slibných okamžiků, ale nic z toho nenaplní a nedotáhne do konce. Všechny krásné sny jsou totiž vždy spolehlivě odneseny, zůstává jen pocit z filmu výpravného, hvězdně obsazeného a formálně zajímavého, ale také promarněného, protože mu zoufale chyběl dobrý scenárista.

Děda (Bolek Polívka) z ničeho nic zmizel. Kromě babičky Marušky (Eliška Balzerová) to ale nikoho moc netrápí. Podivínsky trhlý tatínek (Karel Roden) dál experimentuje s vývojem nových péřových bund, starostlivá maminka (Lucie Bílá) s ustaranou babičkou dál provozují čistírnu peří na náměstí, Vendulka s Matějem (Amélie Pokorná, Matěj Převrátil) si rychle zvykají na novou chůvu (Nikol Moravcová), která nemá jméno, a švadlenka Bětka (Anna Stropnická) z tatínkovy krejčovské dílny dál nadbíhá panu Karlovi (Jiří Mádl), co se každé ráno jako v snách vrací z noční směny v tiskárně.

Lucie Bílá hrající, zpívající, tančící

Děním v tomto univerzálně bezčasém pohádkovém městečku, kde se pořád zpívá, i když často není o čem a proč, pohne až proradná vykladačka snů, paní Hilda (Nina Divíšková). Rozbije kouzelnou čističku peří, která peřiny čistí i od zlých snů a...! No, pak se příběh pořád motá tak nějak v kruhu, až se na konci víceméně sám nějak vyřeší.

Kombinovat svět reálný se světem pohádkovým se ukázalo kromobyčejně šťastným už na počátku 70. let, kdy scenárista Miloš Macourek a režisér Václav Vorlíček přivedli na svět Dívku na koštěti. V seriálu Arabela pak tenhle nápad skvostným způsobem vytěžili do nejmenších detailů, přičemž že jde o princip stále kromobyčejně funkční dokázala o nějakých pár let později i jistá paní J. K. Rowlingová příběhy o Harry Potterovi.

Nikol Moravcová je krásná, herecky ale poněkud bezradná

Kombinovat reálný svět se světem snů je určitě také myšlenka hezká a nosná, ale je k ní potřeba domyslet ještě všechno ostatní. Létající plášť, famfrpál, kouzelný prsten, nástupiště devět a tři čtvrtě, kouzelníka Viga, Brumbála... Prostě je potřeba velmi přesně a jasně nastavit pravidla, potom s nimi vtipným a překvapivým způsobem hrát a přitom nad tím vším klenout nějakou ústřední myšlenku. Scenárista Miroslav Adamec se ale něčím takovým ve filmu V peřině ani zdaleka netrápil. Spokojil se s prvotním nápadem, hvězdným hereckým obsazením i absolutním tvůrčím nasazením kameramana a režiséra F. A. Brabce a doufal, že to (nějak) dopadne.

Kdo nepozná hospodského, má z ostudy kabát

A ono to tak nějak (přibližně) také dopadlo. Herci se snaží, kameraman kouzlí, kostýmní výtvarnice čaruje, režisér dře, ale výsledkem je jen formální zajímavost a obsahová rozpatlanost, která samu sebe usvědčuje z lajdáckosti. Když má tatínek závratě z výšky vyšší než je první patro, proč nedokáže vylézt ani na štokrle a ve sklepě dramaticky zdolává i pouhopouhé tři schody? Proč je maminka tak překvapená, že jejich čistička čistila peřiny i od zlých snů, když to mají celou dobu napsané na vývěsním štítu? Atd. atd.

Bojovnost a odhodlání veliké, ale nic z toho. Zleva maminka (Lucie Bílá), tatínek (Karel Roden) a babička (Eliška Balzerová)

Některé práce je vám vyloženě líto. Když už se trikaři tolik natrápili s pohádkovým 3D světem, proč v něm Bolek Polívka celou dobu jenom spí u piva? Párkrát se proletíme formálně velmi zajímavou polštářovou krajinou s vláčky vypouštějícími bubliny, ale NIC se o světě v peřině nedozvíme a to navzdory tomu, že film se tak dokonce jmenuje.

Když nemáte dobrou jíšku, musíte všelijak nastavovat. A to je případ i tohoto filmu. Nemám-li dobrý příběh, opravdu vtipné situace, patřičné zvraty a nečekaná zrychlení, musím všude a všelijak nastavovat. Proto se pořád zpívá (kromě kabátovských vypalováků všechny ostatní písničky tak trochu splývají v jednu neustále obměňovanou), tančí a promenáduje po městě, proto se i drobný nápad (Karel Roden jde do schodů) ždíme s urputností přímo nevídanou.

Polštářová válka? Nebo vyrazili na scenáristu?

V peřině jsme zkrátka a dobře jako diváci mohli prožít opravdu nádherný filmový sen. Že se to nepovedlo, za to by si pan scenárista zasloužil pořádnou deku.

Hodnocení: 40 %

-
-

Související články:

Recenze: Přání k mání - nejlepší český film roku 2017

Vánoce jsou tady a kouzelný dědeček nabídne třem skorokamarádům tři splněná přání (každému jedno). Dva z nich svá přání ihned promrhají na blbosti, ale...

3D Film Festival Prague představí legendární Lajku ve zcela novém kožichu

Premiéru nového 3D filmu Aurela Klimta Lajka a unikátní projekci 3D animovaných sekvencí snímku The Flying Machine (Magic Piano) za živého klavírního...

Český (půl)lev 2011: Mnoho povolaných, málo vyvolených! Vítězství?

Deset hraných snímků, dva animované. Taková je bilance českého filmu za první pololetí roku 2011. Kdo z nich může pomýšlet na křišťálovou sošku lva...

Recenze: Devínsky masaker

Na pokraji Bratislavy před nějakou dobou nějaký pán vystřílel asi půl tuctu lidí. To je všechno, co jsem věděl. A z tohoto filmu jsem se o moc víc nedozvěděl.

Recenze: Lidice

"V Boha věřím, ale vůbec mu nerozumím." Největší tragédie moderních českých dějin, která ohromila a dojala svět, konečně na filmovém plátně. Ve strhujícím...

Recenze: Osmdesát dopisů

Kilometry vlnitého plechu, nezúčastněně věčné praskliny na chodnících, širé lány, stohy papíru, armády razítek, moře času... Helena Kadrnková a její syn...

Recenze: Westernstory

Zachraň se, kdo můžeš! Další amatér podlehl dojmu o vlastní výjimečnosti a vyrobil cosi, co vydává za český film. A chce, aby za to někdo platil! Proto...

Hudební velkofilm V peřině odtajnil prvních jedenáct minut

Na ducha a úspěch muzikálu Mamma Mia! by rádi navázali tvůrci velké hudební 3D komedie V peřině. Novinářům ukázali jedenáct (skoro)hotových minut - jednak...

Recenze: Odcházení

Svět se naučil chodit do kina na přímé přenosy oper, letos se podobnou cestou hodlá vydat i tenis díky Wimbledonu, takže proč nezajít do kina i na divadlo?...

Recenze: Nevinnost

Režisér Jan Hřebejk a scenárista Petr Jarchovský bruslí na tenkém ledě sexuálního zneužívání mladistvých. Dlouho se zdá, že vykroužili vynikající film. Pak...

Ankety

Na kterou únorovou novinku (2019) vyrazíte do kina?
  • LEGO® příběh 2
  • Na střeše
  • Marie, královna skotská
  • Alita: Bojový Anděl
  • Nedotknutelní
  • Jak vycvičit draka 3
  • Úhoři mají nabito
  • Mrazivá pomsta

Nejnovější články:

Sdílet tuto stránku:

Partneři: