Umělecké tápání Kafky, sendvičová generace a domácí zabijačka. Fond kinematografie podpořil debutanty i ostřílené tvůrce

Umělecké tápání Kafky, sendvičová generace a domácí zabijačka. Fond kinematografie podpořil debutanty i ostřílené tvůrce
Ivan Trojan a Agnieszka Holland během natáčení dramatu Šarlatán | CinemArt
„Mezi sedm podpořených projektů se dostala tři dramata, jedna biografie, dva snímky na pomezí žánru dramatu a komedie a jedna divácky atraktivní komedie. Potěšující byla tendence řady filmařů sloučit umělecké ambice a
originalitu s potenciální diváckostí,“ uvedla místopředsedkyně Rady Státního fondu kinematografie Marta Švecová. „Mezi projekty jsme podpořili tři debuty režisérů mezinárodně oceňovaných krátkých filmů,“ dodala.
Franz
Franz | Marlene Film Production
Nejvyšší podporu (22 miliony) obdržel snímek Franz mezinárodně uznávané režisérky Agniezsky Holland (Šarlatán, V temnotě, minisérie Hořící keř, seriál The Wire – Špína Baltimoru), která vystudovala pražskou FAMU.
Film se bude skládat z fragmentů ze života a tvorby v Praze žijícího a německy píšícího autora Franze Kafky. Pod scénářem je podepsaný Marek Epstein, který s režisérkou Agnieszkou Holland pracoval již na Šarlatánovi.
Jedním z témat filmu Franz bude hledání hranice vnitřní svobody a Kafkovo umělecké tápání mezi formou a obsahem. Snímek vzniká v česko-německo-irsko-polské koprodukci.
Jitka Rudolfová, Jana Plodková
Režisérka Jitka Rudolfová a herečka Jana Plodková během natáčení Hodinářova učně. | Evolution Films/Zuzana Panská
Druhým podpořeným filmem je Tanec s medvědem režisérky a scenáristky Jitky Rudolfové (Hodinářův učeň, Zoufalci). Dramatu ze současnosti radní přiklepli 10 milionů korun. Zvíře v názvu filmu odkazuje na masopustní oslavu, při níž je medvěd považovaný za symbol plodnosti, a žena, která se chce stát matkou, si s ním musí zatančit.
Hlavní hrdinka snímku řeší dilema, zda porodit dítě, které může mít hendikep, nebo jít na potrat, jak jí doporučují lékaři a rodina. Vír událostí přiživuje i otázka konce kariéry a odhalení rodinné minulosti. Producentem Tance s medvědem je Luminar Film, projekt má slovenské a polské koproducenty.
Anatomie českého odpoledne
Studentský film režiséra Adama Martince Anatomie českého odpoledne autorovi zajistil mimořádnou pozornost. | Elbe Dock
Domácí zabijačka se stala předlohou celovečerního debutu režiséra Adama Martince, autora oceňovaného krátkého filmu Anatomie českého odpoledne, který obdržel Českého lva za nejlepší krátký film, Cenu české filmové kritiky i dvě ceny FAMUFESTu. Připravovaný snímek Mord poukazuje na zabijačku jako na svého druhu mizející rituál, při němž se vyjevují dobré i špatné lidské vlastnosti. Rada snímek podpořila částkou 7,4 milionu korun.
Pavla Tomicová
Herečka Pavla Tomicová se představila už v předchozím Holého filmu A pak přišla láska... | Aerofilms
Nový film režiséra a scenáristy Šimona Holého (A pak přišla láska..., Zrcadla ve tmě) nazvaný Chica Checa získal 7 milionů. Snímek pojednává o problémech takzvané „sendvičové“ generace, jejíž příslušníci musí skloubit péči o děti a rodiče se zaměstnáním a partnerským životem.
Hlavní hrdinka filmu řeší starost o svoji starou a nemocnou matku, vyrovnává se vnitřně se synovou homosexualitou a jeho netradičním povoláním na Kanárských ostrovech a trápí ji i nedostatek peněz na opravu domu. Sílí v ní pocit, že nedokáže prožít zbytek života tak, jak by opravdu chtěla. V hlavních rolích se představí Jan Cina a Pavla Tomicová. Film vzniká v česko-maďarsko-španělské koprodukci.
Zabouchnutá
Režisér Vojtěch Strakatý se tématu dospívání věnoval již v kraťasu Zabouchnutá. | iShorts
Druhým debutem mezi podpořenými projekty je film Na druhé straně léta režiséra Vojtěcha Strakatého (krátký film Zabouchnutá). Dvě kamarádky tráví prázdniny na chatě u rybníka, nudí se a chtěly by zažít něco nevšedního.
Jednoho dne objeví zajímavost na ostrově a jejich nečekané dobrodružství začíná. Fond podpořil snímek o dívčím přátelství částkou 6,4 milionu korun.
Sto dvacet osm tisíc
Krátký film Ondřeje Erbana Sto dvacet osm tisíc se věnuje tématu dluhových pastí. | ČFTA
Třetím celovečerním debutem je titul Daleko/Blízko režiséra Ondřeje Erbana, jenž natočil krátký film Sto dvacet osm tisíc pojednávající o dluhové pasti, exekucích a zoufalé cesty ven z finanční tísně. V chystaném snímku se zaměřuje na mladého herce, který řeší svoje osobní i pracovní vyhoření útěkem z civilizace. Na samotě uprostřed lesů ho však zastihne zpráva o smrti jeho bývalé ženy a nutnost postarat se o jejich jediného syna. Snímek dosáhla na 6 milionů korun.
Poslední aristokratka
Režisér Jiří Vejdělek s kameramanem Vladimírem Smutným během natáčení filmu Poslední aristokratka. | če
Posledním filmem podpořeným v této výzvě je nová komedie režiséra a scenáristy Jiřího Vejdělka (Tátova volha, Ženy v pokušení, Účastníci zájezdu) Aristokratka ve varu. Rada vyčlenila na pokračování divácky úspěšného snímku Poslední aristokratka částku 2 miliony korun. Poslední aristokratka pojednávala o rodině Čechoameričanů Kostkových, kterým bylo navráceno jejich rodové zámecké sídlo. Na film přišlo mezi roky 2019 a 2020 více než 500 tisíc platících. Aristokratka ve varu na útrapy a dobrodružství rodiny Kostkových naváže.
zdroje: Kinobox, Státní fond kinematografie, Marlene Film Production, Luminar film, Kinomaniak

Kinolog: Langmajer poprcává na Ostrově déle než Šest dní a sedm nocí

Česká romantická komedie Ostrov plní své poslání díky tomu, že je dokonale odříznutá od současné české reality. To předchozí filmy Rudolfa Havlíka měly s realitou celkem problém.