Jan Prušinovský: "Nechtěl jsem seriál, který se okouká."

Jan Prušinovský: "Nechtěl jsem seriál, který se okouká." 5 obrázků v galerii
Seriál Okresní přebor slibuje být televizním hitem podzimu. Kdo už ho viděl, neskrývá nadšení. Režisér Jan Prušinovský vzpomíná, jak ho z České televize vypoklonkovali s tím, že jejich divák o něco takového rozhodně nestojí, i na to, jak byl překvapen, že televize Nova Okresní přebor nakonec nasadila do vysílání.

Co vás inspirovalo k tomu, že jste sedl a napsal seriál o fotbale?

O fotbale píšu už dlouho. Dokonce jsem na základě jedné fotbalové povídky byl přijat na FAMU.

Takže fotbalista tělem a duší?

Tak nějak. V Ostrovanu Zadní Třebaň jsem se závodním fotbalem začínal v sedmi letech. Pamatuju si, že se mě moje matka ptala, jestli chci chodit radši na fotbal nebo do Jiskřiček. Řekl jsem jí, že na fotbal, protože se mi strašně nelíbilo být Jiskřička. Okresní přebor ale paradoxně moji aktivní kariéru ukončil, protože jsem skoro na rok přestal aktivně hrát a navíc jsem si z natáčení odnesl vyhřezlou ploténku.

Kam přesně tedy sahají kořeny Okresního přeboru?

Do doby, kdy jsem chodil ještě na FAMU. Napsal jsem hodinový scénář Dilema Arnošta Náprstka, který byl o fotbalovém hráči, který neví, zda jet s rodinou na dovolenou k moři a nebo dát přednost fotbalovému utkání. Už v této hodinovce jsou položeny základy Okresního přeboru včetně jeho hlavních představitelů.

Při psaní Okresního přeboru jsem měl představu, že natočím šestnáct víceménně krátkých filmů, každý bude trochu jiný, ale dohromady se propojí v takový barevný celek. V zásadě jsem chtěl navázat na takovou tu zlatou éru inscenačně poctivého českého seriálu, který se stále ne a ne okoukat. Z té doby se mi třeba líbí Byl jednou jeden dům. Na druhou stranu jsem aktivní divák současných anglofonních sérií a zejména sledování britských komediálních seriálů mi pomohlo dát té látce nakonec tvar. Nechtěl jsem dělat čistý sitcom a přitom jsem se musel vejít do jeho časového formátu.

Jak obtížné bylo Okresní přebor prosadit do realizace?

Dilema Arnošta Náprstka mi odmítli v České televizi, a to i přesto, že jsem se již předem domluvil s Ivanem Trojanem na tom, že bude hrát hlavní roli. Pamatuji si na větu dramaturga Jana Lekeše, který mi s vážnou tváří tvrdil: "My víme, co má náš divák rád a tohle to není." Tak jsem se zvedl a odešel.

Poté ten scénář dlouho spal, protože jsem točil celovečerní film. Během postprodukce jsem se ale seznámil s Janem Maxou a ten mi nabídnul užší spolupráci s televizí Nova. Protože mi ale bylo jasné, že by Dilema Arnošta Náprstka u nich nemělo jako hodinový film šanci, předělal jsem ho do seriálu. 

Na Nově problémy nedělali?

Ne. Okresní přebor vznikal v hodně tiché až nenápadné atmosféře. Všichni se totiž upínali k jiným výše profilovaným projektům, než je půlhodinová komedie. Z Jana Maxy se stal kreativní producent a pomáhal mi v komunikaci s televizí.

V literární fázi jsem měl absolutně volnou ruku, dokonce jsem si sám vybral spoluscénáristu Petra Kolečka. Byla to výborná volba, protože já jsem tak trochu egocentrik a autoritář, nejsem úplně zvyklý pracovat v týmu. Petr mě překvapil nezvyklou pokorou, ale zároveň schopností si důležité věci vyargumentovat. Také mi bylo sympatické, že v práci nepolevoval. Bylo to poprvé, co mě někdo kopal do psaní. Vlastně mi pomohl stát pevně na nohou.

Pohádkově příjemná spolupráce?

Z mé strany rozhodně ano, ale Petr má právo říct pravý opak! (smích)

 
Herecké obsazení seriálu je velmi neobvyklé, podle jakého klíče jste vedle sebe skládal Ondřeje Vetchého, Luďka Sobotu, Jakuba Koháka...?

Pro mě bylo absolutně nejdůležitější, aby herci znali prostředí, aby věděli, jak to vypadá ve fotbalové šatně před zápasem, nebo po něm. Proto jsem v případě Ondry Vetchého a Davida Novotného sáhl právě po nich. Jsou to aktivní fotbalisti, umějí hrát, prostředí znají dokonale. Okolo nich jsem postavil tým neherců, nebo méně známých herců, kteří fotbal také aktivně hráli. Dokonce jsem kvůli tomu před natáčením uspořádal castingový zápas, abych zjistil, jak na tom fotbalově jsou.

Některé role jsme s Petrem psali hercům na tělo, třeba Davidovi Novotnému nebo Pavlovi KIkinčukovi. Luděk Sobota se mi zase hodně líbil ve 13. komnatě, která byla o něm. Byl takový zasmušilý, pořád mluvil o tom, že má už svojí hrobku a že teď vymýšlí, co na ní napíše. Přišlo mi to hrozně zábavné a hodně mi to připomínalo to, co jsem chtěl cítit z předsedy Orla, tak jsem ho obsadil.

Točili jste nejdřív pilotní díl a pak procházeli schvalovacím procesem?

Ano a byla to naše výhoda. Pilotní díl je kvůli tomu sice trochu jiný než ostatní díly, ale měli jsme čas doladit scénáře, přizpůsobit je už obsazeným hercům.

Který moment natáčení byl nejtěžší a proč?

Opravdu těžké bylo natáčení jednoho dílu, který se odehrával na zábavě. Z finančních důvodů jsme nebyli schopni mít během natáčení této epizody na place tolik komparzistů po celou dobu. Natáčení s komparzisty a živou kapelou bylo tedy pouze jednodenní! Vyřešil jsem to tak, že jsme s komparzem natočili epizodu téměř celou v několika velmi dlouhých sekvencích. Aby to nebylo tak jednoduché, nechtěl jsem herce přilíš spoutávat pokyny a textem, a tak jsem s nimi radši ani nezkoušel. Taky jsem nechtěl zkoušet před komparzisty, potřeboval jsem, aby jejich reakce byly autentické, tak jsem prostě herce posadil mezi ty lidi a nechal jsem je to celé přehrát. Bylo to hodně uvolněné, mělo to energii a všichni se hrozně bavili, bohužel kromě mě, protože mi bylo jasné, že následující den mě čeká naprosto příšerné dotáčení, kdy se již bez komparzu v blízkých záběrech musím trefit do té energie natočeného materiálu.

Prožil jsem si bezesnou noc, kdy jsem přemýšlel, jak kde navážu a snažil se z již natočeného materiálu vůbec vymáčknout nějaké konkrétní repliky, které ti herci v davu říkají. Jak tam byl hrozný randál, nebylo tomu rozumět. Repliky jsem si poté pouštěl zvlášť u zvukaře, jestli jsou v pořádku. Tehdy tam přijel i Honza Maxa a myslím, že byl hodně překvapen tím, jakým způsobem jsem pojal způsob natáčení pro komerční televizi. Výsledek mě však moc neuspokojuje, mohlo to být mnohem lepší.

Seriál byl natočen už v roce 2009, proč jde na obrazovky až nyní?

Nova prostě vyčkávala na příznivější ceny reklamy. Okresní přebor vznikal těsně před ekonomickou krizí a byl dokončen v době, kdy krize začala. Ceny reklamy klesly, a protože na poměry komerční televize to prý nebyla levná investice, rozhodli se počkat. Musel jsem to respektovat, ačkoli se mi to vůbec nelíbilo. Nebyl jsem jediný. Ondřej Vetchý osobně obešel celý top management Novy, aby je přesvědčil, že dělají velkou chybu, že Přebor nevysílají. Možná i to pomohlo, protože nasazení seriálu na září 2010 bylo pro mě vlastně překvapení. Už jsem tomu vzhledem ke všem spekulacím ani moc nevěřil.

Na čem pracujete nyní?

Pro Novu děláme s Petrem Kolečkem další seriál, ale zatím bych nechtěl prozrazovat víc. Pracuji také na několika epizodách nové série Soukromých pastí a příští rok bych rád začal točit svůj druhý celovečerák.

Ankety
Myslíte, že Woody Allen sexuálně zneužil svou dceru?
Ano
Ne
Nejnovější články:
Načíst další články
TOPlist