Studio A24 deset let od založení ovládlo Oscary. Jaké je tajemství nejrespektovanější filmové značky současnosti?

Studio A24 deset let od založení ovládlo Oscary. Jaké je tajemství nejrespektovanější filmové značky současnosti?
Všechno, všude, najednou | A24
Distribuční a produkční filmové a televizní studio A24 sídlící v New Yorku bylo založeno v roce 2012. Tato krátká doba ale stačila zakladatelům Danieli Katzovi, Davidu Fenkelovi a Johnu Hodgesovi k vybudování pověsti, kterou jim mohou závidět i giganti jako Disney a Netflix.
Všechno, všude, najednou | A24
Jde o studio nezávislé, jež s nadnárodními korporacemi pouze spolupracuje. Jeho producenti vybírají každý projekt s maximální péčí, primárním měřítkem je kvalita a prestiž výsledného produktu. Možná se to zdá jako samozřejmost, v dnešní době však skoro jako by se jednalo o rebelii proti zaběhnutému systému. Velká studia usilují především o zavedení franšíz, tedy velkých multimediálních projektů, jejichž hlavním zdrojem příjmu je prodej merchandisingu, výroba původních samostatných filmů je vyloženě osvěžující.

Víc než studio

Rozhodně se to tak jeví značnému množství příznivců, kteří si značku zamilovali. A24 je nyní víc než filmový producent, je to životní styl! V Hollywoodu vždy za jediné velké studio s identitou platil Disney coby garant příjemné rodinné zábavy. Při vyslovení Warnerů, Paramountu, Universalu či Foxů nevyvstává konkrétní představa o výsledných produktech. A24 ukazuje výhodu toho, co se stane, když se proměníte v symbol.
Spanilá jízda světem kinematografie byla letos završená osmnácti oscarovými nominacemi. Žádná jiná filmová stáj jich tentokrát neukořistila víc, a to přestože A24 nemá zdaleka tak velký katalog ani rozpočet jako Netflix s patnácti, Warneři s třinácti a Disney s dvanácti zářezy.
Marcel the Shell with Shoes On
Marcel the Shell with Shoes On | A24
Hlavním želízkem v ohni je pro A24 sci-fi fantasy akční doják Všechno, všude, najednou, který si připsal jedenáct nominací a patří k favoritům některých z nejdůležitějších kategorií. Především hlavní herečka, tradičně jedna z nejsledovanějších sošek večera, se letos zdá být soubojem mezi Michelle Yeoh a Cate Blanchett za TÁR. Z Všechno, všude, najednou se navíc stalo „indie darling“ sezóny 2022 a v amerických kinech utržilo nečekaných 70 milionů dolarů. Dalších 30 milionů přibylo ze zbytku světa. Studio tedy většinu energie vkládá do lobbingu na vítězství tohoto titulu.
Naopak méně nominací, než se čekalo, utržila mírně kontroverzní Velryba Darrena Aronofského. Brendan Fraser sice dál patří k favoritům v herecké kategorii, jinak se ale snímek setkává s rozporuplnými reakcemi za pojetí velmi tlustého protagonisty, jež někteří lidé považují za kruté a povýšené. Mediálně byl ale Fraserův comeback vytěžen na maximum, projekt se už tak vyplatil nehledě na počet nominací.
Nominaci si odnesl i svérázný stop motion animák Marcel the Shell with Shoes On o mluvící mušli, nemá ale šanci proti Pinocchiovi Guillerma Del Tora. Studio také v USA distribuuje belgické Blízko, jehož příběh o komplikovanosti dětských přátelství nadchnul i Karlovy Vary. Bylo nominované na nejlepší mezinárodní film. A Brian Tyree Henry by mohl uspět s vedlejší rolí v Mostech, snímku o těžkém životě zraněné válečné veteránky s tváří Jennifer Lawrence.
Aftersun
Aftersun | A24
Milým překvapením byla nominace Paula Mescala za hlavní roli v Aftersun. Podle odhadů se o postup přetahoval s Tomem Cruisem. Nemá velkou šanci vyhrát, přesto jde pro šestadvacetiletého herce na začátku kariéry o velký úspěch. Diváci a divačky nadšení z Aftersun mohou být přesto trochu popuzení. Přestože bylo jedním z nejoceňovanějších filmů roku na mnoha jiných filmových cenách, lobbisté z A24 ho v případě Oscarů upozadili, aby neubíralo hlasy favorizovanému Všechno, všude, najednou. Takové praktiky jslou běžné. Cílem je maximalizovat pravděpodobnost co nejvyššího počtu cen pro studio jako celek, a to i na úkor jednotlivých titulů. Oscary se totiž nerozdávají „jen tak“, provází je složité a nákladné reklamní kampaně. Když se studio nerozhodne do nich investovat, nemá dílo reálnou šanci. A24 ukazuje ochotu a schopnost tento systém ohýbat ve svůj prospěch.

Studio, které mění svět?

Ke cti ale A24 slouží, že se nesoustředí výhradně na filmy pomýšlející na zisk Oscarů. Jedná se například o jednoho z prominentních producentů a distributorů kvalitních hororů. Se studiem je pevně spojené jméno Ariho Astera (Hereditary, Midsommar), jednoho z nejuznávanějších hororových tvůrců své generace, Ti Westa (X, Pearl), Roberte Eggerse (Čarodějnice, Maják) a Alexe Garlanda (Ex Machina, Men). Horory jsou žánr americkou filmovou akademií tradičně zcela přehlížený, přesto se jich A24 nevzdává a je dost možné, že právě díky neúnavné snaze jeho producentů se v dalších pár letech prokletí prolomí a uvidíme konečně oscarový horor. Upřímně to bude v tu chvíli sloužit víc ke cti Oscarům než hororu, protože žánrová zbabělost akademiků už je vyloženě trapná.
Samozřejmě, že A24 má i řadu kritiků. Příznivci studia a jeho estetiky umí být celkem hlasití a vytrvalí ve své snaze přesvědčovat na internetu druhé o intelektuální nadřazenosti A24 filmů. Mimo USA pak nabídka studia působí méně revolučně, protože stojí vedle festivalovek z celého světa, nejen hollywoodských blockbusterů. Takže například extatické nadšení z Všechno, všude, najednou se nám může jevit poněkud přehnané. Smysl dává všechna ta adorace hlavně v kontextu americké nabídky. Ne že by neexistovala paralela, studio Fox Searchlight se rovněž soustředí na podporu malých atraktivních filmů a 10 letošních oscarových nominací dokazuje, že to nedělá špatně. Brand A24 je ale přesto o stupeň výš.
Slunovrat
Slunovrat | A24
A24 se sice definuje jako subjekt stojící zcela stranou mainstreamových struktur a oceňující pouze samotnou kvalitu, samozřejmě to ale není tak úplně pravda. Když se ještě jednou podíváme na letošní oscarovou lobby, snímek Všechno, všude, najednou je propagovaný ve velké míře pro svou diverzitu a přítomnost asijských herců. Přesto se možná nejdůslednější oscarové kampaně dočkala Jamie Lee Curtis, protože jako zavedená mainstreamová hvězda má alespoň „na papíře“ v kategorii vedlejší ženský herecký výkon největší šanci na vítězství.
A to přestože mnohem víc prostoru má ve filmu Stephanie Hsu, pro jejíž ocenění vznikla poptávka ze strany nadšené kritiky a publika. Nominace se nakonec dočkaly obě ženy a je možné, že si tím studio A24 na sebe upletlo bič. Přítomnost dvou hereček z jediného filmu zvyšuje pravděpodobnost tříštění hlasů a pomůže konkurenci. Nikdo holt není dokonalý. Nehledě na to, že se tím obnažila vypočítavost lobbistů.
Nebýt ale této ochoty „ušpinit si ruce“ hraním podle pravidel hlavního proudu, nemohlo by si A24 vybudovat pozici, jakou má. Vytvořit tak rychle tak silnou značku je skutečně úžasný výkon, tím spíš v době, kdy se mluví o krizi kinematografie. Nyní je tady nový hráč, který ukazuje, že kvalita individuálního filmu je stále důležitá veličina a že marketingový model mířící na „náročnější“ publikum má smysl.
Vzniklé „artové blockbustery“ určují trendy a posunují veřejné mínění o celém oboru. Malé filmy mohou vydělávat, náročné filmy mohou strhnou mladé publikum, horory mohou patřit ke kriticky nejoceňovanějšícm filmům roku. Bude vzrušující sledovat, s čím vším producenti v následujících letech přijdou.

Kinolog: Všechno, všude, najednou: Úplně nejvíc nejlepší film roku?

Dva režiséři, co si říkají jen „Daniels", točí opravdu crazy videoklipy a filmy. Tento má zatím nejlepší recenze roku, ale musíte být hodně velcí fandové kung-fu, paralelních světů a buddhismu, abyste ho ocenili.