Recenze: Bludičky (TV film)

Recenze: Bludičky (TV film)
Začarovaný kruh
recenze-bludicky-tv-film-1
Co se týče původní dramatické tvorby, tak se Česká televize v nové sezóně zatím prezentovala spíš konzervativnějšími tituly. Krejčíkova dvouhodinová dobová moralita Osudové peníze o dívce, které všichni zas a znovu ubližují. Výpravný slovenský seriál Kriminálka Staré Město se symbolickou českou účastí, který se snažil rovnat novácké Kriminálce Anděl, ale bez zřetězení hned několika náhod si nedokázal zavázat ani tkaničky. Přepečlivě soustružený až vlastně tak trochu nudný a žánrově beztvarý cyklus detektivních příběhů Ach, ty vraždy s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli.  Zoufale bezzubý seriál Cukrárna, který do značné míry stojí a padá s hvězdným hereckým obsazením. Drsná a nekompromisní vzpomínka scenáristy Vladimíra Körnera a režiséra Jaroslava Brabce na bitvu u Hradce Králové v roce 1866 nazvaná Post bellum. A koneckonců i nekonečný seriál Vyprávěj, v němž je stále snažší najít díly, které - nebýt dobových rekvizit - jsou zcela zaměnitelně s primáckými Cestami domů či nováckou Ordinací v růžové zahradě.
Suma sumárum, zatím spíš takové tři měsíce pořadů pro pamětníky... Což nemíním nijak zle, jen konstatuji.
Současné, autentické, působivé...
Třídílné Bludičky v tomto směru představují hotovou revoluci! Jde o příběh ryze současný, dynamicky vyprávěný, o mladých. Nevytváří vlastní pseudorealitu jako většina současné televizní produkce, ale poctivě se snaží zachycovat tu nejautentičtější skutečnost. Navíc má víc než slibný začátek:
recenze-bludicky-tv-film-2
Dvaadvacetiletá Marie (Jana Pidrmanová), která může v dětském domově dál zůstávat jen proto, že stále ještě studuje, má milostný poměr s ženatým vychovatelem Petrem (Pavel Řezníček), aniž by to ředitelka (Růžena Merunková) či kdokoliv další tušil. Situaci Marii zkomplikuje příchod sympatického mladého architekta Richarda (Jan Zadražil), který dostal na starosti stavební úpravy domova. Má ji rád, pochází z bohaté rodiny a jeho matka (Simona Stašová) si Marii doslova zamilovala, jenže v Marii pořád zůstává zakořeněné jakési nepojmenovatelné ALE.
recenze-bludicky-tv-film-3
Mariin mladší bratr Adam (Filip Cíl) právě slaví osmnáctiny a odchází za matkou (Hana Seidlová) v bláhové naději, že si konečně splní to, o čem celé dětství snil. Jenže jak budovat šťastný domov, když je matka alkoholička, elektřina odstřižená a ve dveřích mámin přítel (Rostislav Novák), který zná velmi dobře svoje práva, ale odmítá plnit jakékoliv povinnosti?
Nejmladší ze sourozenců Kovářových, sedmnáctiletá Eva (Tereza Nvotová), je pudová samička a rebel. Ráda flirtuje, ráda si užívá, nerada cokoliv plní a dělá. A ačkoliv se jí Marie snaží všemožně pomáhat a chránit, uhlídat takového spratka není dost dobře možné, takže je jen otázkou času, kdy, kde a jak Eva narazí.
... ale s přibývajícím časem i stále víc rozplizlé
recenze-bludicky-tv-film-4
Scénárista Ivo Pelant patřil v 80. letech (společně s Radkem Johnem) k největším specialistům na filmy a seriály o mladých (mj. legendární Sněženky a machři či ve své době mimořádně populární Třetí patro). V trojici s režisérem Karlem Smyczkem se jim dařilo působivě zachycovat citová i sociální zmatení pubescentů, což diváci tehdy kvitovali se značným nadšením. Je příjemné zjistit, že Pelant schopnost empatie do duší lidí stojících na startu života neztratil ani ve svých sedmapadesáti letech.
recenze-bludicky-tv-film-5
Bludičky určitě patří k tomu nejlepšímu, co původní česká dramatická tvorba ohledně tvorby pro mladé za poslední léta vyrobila a nic na tom nemění fakt, že s přibývajícím časem se vyprávění stále víc rozlévá do šířky, čímž se oslabuje jeho úvodní síla a údernost. Například z kauzy dvou bohatých a známých lidí, kteří se za obrovské pozornosti médií začnou přetahovat o vlastní dítě, měl být zcela samostatný film už kvůli tomu, aby v něm všechny ty zajímavě načrtlé motivy právních fíglů, psychologických her i obyčejného zastrašování mohly patřičně vyniknout. Silná kauza takhle jen "krade" film původnímu tématu a původním hrdinům.
Pavlásková jde znovu nahoru!
recenze-bludicky-tv-film-6
Nemenší zásluhu na velmi dobrém výsledku mají ale i režisérka Irena Pavlásková (Čas sluhů, Zemský ráj to na pohled) a kameraman Diviš Marek (Divoké včely, Štěstí, Venkovský učitel). Marek dokazuje svůj výjimečný cit pro zachycení syrové autenticity, Pavlásková pak skutečnost, že právě vztahová témata zasazená do širšího společensko-politického kontextu jí svědčí nejlépe.
recenze-bludicky-tv-film-7
Navíc Pavlásková i tentokrát prokazuje, že ženské hrdinky takříkajíc umí. Vyniká zejména pudově živelná Eva, nezvladatelná okolím i sama sebou, byť čeština dělá Slovence Tereze Nvotové občas potíže. Sugestivní a přesvědčivá je i alkoholem zničená matka Hany Seidlové (scény v její domácnosti vůbec patří k vrcholům filmu) a uvěřitelnou figurou s vnitřním silným prožíváním je ve výsledku i Marie v podání Jany Pidrmanové, byť ji scenárista po zajímavé expozici stále víc tlačí do role světice a poslední ze spravedlivých.
Bludičky? Spíš maják
Bludičky patří spolu s nováckým Okresním přeborem (navzdory tomu, že občas nabídne i slabší díl) k tomu zatím nejzajímavějšímu, co televizní podzim 2010 přinesl. Tak si je nenechte ujít. V neděli 28. listopadu od 20 hodin na ČT1 první část Pád důvěry, 5. prosince druhá část Dům na půl cesty a 12. prosince třetí část V zájmu dítěte
Hodnocení: 70 %