O návrat ducha Arabely a Návštěvníků se starají filmaři z Čech i Německa. Objeví se také mimozemšťani

O návrat ducha Arabely a Návštěvníků se starají filmaři z Čech i Německa. Objeví se také mimozemšťani
To se vysvětlí, soudruzi! | Česká televize
Česká televize ve spolupráci s německou veřejnoprávní televizí ZDF začala natáčet projekt s názvem To se vysvětlí, soudruzi!, který se odkazuje na divácky oblíbenou spolupráci československých a západoněmeckých tvůrců z 80. let. Tehdy totiž díky této koprodukci vznikly seriály Návštěvníci (1983), Arabela (1980) či Létající Čestmír (1983) a i novinka plánovaná na příští rok stojí částečně na sci-fi premise.
o-navrat-ducha-arabely-a-navstevniku-se-staraji-filmari-z-cech-i-nemecka-objevi-se-take-mimozemstani-1
To se vysvětlí, soudruzi! | Česká televize

Paranormální normalizace

„V Československu v osmdesátých letech skutečně existoval ústav, který se zabýval paranormálními jevy, a my jsme se touto institucí pro náš seriál inspirovali. Bude plný záhad, které mají reálné vysvětlení, ale občas naši vyšetřovatelé zjistí, že ne všechno se dá obhájit rozumem,“ řekl producent a režisér Matěj Chlupáček (Zrádci, Terapie), který se o režijní kredit podělí s Michalem Samirem (Iveta, Hany).
Chlupáček a Samir natočí celkem osm dílů seriálů podle scénáře Mira Šifry (Rédl, Zrádci), Lucie Vaňkové (Odznak Vysočina) a Marie Staré. O hlavní role se postarají Jiří Macháček a Jan Cina jakožto klasicky polarizovaná dvojice vyšetřovatelů paranormálních jevů. Zatímco Macháčkova postava jménem David Zajíc zosobňuje skeptického vyšetřovatele, Cina ztvární nadšeného mladého vědce Vojtu Beka. Zatím jen stručná anotace láká na mimozemské únosy a zdánlivě nevysvětlitelné zázraky, to vše pod dohledem agentů Státní bezpečnosti v podání Anny Fialové a Leoše Nohy.
Dagmar Patrasová, Jana Nagyová
Arabela
„Seriály, které jsme všichni jako děti milovali a které natáčela Československá televize v koprodukci se západním Německem, byly zábavné, plné fantazie a pro celou rodinu. Jsme rádi, že seriál zaujal nejen Českou televizi, ale i německou ZDF, a po desítkách let jsme tak obnovili spolupráci,“ nechala se slyšet producentka Maja Hamplová.
Arabela během třinácti dílů přeskakovala mezi běžným světem a Říší pohádek, kterou chtěl ovládnout zlý čaroděj Rumburak, jenž roku 1984 dostal i vlastní film (dnes bychom řekli spin-off). Podobně na pomezí pohádky a dětské fantasy se nacházel i Létající Čestmír pojednávající o malém chlapci, který díky kouzelným květinám prožívá nejrůznější dobrodružství. Dospělejší zábavu představovalo patnáct epizod Návštěvníků od Jindřicha Poláka, karikujících spoustu sci-fi klišé a uvádějících do československé popkultury třeba amarouny či Centrální mozek lidstva (CML).
Josef Bláha, Dagmar Patrasová, Josef Dvořák
Návštěvníci | Česká televize
Právě chystaný seriál přitom není prvním dílem, které na úspěšné normalizační seriály odkazuje. Už v roce 1993 se Václav Vorlíček a Miloš Macourek, tvůrci původní Arabely, pokoušeli navázat na svůj hit 26 díly seriálu Arabela se vrací aneb Rumburak králem Říše pohádek, popularity díla z roku 1980 však nedosáhli. Stejně tak i seriál Radka Bajgara Neviditelní (2014) jasně odkazoval na další Vorlíčkovu fantasy komedii Jak utopit Dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách, jelikož také pojednával o vodnících žijících mezi námi.
Série To se vysvětlí, soudruzi! má samozřejmě výhodu v tom, že není pokračováním žádného ze zmíněných děl. Může tedy potenciální publikum lákat na nostalgii, zároveň však nemá svázané ruce při budování funkčního světa, originálních postav i poutavých příběhů. Doufejme, že tvůrčí duo Samir a Chlupáček, aktuálně chystající druhou řadu minisérie Iveta, těchto možností využije naplno.

Kinolog: Musíme si promluvit o Dominikovi Ferim. Stejně jako o Cosbym a Weinsteinovi

Soudní proces s bývalým politikem Dominikem Ferim je pro Česko podobně významný jako proces s producentem Harveym Weinsteinem v USA. Od počátku hnutí MeToo v roce 2017 jsme se ale už díky desítkám dokumentů dozvěděli mnoho o obětech sexualizovaného násilí. Dá se z nich naučit, co jako veřejnost nemáme dělat a říkat, a čemu naopak věnovat pozornost.