(Mediální) bitva o křeslo Kateřiny Fričové

(Mediální) bitva o křeslo Kateřiny Fričové
medialni-bitva-o-kreslo-kateriny-fricove-1
Scenáristka prvních sérií populárního seriálu Ordinace v růžové zahradě Lucie Konečná Českou televizi obvinila z absolutismu a tamější poměry nazvala neúnosnými. "Pokud se tedy na nás, milý diváku, zlobíš, že píšeme blbosti, tak věz, že to nepíšeme pro tebe, ale snažíme se trefit do šedivého vkusu paní ředitelky programu," konstatovala Konečná na adresu Kateřiny Fričové. "Už léta se hraná tvorba ČT chová jako pštros. Skomírá totiž právě pod bičem Kateřiny řečené Veliké, která si přisvojila absolutistickou (pravo)moc a rozhoduje doslova o všem," nelíbí se Konečné.
Programová ředitelka Kateřina Fričová reagovala: "Nevím, proč vznikl pocit, že o všem v programu rozhoduji já. Samozřejmě, že o většině témat s kolegy diskutuji, mám to v pracovní náplni. Svůj úkol však vidím hlavně v prosazení žánrové pestrosti a samozřejmě i v tom, abychom se nepřekupovali více, než je nutné (určitý "odpis" bude vždy, ne pokaždé se práce podaří). Já totiž musím myslet i na jiná centra, jiné žánry, např. dokumenty, tvorbu pro děti… A v neposlední řadě i povinnost dát příležitost i začínajícím autorům a tvůrcům."
Kauza Kohout
Ke Konečné se koncem listopadu na stránkách deníku MF Dnes přidal spisovatel a dramatik Pavel Kohout, když Kateřinu Fričovou označil za černou díru, v níž mizejí náměty a scénáře. Stěžoval si, že pro Českou televizi na její vlastní popud napsal scénář do cyklu Čapkových povídek, nicméně Kateřina Fričová ho ve chvíli, kdy byl napsaný, odmítla.
medialni-bitva-o-kreslo-kateriny-fricove-2
Fričová o kauze Kohout pro ww.tyden.cz řekla: "Jen úcta, kterou chovám k panu Kohoutovi, podotýkám, jako k dramatikovi, mi drobně brání říct, že je to lež od začátku do konce. V tomhle případě pan Kohout nezapře svou profesi, je v tom více než dramatická nadsázka." Následuje pak podrobný popis celé kauzy.
"Centrum dramatické tvorby oslovilo několik scenáristů pro připravovaný cyklus Čapkových povídek. Nedošlo k dohodě s dvěma tvůrci ohledně podmínek, nicméně s pěti ano, což bohatě stačilo, proto jsme se s Ivanem Hubačem dohodli, že další smlouvy uzavírat nebudeme. Po čase se ozval Jiří Srstka, který zastupuje Pavla Kohouta, jestli si to nerozmyslíme. Odmítla jsem, že už je rozhodnuto, že už žádný další scénář neumístíme. Na to mě Jiří Srstka ubezpečil, že to nevadí, že pan Kohout na látce ještě nezačal pracovat. Později jsem mluvila přímo s panem Kohoutem. Říkal, že ho to mrzí, že by si Čapka rád napsal. Zopakovala jsem, že už to není možné a bavili jsme se o nové látce. A na konci srpna zavolal Kohout Hubačovi, že u nás nechá na vrátnici hotový scénář k Čapkovi. Nechápali jsme to, vždyť jsme několikrát opakovali, že ho nechceme. Pan Kohout vzkázal, že to nevadí a ať jen si to přečteme. Potom ještě napsal dopis, že nám scénář věnuje zdarma. Hmm. Odepsala jsem, že jsem mu osobně říkala, že už je „přečapkováno" a musíme natáčet i jiné autory. Dlouhou dobu se nedělo nic - až najednou vyšel ten článek. Nechápu to a štve mě to."
Kauza ARAS
Olej do ohně přilila i Asociace režisérů a scenáristů (ARAS). Její šéf, scenárista Miroslav Adamec, dramaticky prohlásil, že "dramatická tvorba padá v roce 2010 téměř na polovinu výroby letošní." Mluvčí České televize Ladislav Šticha to ale lehce vyvrátil tím, že veřejnoprávní televize v příštím roce naopak chystá natočit rekordní počet filmů, seriálů i večerníčků (o tom jsme podrobněji psali zde). I Adamec si ale stěžoval na Fričovou: "Problém ČT je v tom, že již delší čas nefunguje na principu demokracie, nýbrž autokracie."
Kauza Reflex
medialni-bitva-o-kreslo-kateriny-fricove-3
Ostře se do poměrů na Kavčích horách pustil počátkem prosince i časopis Reflex. Podtitulek článku zněl "ČT: kdy nastane poslední sezóna Ivana Hubače a Kateřiny Fričové?" Autor textu Milan Tesař píše: "Šéfproducent Hubač (Hejna) i jeho šéfdramaturg Otčenášek (Zikmund) trpí neodolatelnou chutí psát do vlastní televize pod pseudonymy, ačkoli co víc je střet zájmů než schvalovat látky sám sobě." Jako příklad pak uvádí "příšerný Hejnův seriál Poslední sezóna". Kateřina Fričová k tomu pro server tyden.cz řekla: "To byl příšerný článek. Už jenom to, že je plný faktických chyb. Co to je proboha za práci? Autor se například ani nenamáhal si ověřit funkci Ivana Hubače, což by zvládl během chvilky u internetu." K praxi schvalování vlastních scénářů napsaných pod pseudonymem pak Fričová řekla: "Vždycky tak psali, ještě před tím, než nastoupili do ČT. Každý ví, že Hejma je Hubač a Zikmund Otčenášek. Ale za dva roky, kdy jsem tady, žádné své scénáře v ČT nenatočili."
Kauza Všemoha
Na stránkách deníku MF Dnes se tento týden Fričové zastal režisér Jiří Strach, dvojnásobný držitel výročních televizních cen Elsa. "Fričová vnesla na Kavčí hory viditelně dvě věci, kterými záhy popudila - objevovala, kde by se dalo ušetřit, což leckomu zavřelo kohoutek, a pak začala s tvůrci jednat stylem, jakému uvykla v privátních televizích - tvrdě," píše Strach a pokračuje, "Fričová je bezesporu herdekbaba se svébytným názorem, se kterým můžeme mnohokrát nesouhlasit, ale nelze mu upřít korektnost." Tvůrce, kterému byl letos na Kavčích horách zamítnut dvoudílný televizní velkofilm Jan Hus, pak dodává: "Stále přežívá dojem, že ČT, tu veřejnoprávní krávu, si může každý podojit, když jí přispívá na seno." Článek "Všemoha? Já říkám? Nechte už té štvanice" pak Strach končí přáním, aby "generální ředitelé nepodléhali všemožným bolševicko-odborářským nátlakům ranních novin".