Mamas & Papas: Intimní velkofilm Alice Nellis

Mamas & Papas: Intimní velkofilm Alice Nellis
mamas-papas-intimni-velkofilm-alice-nellis-1
"Všechna řešení jsou relativní," říká scenáristka a režisérka Alice Nellis o několika paralelních příbězích chtěného, nechtěného, vytouženého i zmařeného rodičovství."Zatímco mladý pár směřující k interrupci si myslí, že svůj život zachrání tím, když nebude mít dítě, manželé, kteří se rozhodnou pro adopci, jsou přesvědčení, že jejich vztah právě dítě zachrání. Stejně tak žena zvažující možnost dát dítě k adopci věří, že její problém by vyřešil dostatek peněz, ale příběh lékařky, která ztratila své dítě, nám ukazuje, že peníze neznamenají nic. Jak říkám, všechna řešení jsou relativní."
Producent David Rauch, který se podílel mj. na vzniku anglicky mluvené černé komedie Sklapni a zastřel mě s Karlem Rodenem a Annou Geisleorovu v hlavních rolích, o Mamas & Papas mluví s jistou mírou nadsázky jako o intimním velkofilmu: "V dnešním světě existuje velká touha po vzrušení a adrenalinu, lidí jsou ochotni za něj platit nemalé částky, ale často je zaskočí v podstatě jednoduché emoce spojené s podstatou rodičovství." Vzápětí pak vzdává autorce filmů Ene bene, Výlet a Tajnosti velký hold: "Alice dokáže pojmout intimitu a velké lidské city sobě vlastním, neopakovatelným způsobem, který se divákovi neomylně dostane pod kůži."
Intimita? Maximální!
mamas-papas-intimni-velkofilm-alice-nellis-2
Nikdo z herců dopředu nečetl scénář. Každý dostal jen jakýsi hrubý nástin své postavy, aniž by ale cokoliv tušil o vývoji postav ostatních. Herci dokonce měli zakázano si mezi sebou říkat, jakou scénu kdo točil. Na situaci, která před kamerou vznikla, tak musel každý bezprostředně reagovat především sám za sebe, použít vlastní emoční výbavu, vycházet z osobní zkušenosti. A přitom se často hrálo o hodně intimních problémech. "Nutno říct, že tato metoda natáčení - už třeba proto, že se musí točit chronologicky - je velmi zdlouhavá a vyžaduje velké pochopení jak od herců, tak od všech členů štábu," říká Alice Nellis. Důvodem k takovému neobvyklému kroku byl podle ní fakt, že chtěla hrát o věcech, kterými člověka prochází poprvé a reakci na ně si může jen stěží dopředu nějak připravovat a promýšlet.
"Některé vztahy ve filmy byly obsazeny lidmi, kteří ve stejném vztahu žijí i normálně v životě, manžele hráli manželé, bratry hráli bratři, babičku hrála jejich opravdová babička...," vysvětluje Alice Nellis, držitelka Českého lva za scénář k filmu Výlet, další neobvyklý krok, jehož cílem bylo dosažení maximální intimity. "Fakt, že jsou na sebe zvyklí, že jsou si intimně blízcí a zároveň již jaksi okoukaní, přinesl další rovinu intimity, kterou lze jen těžko uhrát." Alice tím neměla na mysli jen intimitu sexuální, i když i na té film hodně staví, ale také intimitu duševní.
Fascinující svět pod mořskou hladinou
mamas-papas-intimni-velkofilm-alice-nellis-3
Další zvláštností filmu je, že se jeho velmi výrazná část odehrává pod mořskou hladinou. Zuzana Bydžovská a Václav Jiráček kvůli tomu museli podstoupit potápěčský kurz. "Před samotným natáčením měli ve vodě pouze jeden ponor - a to v Čechách v lomu," popisuje režisérka. "První den u moře měli jeden ponor ve volné vodě, aby se rozkoukali a hned potom jsme začali točit. A nebylo to nějaké poplavávání mezi rybičkami - Vašek hrál zkušeného potápěče a Zuzana měla zase samostatné scény, kdy byla v patnácti metrech ve volné vodě na nádech. Oba dva - a s nimi celý štáb - byli neuvěřitelně stateční."
Jak takové natáčení technicky vypadá? "Každý záběr je třeba předem připravit a promyslet, prozkoumat lokaci a dané podmínky - proud, hloubky, viditelnost. Před samotným ponorem se všichni musí sesednout a projde se záběr po záběru plán. Měla jsem tabulku, na které byly jednotlivé záběry rozepsány tak, abychom se podle ní mohli pod vodou orientovat. Další věcí byly domluvené signály, mimo potápěčských to byly i naše vlastní, filmové, kterýmu jsme si ukazovali začátky záběrů, konce, opakování, změny. Ale nejdůležitější byla absolutní pozornost a vzájemné pochopení."
Film Mamas & Papas dorazí do českých kin 15. dubna 2010.