Slavné propadáky: Horizont události - mohlo jít o nástupce Vetřelce, kdyby film nezmrzačilo studio

Slavné propadáky: Horizont události - mohlo jít o nástupce Vetřelce, kdyby film nezmrzačilo studio 11 obrázků v galerii
Horizont události | Foto: 1997 Paramount Pictures
V posledních letech není nouze o kvalitní horory. Pokud nějaký podžánr strachu strádá, že to vesmírný horor. Studia v ně moc nevěří a když už na nějaký dojde, obvykle mu dopřejí skromný rozpočet. Svůj "díly viny" na tom má Horizont události, který v roce 1997 natočil režisér Paul W.S. Anderson (série Resident Evil) a jenž včera dávali v televizi.
Horizont události | Foto: 1997 Paramount Pictures

Horizont události je příběhem experimentální lodi téhož jména, jež je schopná cestovat pomocí černé díry, kterou sama vytvoří. Když se kdysi vydala na první "velkou cestu", něco se ošklivě pokazilo a loď na dlouhých sedm let zmizela neznámo kde. Nyní se píše rok 2047 a Horizont události nečekaně vyšle signál. Za lodí je vyslána záchranná výprava, jejímž úkolem je loď najít, zjistit, co se s ní stalo a zachránit přeživší.

Přístupný trailer:

Původně scénář Horizontu události pracoval s myšlenkou, že loď navštívila vzdálenou planetu nepřátelských mimozemšťanů, kteří si posádku dali ke snídani a poté ji vyslali s malým doprovodem zpátky. S tím začalo studio hledat režiséra, jenž by dokázal něco takového převést na velké plátno.

Horizont události | Foto: 1997 Paramount Pictures

Režisér Paul W.S. Anderson měl za sebou solidní Mortal Kombat, který se těšil přízni kritiků i diváků. Díky tomu si mohl vybírat. Na stole mu tehdy přistály dvě nabídky – adaptace komiksu X-Men a scénář Horizontu události. Jakkoli byli X-Meni lákavou volbou, musel by je Anderson natáčet stejně přístupné jako Mortal Kombat (tedy PG-13). Proto vyhrál Horizont události, jehož námět skrýval mnohem krvavější potenciál.

Jako první bylo třeba přepsat scénář, neboť tu již dle Andersonových slov jeden "dokonalý mimozemský zabiják existoval a nebyl proto důvod vytvářet dalšího". Jakkoli se tedy Anderson nechal filmařsky inspirovat Scottovým Vetřelcem a s touto myšlenku se projektu i upsal, samotný mimozemský prvek rozumně vyřadil. To umožnilo přijít s jednodušší, ale v pravdě efektnější myšlenkou návštěvy samotného Pekla a střetu s absolutním zlem.

Horizont události | Foto: 1997 Paramount Pictures

Anderson se do projektu pustil se vší vervou a protože snímek vznikal čistě na britské náklady (což bylo v roce 1997 při rozpočtu 60 milionů dolarů takřka neuvěřitelné), mohl si při natáčení leccos dovolit. Kulisy lodi, architekturou vycházející z katedrály Notre Dame, se v Londýnském studiu Pinewood stavěly celé čtyři měsíce. Anderson se rozhodl využít každý nabízený cent z rozpočtu a tak do snímku dodal řadu efektních triků, velkolepých kamerových nájezdů a především obrovské množství krvavých a brutálních scén.

Nepřístupný trailer:

Tím si na sebe pomalu pletl bič. Ačkoli studio počítalo s krvavou podívanou, to, co ve výsledku Anderson naservíroval, předčilo veškerá očekávání. Neskutečně drsné scény, ve kterých se lidé během soulože zabíjeli, otevřené znázornění mučících praktik, to vše Anderson nechal roztáhnout na více jak dvacet minut! Mělo to své opodstatnění. Smyslem bylo ukázat zlo v největší možné zrůdnosti, jaká k němu patří a již tak bezútěšnou atmosféru snímku přiživit výjevem brutality "nad lidské chápání". Natáčení těchto scén bohužel Andersona zdrželo a díky tomu měl pouhé čtyři týdny na vytvoření prvního sestřihu filmu (normálně má filmař týdnů deset). Přirozeně se to nestihlo, první sestřih Horizontu byl velmi hrubý, nebyly v něm dodělané všechny efekty a ani mix zvuku nebyl nejlepší. To se dle očekávání podepsalo na první testovací projekci, která diváky nenadchla. A studio zpanikařilo.

Odložení premiéry nepřipadalo v úvahu a proto došlo na krácení - nejen v Hollywoodu je totiž nepsaným pravidlem, že když testovací projekce nefunguje, dodá se snímku větší dynamika vyřazením scén. Jako první skončily v koši extrémně násilné výjevy z pekla, neboť se snímek začal blížit v očích MPAA (asociace, která v Americe určuje přístupnost) skupině NC-17, což je nejtvrdší rating vůbec. Na takové filmy nesmí nikdo mladší 17 let a zpravidla je kina ani nechtějí uvádět. Studio potřebovalo co nevíce diváků a proto si vydupalo, aby byl Horizont události střižen na smířlivější eRko.

Horizont události | Foto: 1997 Paramount Pictures

Anderson s tím zásadně nesouhlasil a (celkem překvapivě) je toto zklamání vyjádřeno i v obsáhlém dokumentu na speciální edici filmu, jež vyšla na Blu-ray a DVD. Současně v něm ale Anderson přiznává vlastní pochybení: "Byl jsem mladý a celou situaci podcenil. Dnes bych více bojoval". Ze snímku bylo vystřiženo na 20 minut brutálních scén, plus ještě nějaké ty další "normálnější". Vzhledem k tomu, že měl původní sestřih nějakých 130 minut, dá se spočítat, že celkem zmizelo téměř čtyřicet minut materiálu. A ani poté závěr nefungoval. Na pořádné doladění ale nebyl čas - premiéra za pár týdnů a tak se spíchl narychlo. Z toho nejspíš plyne mírná zmatenost závěru ve finální verzi. Zkrátka musel být rychle hotov.

Sestřih, který nakonec putoval do kin a který je dodnes jedinou dostupnou verzí, propadl. Snímek si kritiky i diváky naklonil jen zčásti a studio přišel na 60 milionů dolarů, přičemž se nevrátila ani polovina. Skutečného docenění došel až v pozdějších letech na videu, kde se mu dostalo nálepky "jediného důstojného nástupce Vetřelce" (o což šlo Andersonovi od počátku). Důvod, proč nikdy nebyl uveden žádný alternativní sestřih, je ten, že většina natočeného materiálu zmizela neznámo kde. To málo, co tvůrci dokázali sehnat, zařadili do bonusů na zmíněném DVD - krátký krvavější sestřih a scénu, v níž je Sam Neill seznámen se svou nejnovější misí. Viz videa:

Sestřih vyřazených drsných scén:

Vystřižená scéna s dr. Weirem:

Horizontu události bez debat zkrácení neprospělo. Peklo (i ve fragmentech neskutečně působivé) je představené zbytečně zkratkovitě a vzhledem k tomu, že se první hodina filmu nese převážně na vlně psychického teroru, jeví se dravější a brutálnější finále uspěchané a béčkově krvavé (což byla nejčastější výtka kritiků). Ve skutečnosti je však pouhým logickým dozvukem původní podoby snímku, v níž bylo krvavých scén podstatně více.

Můžeme jen litovat, že se již nejspíš nikdy nedočkáme Horizontu události v tak syrové podobě, v jaké ho Anderson natočil. I současná verze je totiž téměř dokonalou ukázkou vesmírného strachu. Jeden se proto neubrání (lákavé) myšlence, jak intenzivní asi musel být původní sestřih.

P.S. Pár let zpátky jeden z producentů filmu potvrdil, že původní sestřih našel ve své domácí videotéce a to ve velmi bídné kvalitě. Od té doby bohužel o nesestříhané verzi Horizontu události nepadlo jediné slovo.

P.P.S. Momentálně je v případě seriálová verze.

Ankety
Na který premiérový film půjdete do kina?
Příliš osobní známost
Králíček Jojo
Pěkně tučná sebeláska
Daleko od Reykjavíku
Velké přání
Extase (obnovená premiéra)
Nejnovější články:
Načíst další články
TOPlist