Spravedlnost pro Emmetta Tilla připomíná jeden z nejbrutálnějších rasových zločinů moderní doby

Spravedlnost pro Emmetta Tilla připomíná jeden z nejbrutálnějších rasových zločinů moderní doby
Spravedlnost pro Emmetta Tilla | Forum Film
Spravedlnost pro Emmetta Tilla připomíná nejen jeho příběh, ale především jeho matky. Chlapec vyrůstal v Chicagu, kde Afroameričané žili značně volněněji než v jižních státech. Matka mu ale po dlouhém přemlouvání dovolila jet na brigádu na strýcovu farmu v Mississippi, kde ještě rasismus nepokrytě bujel. Jednoho dne se tam Emmett (Jalyn Hall) se svými kamarády vydal nakoupit sladkosti. Jeho krátká interakce s jednadvacetiletou bílou prodavačkou je dodnes předmětem sporů, protože ne všichni svědci byli vyslechnutí a ostatní v následujících letech několikrát změnili výpověď.

Trailer: Spravedlnost pro Emmetta Tilla

Spravedlnost pro Emmetta Tilla
Ta pro Emmetta vůbec „nejméně příznivá“ verze je, že ženu chytil za ruku a za boky a pozval ji na rande. Po její negativní reakci na ni ještě hvízdnul a otočil se k odchodu. Jiní svědci popírají jakýkoli fyzický kontakt či návrhy a tvrdí, že Emmett hvízdal na pozdrav mužům, kteří před vchodem hráli dámu, celá situace tedy podle nich vznikla nedorozuměním.
Existuje i bezpočet variant pohybujících se „někde mezi“, ani ten nejdrzejší Emmett se v nich ale nedopustil opravdu závažného prohřešku. Ještě v padesátých letech však byl jakýkoliv osobní kontakt neiniciovaný bělochem vnímaný jako nepřípustný a prodavačka vyrazila do svého auta pro zbraň. Když to skupina přátel viděla, opustila urychleně obchod.

Neodvracejte zrak od zločinu z nenávisti

Po několika dnech zabušili ve tři hodiny ráno na dveře domu Emmettova strýce dva muži s baterkou a pistolí a odtáhli vyděšeného Emmetta neznámo kam. Vzburcovaná černá komunita rozjela velké pátrání, po třech dnech ale děti hrající si u potoka nalezli nahou a k nepoznání znetvořenou chlapcovu mrtvolu, již se podařilo identifikovat jen podle prstenu zděděném po otci, který se vrahům nepodařilo odstranit z nateklého prstu.
Spravedlnost pro Emmetta Tilla
Spravedlnost pro Emmetta Tilla
Dvouhodinový snímek režisérky a scenáristky Chinonye Chukwu sleduje události z pohledu Emmettovy matky Mamie Till-Mobley (Danielle Deadwyler). Soustředí se převážně na události bezprostředně následující incidentu a soudnímu sporu. Nejde však o soudní drama, během filmu hlavně sledujeme Mamienin proces uvažování a volby, jež musí činit. Rozhodla se využít roli truchlící matky k upoutání společenské pozornosti potřebným směrem. Trvala na veřejném pohřbu s otevřenou rakví, aby od Emmettova hrůzně znetvořeného těla média a lidé nemohli odvrátit zrak. Fotografie plačící ženy nad hromadou masa, kostí a kůže zaplavily média.
Politizace události byla jedinou cestou k rozproudění debaty a k hledání řešení projevů rasismu. Mainstreamový narativ se nás dnes snaží přesvědčit, že Martin Luther King během šedesátých let slušně poprosil o rovnoprávnost a bílé elity mu ji blahosklonně přislíbily, protože se v nich hnulo svědomí. Pravda je taková, že nekonečná cesta za rovnoprávností etnických menšin je dlážděná desítkami let politického i kulturního aktivismu a nátlaku, jemuž se systém vždy pokoušel maximálně vzdorovat a dělat jen takové ústupky, které jsou již nevyhnutelné.
V Spravedlnost pro Emmetta Tilla můžeme pozorovat sebeuvědomění a pragmatičnost afroamerických aktivistů i samotné Mamie, kteří ví, že mají k dispozici silný příběh, jejž je nutné politicky zužitkovat. Veškerá jejich bolest je zcela autentická, situace je nicméně tlačí k tomu, aby intimní utrpení matky veřejně vystavili. Do Mississippi pak Mamie musí vyrazit bez svého snoubence, jehož ve filmu nespecifikovaná minulost by mohla Emmetta kompromitovat. I tehdy bylo přirozenou reakcí médií hledat chybu na straně oběti a pátrat po informacích, jež by dokazovaly, že „to taky nebyl žádný andílek“. Útoky na Mamie, jež Emmetta údajně špatně vychovala, se také hromadí.
Spravedlnost pro Emmetta Tilla
Spravedlnost pro Emmetta Tilla

Svoboda pro rasisty a vrahy

Úsilí Mamie a jejích spojenců bylo zprvu marné, jak ostatně sami očekávali. Emmettovi vrazi byli zproštěni obvinění, přestože se většina porotců – bílých mužů – netajila tím, že je o jejich vině přesvědčená. Doživotí či trest smrti za vraždu černocha jim ale nepřipadalo jako adekvátní trest. Jeden z vrahů se po pár letech přiznal v rozhovoru pro média, za nějž inkasoval tehdy velmi slušné 4000 dolarů. Pokud snad někdo opravdu žil v představě, že motivací k činu bylo pomstít onu mladou ženu a údajný sexuální útok, pachatel své uvažování popsal jednoznačně: „Co mi zbývalo? Myslel si o sobě, že je stejně dobrý jako jakýkoli běloch.“
Ostatně za pár měsíců došlo k podobné vraždě Clintona Meltona, jejíž pachatelé se osobně znali s Tillovými vrahy, a celá událost opět skončila bez potrestání. Prostřednictvím Emmettovy smrti se však podařilo demonstrovat rasismus na individuální i systémové rovině a vznikl důležitý symbol pro mnohá občanská hnutí. Zásadní bylo také to, že afroameričtí svědci během soudu aktivně vypovídali. Sice to v tu chvíli nebylo nic platné, značilo to ale posun, během nějž na černošské obyvatelstvo přestávaly platit výhružky a vydírání. I tuto změnu snímek zaznamenává, když oživuje další slavnou fotografii zpříma stojícího svědka ukazujícího prstem na pachatele.
Tvůrci Spravedlnosti pro Emmetta Tilla měli na jednu stranu přímočarou cestu k silnému zážitku, protože jde o zásadní a nepochybně důležitou historickou událost nejen pro Spojené státy. Na druhou stranu právě u takových filmů hrozí riziko určité strnulosti, přílišné pietnosti a tendence poučovat. Nedá se říct, že by se Chukwu těmto pastím dokázala zcela vyhnout, její Till příliš nepřekvapuje vypravěčsky ani stylisticky a obsahuje mnoho promluv,jejichž důležitost si film zjevně uvědomuje a představuje je s maximální vážností.
Spravedlnost pro Emmetta Tilla
Spravedlnost pro Emmetta Tilla
Jde o neviditelným stylem natočenou rekonstrukci, jež svou emocionální tíhu pokládá na ramena Danielle Deadwyler. Emoce mají základ především v utrpení rodiče, který přišel o své dítě. Protože si ale Mamie uvědomuje, že totéž se může stát tisícům dalších matek, musí sebrat veškerou energii a konat. A právě zpodobnění této nezastavitelné, byť vysílené ženy dělá ze snímku víc než jen historickou lekci. Přesto se jedná o počin, který dané události představuje důsledně, srozumitelně a vkusně. Pokud považujeme „film, jenž by se měl pouštět dětem ve škole“ za legitimní filmařský přístup, Spravedlnost pro Emmetta Tilla je důsledným naplněním tohoto formátu.
Snímek se ve Spojených státech setkal s vřelým přijetým. Agregátor recenzí Rotten Tomatoes ukazuje 98 % kladných kritik a divácké skóre jen o procento menší, tedy velmi slušná čísla. Bylo překvapením, když tuto produkci Oscary během nominací zcela přehlédly, především v hereckých kategoriích. Režisérka Chukwu to nenechala bez povšimnutí a prohlásila, že jde o další důkaz marginalizace afroamerických hlasů.
Skutečnost je ale nejspíš depresivně pragmatická. Nezájem Akademie se spíš týká filmu s poměrně nízkou návštěvností, vyprodukovaného malými studii a nezaštítěného velkou lobby. Ačkoliv Spravedlnosti pro Emmetta Tilla není dílem, které by z filmařského hlediska bralo dech, síla historického materiálu, jeho kvalitní uchopení a skvělý ústřední výkon Danielle Deadwyler z něj dělají zážitek, jenž stojí za strávený čas.
hodnocení: 70 %

Kinolog: Predátora dnes může zabít i malá holka

Už sedmý film s monstrem, kterému abstraktně říkáme Predátor (i když se jmenuje jinak), se poprvé odehrává v hluboké minulosti a poprvé je hlavní hrdinkou žena, členka kmene Komančů.