Bastardi čtyřka odkazují na Kajínkovský mýtus. Magnuskovo ždímání antiromských nálad neustává ani po deseti letech

Bastardi čtyřka odkazují na Kajínkovský mýtus. Magnuskovo ždímání antiromských nálad neustává ani po deseti letech
Bastardi 4: Reparát | Jan Sobotka
Pokud by mělo jít o reparát v jeho řemeslných dovednostech, těžko podle ukázky soudit, zda by prošel aspoň se čtyřkou, nebo jestli by opět propadnul. Rozdíly v neumětelství jsou oproti přechozím dílům takřka neznatelné. Stejně jako kdykoli minule jde především o přehlídku nechtěného humoru, jako když například Magnusek vychází z vězení v zeleném nátělníku jako Jiří Kajínek, aniž by na jeho postavě bylo vidět, že by za celou dekádu udělal v cele jediný klik.

Trailer: Bastardi 4: Reparát

Bastardi: Reparát | Bioscop
Je ale zřejmé, jak po deseti letech chce navazovat. Přestože ani jeden z dílů Bastardů nebyl vyloženě diváckým hitem (první snímek vidělo v kinech průměrných 86 tisíc lidí, druhý 52 tisíc a třetí slabých 24 tisíc), trailer se snaží budit dojem, že kolem hrdiny se vytvořila jakási mstitelská mytologie. Muž, který sprovodil ze světa výrostky, co znásilnili a zabili jeho sestru, se stává podobně výjimečnou figurou jako usvědčený nájemný vrah, jemuž k milosti od populistického prezidenta pomohl i zavádějící hraný film.
Trailer nabízí především dlouhatánskou přehlídku starých i nových tváří, z kontextu vytržených vulgarit a minimální představu, o čem by mohl být děj. Tomáš Majer se nejspíš znovu chce stát učitelem, což je ale zcela nesplnitelná záležitost. Navazuje to na podobně nesmyslné představy o právu a spravedlnosti jako předcházející díly, kdy mladí vrazi mohli dál chodit do školy a šikanovat učitelský sbor.
Bastardi: Reparát
Bastardi: Reparát | Jan Sobotka
K Bastardům jsme se průběžně naučili vztahovat jako k bizarně nepovedeným dílům, jejichž exploatační obsah nebereme vážně. Zároveň v nich zůstává něco autenticky zlého, hluboko uložená nenávist a odpor. To, že se po dekádě zjevují znovu, zatímco se Magnusek snažil budovat si přívětivější tvář v různých rodinných seriálech (Stopy života, Krejzovi) nebo v příbězích o handicapovaných lidech (Kluci z hor), ale není moc dobrá zpráva o prostředí zdejšího showbyznysu.
Jak je možné, že hlavní autor opět sehnal peníze na projekt, který nejenže nemá žádnou uměleckou hodnotu nebo společenský přesah, ale dokonce ani nejde o komerční záležitost? Proč mu v takovém filmu také kdokoli hraje? Je evidentní, že herec Zdeněk Godla potřebuje umořit dluhy z exekucí, takže se dovede nekonečně ponížit a svou tváří zaštítit špatně zpracovanou sadistickou fantazii jednoho bývalého zakomplexovaného učitele.
Z traileru zatím můžeme jen tušit, že hlavní hrdina bude ještě víc obětí a pokusí se z nás vyždímat lítost. Tu však budí stále jenom to, že někdo neumí své frustrace ani pořádně vyjádřit.

Kinobox: Houboví lidé chtějí sežrat naše mozky. V The Last of Us nás zachrání Pedro Pavel

Devítidílný seriál The Last of Us, jenž je dostupný na HBO Max, vychází ze slavné stejnojmenné videohry. Povyšuje žánr postapokalyptického zombie hororu z pouhé akční vyvražďovačky na psychologické drama. Obsazení ani celkové provedení nemohlo být lepší.