Zloději z babyboxu. Drama Hirokazu Koreedy Prostředník je opravdu film prostředních kvalit

Zloději z babyboxu. Drama Hirokazu Koreedy Prostředník je opravdu film prostředních kvalit
Prostředník | CJ ENM
Bylo to v roce 2013, kdy Koreeda natáčel jeden ze svých nejoceňovanějších filmů Jaký otec, takový syn. Na příběhu o záměně dvou dětí v porodnici ho tehdy zajímalo klasické téma dědičnost versus prostředí, tedy do jaké míry má na naši povahu vliv zděděná genetická výbava a do jaké výchova a společnost, v níž vyrůstáme. Co přesně Koreedu zajímá v jeho babyboxovém filmu, který se nakonec odehrává v Koreji, kde je takových zařízení mnohem víc, ale bohužel není zas tak úplně jasné.
zlodeji-z-babyboxu-drama-hirokazu-koreedy-prostrednik-je-opravdu-film-prostrednich-kvalit
Prostředník | CJ ENM

Hirokazu tak trochu Korea

Prostředník, který se promítal na letošním ročníku festivalu Filmasia, má docela komplikovanou zápletku, v jejímž jádru je ale jednoduchá road movie. Tu podnikají dva dobrovolníci z jednoho kostela, ke kterému patří i babybox. Dvojice z něj čas od času krade odložené novorozence a prodává je na černém trhu. Spolu s nimi ale na cestu vyjíždí i mladá žena So-young, která se svého dítěte vzdala a teď chce vědět, do jaké rodiny se nemluvně dostane.

Trailer: Prostředník

Prostředník
Koreeda se tu znovu dotýká velmi citlivých témat spojených s počátkem života a s tím, jak do něj zasahuje společnost. Tentokrát se mu ale nepovedlo vystavět tak napínavé drama, kde bychom si s každým nezodpovědným krokem dospělých postav říkali, jaký asi může mít dopad na jejich děti. Film se občas satiricky strefí do cynického byznysu s adopcemi, ale o budoucnosti novorozence se tu spíš jen mluví.
Tyhle otázky nakonec zůstávají poněkud utopené pod problémy dospělých hrdinů, kterých kolem ústředního děje režisér tentokrát navršil nemálo – po obchodnících s dětmi jde policie, která zároveň stíhá So-young, jež je navíc podezřelá ze spáchání vraždy otce svého dítěte, a o novorozence má zároveň zájem manželka jeho mrtvého otce.
Prostředník
Prostředník | CJ E&M
U starších Koreedových filmů (z nejlepších jmenujme Maboroši, Nikdo to neví nebo Nehybná chůze) jsme mohli obdivovat nadání pro vytváření intenzivních dramat z tlumených všednodenních situací a cit pro detail. Prostředník je naproti tomu všechno, jenom ne civilní. Připomíná spíš korejské krimi thrillery s doširoka rozmáchlými zápletkami a společenskými přesahy. Což je poloha, se kterou Koreedova poetika spíš bojuje, v některých scénách úspěšněji, v jiných méně.
Některé delší dialogové scény, ve kterých pomalu a rafinovaně vyplouvají na povrch skryté konflikty a motivace postav, mohou připomínat jeho dřívější filmy. Vedle toho tu ale najdeme situace hraničící s lacinou sentimentalitou a sem tam dokonce vyloženě kýčovité letecké záběry malebné krajiny podmalované líbivou hudbou, za jaké by se styděl i leckterý žánrový korejský film.

Dobráci, kteří kšeftují s novorozenci

Namísto soustředěných pozorování komorních dramat film působí roztěkaně, protože tříští pozornost mezi příliš mnoho postav a motivů a nestíhá se žádnému z nich věnovat důkladně. Na přesvědčivosti mu nedodává ani to, že se snaží představit muže, kteří obchodují s čerstvě narozenými dětmi, jako veskrze sympatické dobráky, již obcházejí zákon jen proto, aby dětem rychleji našli adoptivní rodiče. So-young také působí jako účelově napsaná tragická hrdinka, na kterou scénář naložil příliš mnoho vyhrocených problémů, ale málo jasných povahových rysů.
Prostředník
Prostředník | CJ ENM
Film zároveň vypadá jako katalog Koreedových typických témat, která jsou na základní příběh občas naroubovaná na sílu bez toho, že by je tvůrce dále rozvíjel. So-young a její dva společníci vytvoří něco jako rodinu, což může připomínat Koreedův brilantní film Zloději, zároveň jde ale o typický motiv hollywoodských road movies. A způsoby, jakými postavy utvářejí rodinné společenství, připomínají spíš Hollywood. Nechybí ani pro Koreedu snad nejčastější téma smrti a toho, že i zesnulí nějak aktivně působí v našem světě. Jenže zde je to jen žánrová figura přízraku zabitého otce So-youngina dítěte.
Nechybělo mnoho a z Prostředníka mohl být vkusně natočený doják, který sice nemá s realitou mnoho společného, ale ani se o to zjevně nepokouší. Problém je, že Koreeda má evidentně větší ambice, ovšem chybí mu dostatečně plastické postavy a konflikty, na kterých by je mohl rozvinout. Rozháranost a mělkost příběhu se mu vesměs daří dobře maskovat, k čemuž určitě přispívají i korejské herecké hvězdy Song Kang-Ho a Bae Doona v hlavních rolích. Víc než solidní, ale snadno zapomenutelné drama se mu z Prostředníka nicméně stejně vycucat nepodařilo.
Pořád je to lepší film než předchozí Pravda, která se natáčela ve Francii a repetitivně se motala kolem postavy sebestředné a panovačné stárnoucí herečky v podání Catherine Deneuve. Tady je Koreeda zjevně blíž svým kořenům, mezi něž patří klasikové japonských civilních dramat Mikio Naruse a Jasudžiró Ozu. Přesto to vypadá, jako by si režisér jen připomínal, v čem je vlastně dobrý, než aby opravdu něco vydařeného natočil.
hodnocení: 60 %

Kinolog: Všechno, všude, najednou: Úplně nejvíc nejlepší film roku?

Dva režiséři, co si říkají jen „Daniels", točí opravdu crazy videoklipy a filmy. Tento má zatím nejlepší recenze roku, ale musíte být hodně velcí fandové kung-fu, paralelních světů a buddhismu, abyste ho ocenili.