Recenze: Nespavost (TV film)

Recenze: Nespavost (TV film)
recenze-nespavost-tv-film-3
Ivana (Klára Melíšková) nemůže spát. Prázdný byt, na stole poblikávající oko notebooku a za oknem nekonečná noc. Dcera žije spokojeně v cizině a nehodlá se vracet ani kvůli velké rodinné oslavě, bývalý manžel si začal románek s jednou z jejích kolegyň, psychiatr jen polyká její peníze… Flirt skrz sítě internetu s tajemným neznámým, kterému se „líbí starší ženy“ a který – světe, zboř se – nedělá hrubky? Nebo zoufalý telefonát osamělého nočňátka příteli na telefonu? Než se černá rozjasní odstíny modré, Iva stihne obojí.
Hrát nad svátečním obědem hru na spokojenou rodinu ale Iva odmítá. Apartní mamička (Hana Maciuchová) za teatrálními gesty skrývá cisternu nefalšovaného pokrytectví, úsečný tatíček (Bořivoj Navrátil) se dělá tajemným, vzácným a spořádaně čekajícím na smrt, žravá Maruška (Petra Špalková) mlčky snáší matčino přehlížení a citové týrání, duchem nepřítomný a dost možná nesvéprávný Olin (Jaroslav Plesl) si hraje se svou přerostlou patkou a ačkoliv teta Růžena (Zdena Hadrbolcová) konflikty hasí hned v jejich zárodku větou „Nebudeme se hádat,“ Iva tento způsob existence už odmítá přehlížet a snášet. Ona už ne. Opravdu ne!
Spisovatelka Alexandra Berková (1949-2008) toho pro televizi moc nenapsala, ale pokaždé to stálo za to. Zejména osmidílný seriál Co teď a co potom z počátku 90. let se ve své době setkal s mimořádným ohlasem. Autorka se v něm dokázala podívat na téma rozvodů, manželských poraden a skupinových terapií natolik neotřelým a sugestivním způsobem, že své nadšení neskrývali ani diváci, ani odborníci.
recenze-nespavost-tv-film-4
Mimořádně zdařilou sondou do mezilidských vztahů je i Nespavost. Začíná banalitami všedního dne, za nimiž se ale v netušených výškách obnažují zásadní problémy našich existencí. Zdánlivě spokojení a spořádaní manželé vychovali tři deprimované děti, jimž dospělost zas a znovu podlamuje kolena. Matčin láskyplný teror a otcova (ne)účast na rodinném dění naplnily tuto starobylou vilu až po okraj nezhojenými křivdami a nenaplněným očekáváním. Zdá se, že viníci i oběti jsou zřejmí, vývoj dalších událostí ale aktéry nasvěcuje v poněkud nečekaných odstínech a barvách.
Berková prokazuje mimořádný cit pro ženské hrdinky, bravurně vyostřuje tragikomickou rovinu vyprávění a doslova uzemňuje brilantně stavěnými dialogy. Děj sice posouvá kupředu hlavně pomocí ostrých zvratů, které se při bližším ohledání mohou zdát jistou autorskou svévolí, nicméně dělá to tak šikovně, že si tuhle skutečnost nejspíš uvědomíte až dodatečně.
Empatické partnery pro svůj styl a způsob vyprávění našla Berková jak v režisérce Lence Wimmerové, která umí na stávající poměry tuzemských televizí nečekaně dobře vyprávět (i) obrazem, tak v hereckých představitelích, Haně Maciuchové, Petře Špalkové a Kristýně Frejové zejména. První nabízí celý katalog nálad a stavů, druhá bravurně polyká všechna příkoří života a třetí je jedinečnou kombinací studené ženské s horkým srdcem.
Zkrátka, Nespavost představuje zatím suverénně nejlepší televizní film letošního roku! Vlastně - ani loni jsme lepší neviděli.                                                                                                                                    
Hodnocení: 90 %
Více informací naleznete na kartě filmu. Snímek vysílá program ČT1 dne 16. května od 20 hodin.
P. S. Jen mě tak napadá, jak dlouho asi tenhle skvělý scénář Saši Berkové v České televizi musel ležet, když už je autorka dva roky po smrti.