Retro recenze: Sherlock Holmes - prostopášník, který se umí prát i používat mozek

Sherlock Holmes (2009) | Warner Bros.
recenze-sherlock-holmes-1
Shelock Holmes je detektivní legendou, která si lehce poradí i s tím nejzapeklitějším případem. Je známý svou kostkovanou čepicí, chemickými pokusy, lupou, dýmkou a jistou rezervovaností, kterou projevuje jak při řešení případů, tak ve společnosti slečen. K ruce má jako spolupracovníka doktora Johna Watsona, který je mu nejbližším přítelem. Watson je podstatně nemotornější, než Holmes, nicméně mu pomáhá utřídit si myšlenky. Tím jsem v kostce popsal svět Sherlocka Holmese tak, jak ho všichni diváci znají. A nyní se přesuňme do roku 2009, kdy se slavný detektiv dostává do režijních spárů Guye Ritchieho (Sbal prachy a vypadni, Podfu(c)k). Holmes (Robert Downey Jr.) je stále brilantní detektiv, současně je ale vtipkujícím prostopášníkem, který nejde pro ránu (a vtipnou repliku) daleko.
recenze-sherlock-holmes-2
Watson (Jude Law) tu není jen poskokem, ale plnohodnotným kolegou, který umí udeřit stejně dobře, jako slavnější kolega. Vytvořením dvou silných charakterů tak prvně do Holmesova universa vstupuje nový, ryze filmový prvek – buddy movie žánr. Samozřejmě, Holmes je stále pro diváka atraktivnější, neboť jeho rošťáctví je podstatně vděčnější, nežli Holmesovo lpění na rodinných hodnotách. Ve filmu totiž nejde jen o případ. Jde tu i o Watsonův odchod. Konečně našel tu pravou a práce s Holmesem není nejvhodnějším doplňkem začínajícího manželství. Watson tak chce pod rouškou mravné budoucnosti odejít. Případ Lorda Blackwooda, který je v úvodu popraven a následně vstane z mrtvých, aby rozséval smrt a strach, se proto Holmesovi hodí do krámu. Má poslední šanci Watsona u společného případu přesvědčit, že tohle je život, který chtějí oba žít. Ano, zní to trochu gay. Ale právě onen přesah v rámci mužského přátelství, které přechází až do jakési formy bratrství (s tímto modelem rádi pracují hongkongští tvůrci akčních filmů), je skutečným osvěžením.
recenze-sherlock-holmes-3
Mezi Holmesem a Watsonem to totiž doslova jiskří a jejich slovní pře, jakožto Holmesovo žárlení na snoubenku, patří k tomu nejlepšímu z celého filmu. To je samozřejmě zásluha přesného hereckého obsazení. Mark Strong je jako Lord Blacwood čistě žánrovým doplňkem (nicméně doplňkem budícím respekt), Rachel McAdams se povedlo na krátké ploše Holmesovy osudové ženy (a též nejlepší zlodějky své doby) vykreslit patřičně podmanivou femme fatale. Skutečnými králi téhle show jsou ale Downey s Lawem. Zatímco u Downeyho bezchybné zapadnutí do role nikoho nepřekvapí (v základu není Holmes příliš vzdálený Tonymu Starkovi), Law svým výkonem až šokuje. Snad poprvé ve své kariéře jako by se nebál být svým hereckým kolegům plnohodnotným soupeřem. Ač má Watson lehce "dušínovské rysy", přesto si (co se stylovosti týče) s Holmesem příliš nezadá. Dohromady ti dva tvoří dokonalý tandem.
recenze-sherlock-holmes-4
Je bez debat, že nebýt skvělých herců v hlavních rolích, byl by výsledný dojem poloviční. Přesto by bylo nefér opomenout Ritchieho, který se po letech strádání konečně vrací mezi režijní elitu. Ritchie si konečně vzpomněl, proč byly jeho prvotiny natolik úspěšné a jemným způsobem si vše protlačil do velkorozpočtové podívané. Ano, je to Hollywood. Ale ne tak okatý, jak se tváří z trailerů. Akce je tu minimum a samotný Londýn je, na rozdíl třeba od Rytířů ze Šanghaje, patřičně špinavým a nebezpečným místem. Samotnou dynamiku snímku Ritchie nahání zběsilým střihem, narušováním časového prostoru a neustálím střídáním míst. Vzato kolem a kolem je totiž nový Holmes, i přes všechny fígle a slovní špičkování, především detektivkou. Formálně nadsazenou (ve stylu Kriminálky Las Vegas), ale ctící původní pravidla hry. Ostatně, vše se nakonec logicky vyřeší. A našlápnuto pro druhý díl mají tvůrci s postavou profesora Moriartyho, který byl v knihách největším Holmesovým rivalem.

Na nového Holmese je třeba nahlížet podobnou optikou, jako na nový Star Trek. Jsou tu styčné body, ale fenomén došel razantního omlazení, aby si našel cestu k mladému publiku. Současně si ale uchoval charakteristické rysy pro původní generaci. Je pouze na vás, jak se vám představa Holmese s fyzičkou, který se umí pořádně poprat a současně do toho použít mozek, zalíbí. Já osobně říkám ano. A to i přes lehce přemrštěnou stopáž, která je jednoznačně největší slabinou novodobého dobrodružství slavného detektiva.
Hodnocení filmu: 80%