Recenze: RED - můj soused zabiják potkává Dannyho parťáky

recenze-red-muj-soused-zabijak-potkava-dannyho-partaky-4
Frank Moses (Bruce Willis), bývalý elitní agent CIA, je na zaslouženém odpočinku. Důchod ho dvakrát nebaví, ale co se dá dělat – i povolání vládního zabijáka má své limity. Jednoho večera do Frankova domu vtrhne elitní tým mladých zabijáků z jeho bývalé agentury. Mají za cíl Franka odstranit. Frank si s „mladými cucáky“ hravě poradí a vyrazí zjistit, kdo mu jde (a několika dalším) po krku.
Bruce Willis má poslední dobou pech. Ambiciózní Náhradníci dojeli na laciný scénář, který by stěží utáhl epizodu Krajních mezí a Poldové se k nám do kin ani nedostali. RED vedle zmíněných filmů působí  dojmem odpočinkového filmu „parta dobrých herců se sešla, aby si za nižší honoráře trochu zablbla“. Pro Willise nejde o nic nového. Podobné fluidum provázelo snímky Můj soused zabiják a Nabít a zabít a jakkoli nešlo o megahity, své diváky si našly a herci přinesly dobré kritiky. RED čeká podobný osud. Nebude hitem sezóny, nebude ani atakovat nejvyšší známky hodnocení, ale má v sobě určitou sympatickou jiskru, díky které se mu těžko odolává.
recenze-red-muj-soused-zabijak-potkava-dannyho-partaky-2
Již úvod filmu překvapí. Tvůrci jdou proti očekávání a namísto okamžité akce servírují jemnou romantickou komedii, ve které si starý vlčák neví rady s běžným životem a jediný vztah udržuje přes telefon s dívkou, kterou nikdy neviděl. Jakkoli to může znít utahaně, funguje to a co je nejdůležitější, tvůrci si krásně vyprofilují hlavního hrdinu i jeho budoucí neplánovanou kolegyni. Po celý film osciluje RED na hraně komedie a akce, přičemž vše nechává v rovině pobavených staříků, kteří s jistou infantilitou ožívají při novém úkolu a baví se na úkor mladších kolegů („za našich časů bývali tvrdší“).

Málokdy tolik platí, že trailer dokonale vystihuje náladu celého filmu. Pokud se podíváte na tuto upoutávku, získáte velmi přesný obrázek toho, jakým způsobem film přepíná mezi akcí a komedií (případně, jak obě roviny prolíná), jak si herci vychutnávají své role a kolik akčních scén vás v kině zhruba čeká. Ano, není jich mnoho, což je sice škoda z toho hlediska, že když už na akci dojde, je opravdu dobrá, na druhou stranu není podstatná. Klíčové je ono generační pošťuchování a všudypřítomná nadsázka. Scéna mladých drsných zabijáků vs. několik staříků v kulisách nákladové loděnice by jistě mohla skončit frenetickou přestřelkou. Proč ale, když je mnohem elegantnější klidné procházení, komentování situace a případné odpálení blížícího se granátu baseballovým úderem?
recenze-red-muj-soused-zabijak-potkava-dannyho-partaky-1
Vrcholem pohodového stylu, kdy se žádná z postav takzvaně zbytečně „nehoní“, je předfinální akce, která svým rozúkolováním a využitím všech postav připomíná sérii Dannyho parťáci. Postavy tu hláškují jako o život, každý má v promyšleném plánu své místo, do toho hraje stylová hudba a občas se někdo postaví na zadní, aby se naprosto vysmál žánrovým klišé.
Až na Willise nemají ostatní zas takový prostor, takže jejich charakterizace je výrazně jednodušší. Každý se tu ovšem očividně baví a i z toho mála křese maximum. John Malkovich dává vzpomenout na prvotřídního maniaka z Con Airu (a dost možná ho nadšeným výkřikem „jdu pro prase!“ i překonává), Helen Mirren nikdy nebyla tak půvabná, Karl Urban konečně došel do fáze, kdy z něj charisma doslova přetéká, Brian Cox je téměř vystřižený z romantických vizí „starých dobrých časů galantních ruských mafiánů“, Mary-Louise Parker by svým úsměvem obměkčila i toho největší tvrďáka a Willis je zkrátka Willis. Tentokrát sice osamělejší, stále mu to ale zatraceně dobře střílí a hláškuje. Snad jen Morgan Freeman je spíše do počtu a nepotěší absence pořádného záporáka. S tím souvisí i jistá labilnost celé zápletky (nicméně labilnost akceptovatelná).
Kdo vyrazí na RED s tím, že chce komiksový akční nářez, bude zklamán. RED je výrazně komornější, než jak stanoví moderní trendy a to zcela úmyslně. Po Predátorech, Expendables, A-Teamu a Zatím spolu, zatím živí je další oldschool týmovkou, která je sice méně efektní, než výše zmínění, na druhou stranu funguje lépe coby celek. Ani na minutu totiž nesleví ze zvoleného stylu, neztrácí tempo a co je nejdůležitější, všichni herci si své postavy opravdu „dávají“. Je to podobným způsobem opojné blbnutí celebrit, jako v již zmíněných Dannyho parťácích.
… a já jdu pro prase!
Hodnocení: 80%
P.S. Výsledných 80% je bez debat nadhodnocených. Původně jsem chtěl dát míň, ale RED je ten vzácný druh filmu, který ve vás postupně silně rezonuje, až si uvědomíte, jak moc fajn to bylo a jak se těšíte, až si to dáte znova. A to si nějaké ty plusové body zaslouží.