Týdenní VOD tipy: Top Gun: Maverick konečně online, Nová česká intimita a jeden z nejhorších tuzemských filmů tisíciletí

Týdenní VOD tipy: Top Gun: Maverick konečně online, Nová česká intimita a jeden z nejhorších tuzemských filmů tisíciletí
A pak přišla láska... (2022) | Aerofilms

Top Gun: Maverick (2022)

režie: Joseph Kosinski, SkyShowtime
Tom Cruise
Tom Cruise ve filmu Top Gun: Maverick (2022) | Paramount Network
Na český VOD trh tento týden vstoupila nová streamovací platforma SkyShowtime, která bude nabízet snímky z produkce společností Paramount Pictures, Universal, Nickelodeon, Peacock, Dreamworks či Showtime. Zájemcům, kteří si ji předplatí do 11. dubna, navíc nabízí stálou cenu 89 Kč za měsíc.
Ze stáje společnosti Paramount Pictures vzešel i jeden z největších hitů minulého roku, Top Gun: Maverick. Návrat šedesátiletého Toma Cruise do role Petea „Maverick“ Mitchella utržil v kině bezmála 1,5 miliardy dolarů, byl nominovaný na šest Oscarů, včetně toho za nejlepší film, a velmi vysoko se umístil i v naší redakční anketě o nejlepší snímek roku. Ač je pokračování legendárního Top Gunu od začátku do konce konstruované primárně jako zážitek pro velká plátna, možnost vychutnat si ho z pohodlí domova jistě ocení řada diváků a divaček.
Maverick se vrací do elitní letecké školy Top Gun, aby trénoval nové generace pilotů. Kromě přípravy na obtížnou misi proti nespecifikovanému nepříteli se navíc bude muset vyrovnat i s vlastní minulostí, jeden ze studentů je totiž synem jeho přítele Goose, jenž zahynul v prvním díle.

Milan Kundera: Od Žertu k Bezvýznamnosti (2021)

režie: Miloslav Šmídmajer, Voyo
Milan Kundera
Milan Kundera ve filmu Milan Kundera: Od Žertu k Bezvýznamnosti (2021) | Václav Chochola / Ateliér Blanka a Marek Chochola
Nejvýznamnější český (byť již desítky let bez českého občanství) spisovatel druhé poloviny 20. století Milan Kundera se od konce osmdesátých let vyhýbá mediálním výstupům a razí tezi, že za autora mají hovořit výhradně jeho knihy. To se odráží i v názvu dokumentu Miloslava Šmídmajera, který systematicky zkoumá spisovatelovo dílo a život od prvního do posledního románu.
Režisér si za vyprávěcí rámec zvolil snahu fiktivního českého studenta filosofie zjistit co nejvíce informací pro svou diplomovou práci o Milanu Kunderovi, což je asi nejméně originální téma závěrečné práce, které si tuzemský student humanitních věd může vybrat. Dále již Šmídmajer postupuje klasicky, v dokumentu se tak objeví mluvící hlavy českých i světových intelektuálů, Kunderových přátel i manželky, to vše proložené ukázkami z autorových děl, adaptací a rozhovorů z doby, kdy ještě komunikoval se světem.
Miloslav Šmídmajer se podle vlastních slov během natáčení s Kunderovými spřátelil. Tím lze vysvětlit až příliš nekritický tón, jímž tvůrce interpretuje jako velikána evropské literatury, jehož osobní život ani dílo se nevyhnuly kontroverzím, ať už jde o údajnou spolupráci s StB či obvinění z šovinismu. Ačkoli dokument nepřináší mnoho nového, může poskytnout cenný učební materiál nadcházejícím maturantům či lidem, kteří si chtějí Kunderovu životní cestu osvěžit.

Alcarràs (2022)

režie: Carla Simón, Edisononline
Alcarràs
Alcarràs (2022) | Avalon Distribución
Španělská režisérka Carla Simón zaujala dramaturgy německého Berlinale už debutem Léto 1993 o šestileté Fridě, jež se po smrti rodičů musí odstěhovat na venkov za svými pěstouny. Zatímco v roce 2017 si Simón odvážela z Berlína Velkou cenu mezinárodní poroty Generation KPLUS, o pět let později se mohla díky snímku Alcarràs radovat z nejprestižnějšího Zlatého medvěda za nejlepší film.
I její druhý počin čerpá z osobních zkušeností nabytých na katalánském venkově. Rodina Soléových zde tráví každé prázdniny sběrem broskví ve vlastním sadu. Poklidný rurální život začne narušovat snaha developera vybudovat na jejich pozemku solární elektrárnu. Letošní úroda tak může být jejich poslední.

A pak přišla láska… (2022)

režie: Šimon Holý, KVIFF.TV
Sára Venclovská, Eliška Soukupová
Sára Venclovská a Eliška Soukupová ve filmu A pak přišla láska... (2022) | Aerofilms
Tomasz Wiński, Šimon Holý a Tereza Vejvodová minulý rok prostřednictvím svých tří manifestů představili hnutí Nová česká intimita. V rámci něho autoři nabádají k zaměření české kinematografie na současná témata spojená s osobním životem jedince a dynamikou jeho mezilidských vztahů. Oba muži ze zmíněné trojice zároveň ve stejný rok uvedli na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary své nové snímky. Tomasz Wiński Hranice lásky, Šimon Holý film A pak přišla láska…, jenž je nyní dostupný na KVIFF.TV.
Holý na sebe v Karlových Varech upozornil již v roce 2021, když v soutěžní sekci Na Východ od Západu uvedl celovečerní debut Zrcadla ve tmě. Formálně radikální film sestávající většinu stopáže ze záběru a protizáběru dvou naproti sobě sedících lidí pojednával o partnerské krizi.
V A pak přišla láska… již filmař volí konvenčnější vyprávěcí strategie, jeho druhý film se však průměrné české produkci vymyká tvůrčím procesem. Pod scénářem o Kristýně (Pavla Tomicová), zoufalé psycholožce ve středním věku, která se rozhodne řešit osobní problémy drahým pobytem u pochybné ezoteričky (Tereza Hofová) a bere na něj i skeptickou dceru (Sara Venclovská), jsou podepsané všechny herečky, jež ztvárnily podstatné ženské postavy. Dialogy, na nichž děj stojí, totiž vznikaly přímo na place, čímž vznila občas až rušivá a „nefilmová“ míra autenticity. Pavla Tomicová si za svůj výkon právem vysloužila nominaci na Českého lva.

Sezn@mka (2016)

režie: Zita Marinovová, Prima+
To nejlepší na konec. Akorát že vůbec! Zbrusu nová streamovací platforma TV Primy Prima+ zařadila do své nabídky kromě původní seriálové tvorby i několik skvělých filmů: Komornou, Mládí, Wind River či Shoky & Morthy: Poslední velkou akci. Vedle nich ale pro milovníky hodně pokročilého stupně guilty pleasure zpřístupnila i výběr z hroznů toho nejhoršího, co místní audiovizuální průmysl posledních let vyprodukoval. Můžeme si proto pochutnat na takových dílech jako Casting na lásku, Špindl, Ženská pomsta, Cirkus Maximum či Muzzikanti.
Ač si zmíněné opusy nemají co do kvality co závidět, zvláštní doporučení si z této nabídky zaslouží Sezn@mka. Ty, kteří si nejdříve pustí trailer, aby se přesvědčili, že nabízené sousto dokážou spolknout (opravdu tak raději učiňte), oblaží Jiřím Langmajerem, asi milionem hlavních postav, jejichž příběhy se nekontrolovatelně prolínají, řemeslným diletantismem a nenávistnými vtipy plnými stereotypů o mužích a ženách, které jsou pro české „romantické komedie“ typické.

Kinolog: Nový král Šumavy neumí chodit. Mladý esenbák se chce odlišit od verze z 50. let

Film Karla Kachyni z roku 1959 patří mezi klasiku československé kinematografie. Král Šumavy je natolik působivý, až zakrývá svou bolševickou ideologii. Nová, třídílná verze Davida Ondříčka pro televizi Voyo je otevřeně antikomunistická.