Fanoušci se těšili, tříminutový Star Wars film kultovního japonského studia ale v jejich očích nezachraňuje ani Baby Yoda

Fanoušci se těšili, tříminutový Star Wars film kultovního japonského studia ale v jejich očích nezachraňuje ani Baby Yoda
Zen – Grogu a černočerňáci | Ghibli/Disney
Informaci sdělili na Twitteru mluvčí Ghibli 10. listopadu a o celé akci informovali jako „tajemném projektu“. Lucasfilm je v první řadě zodpovědný za Star Wars, ale také za Indiana Jonese. Studio Ghibli má na kontě moderní klasiky jako Zámek v oblacích, Princezna Mononoke či Cesta do fantazie.
Průsečník jejich tvorby nebyl zcela zjevný, Star Wars se ale vyznačují asijským vlivem a za skoro půlstoletí jejich existence bychom našli hned několik komiksů a dalších více či méně kanonických děl, která se do svého asijského odkazu noří ještě víc než celovečerní filmy. Spekulovalo se tedy, že studio Ghibli natočí jednu či více epizod z krátkometrážního antalogického seriálu Star Wars: Visions, jehož cílem je dát prostor animátorům z celého světa. Ve druhé sérii už byly oznámené příspěvky francouzského, jihoafrického, britského, chilského i španělského týmu a potvrzení asijské účasti se tedy ještě očekává, zvlášť když první série se jí pochlubit mohla.
Star Wars: Vize
Star Wars: Visions
Jaké pak bylo překvapení, když se o dva dny později objevil na Disney+ tříminutový snímek Zen: Zen – Grogu a černočerňác. Nabízí velmi jednoduchou náladovou animaci, v níž poskakuje Baby Yoda a hraje si s Dust Bunnies z Cesty do fantazie, to vše za doprovodu uklidňující hudby. Snímek vypadá jako něco, co by mohl odevzdat student animace na FAMU jako cvičení prvního ročníku. To má být ono?
Ghibli s Lucasfilmem udělali začátečnickou marketingovou chybu. Kdyby snímek uvedli bez předchozích upozornění, fanoušci a fanynky by ho ocenili jako milý malý dárek. Krásná minimalistická ruční animace, příjemná hudba, nic proti ničemu. Když se ale nejprve zvedla očekávání a spustily se divoké spekulace mířící s potenciálem případného díla do nekonečna a ještě dál, působí výsledný produkt skoro jako urážka a výsměch těm, co se těšili.
Producenti se vůbec nepoučili ze situace okolo Star Wars: Forces of Destiny, která byla oznámená plnému sálu nadšených, předně dospělých mužských fanoušků, aby se po měsících čekání ukázalo, že jde o krátkometrážní sérii primivních příběhů určených pro nejmladší dívky, jejímž primárním cílem je propagovat řadu tematických panenek. Fandom Star Wars není zrovna známý chladnou hlavou a schopností smířlivě přijmout zklamání, není tedy divu, že i když se svět v takovou chvíli nehroutí, bude se víc než pár lidí vztekat na sociálních sítích.
Kinobox v Edisonu: Získejte lístek na speciální promítání komedie Grand Prix se Štěpánem Kozubem a Kryštofem Hádkem
Filmy3. 11. 2022
Kinobox v Edisonu: Získejte lístek na speciální promítání komedie Grand Prix se Štěpánem Kozubem a Kryštofem Hádkem
Části veřejnosti se zdá podivné, že studio Ghibli se pustilo do tak komerčního projektu. Mimo Japonsko existuje tendence si Ghibli idealizovat. Studio založené roku 1985 je spojené předně s odkazem Hajaa Mijazakiho, tedy tvůrce některých z nejlepších animovaných filmů všech dob, jež se vyznačují melancholickou a antikonzumeristickou náladou. Spolu s Mijazakiho osobním, možná trochu krajním antiamerikanismem Ghibli evokuje dojem „toho hodného“ filmového studia, které nás chrání před zákeřně komerčním západním mainstreamem.
Něco jiného jsou ale osobní preference zakladatele a něco jiného byznys. Ve skutečnosti Ghibli rozhodně snese srovnání s Disneym, jehož japonská divize dokonce vlastní desetinový podíl ve firmě. Nejde sice o stejný nadnárodní konglomerát, který pohlcuje další a další značky a nebezpečně se blíží monopolnímu postavení na světovém trhu, v domácím Japonsku jde ale o velkou a úspěšnou filmu, jejíž taktika není výrazně jiná než západních studií. Merchandising souseda Totora se sám nevyrábí, neprodává a ani ty peníze nemizí ve vzduchoprázdnu!
Princezna Mononoke
Princezna Mononoke
Ghibli se navíc v posledních letech trápí tím, že samotný Mijazaki už několikrát odešel do důchodu a několikrát se z něj musel vrátit (v tuto chvíli ve svých jednaosmdesáti dokončuje film How Do You Live?), protože panuje strach, jestli se studio bez prominentního režiséra udrží nad vodou. I v tom můžeme hledat historickou paralelu s Disneym, jenž byl pevně navázaný na zakladatele Walta.
Disney svého zakladatele přežil, povede se to i Ghibli? Spolupráce s Lucasfilmem může být dvojsečná zbraň. Pokud vznikne úspěšné a kladně přijaté dílo, jde o skvělou reklamu a potenciál pro další mezinárodní produkce. Pokud neúspěšné, bude tvůrcům vyčteno zaprodání se a úpadek. Disney tu pak nemá co ztratit, spolupráce s Ghibli mu mohla jedině zvýšit prestiž.
Co je nejsmutnější, kdyby se kraťas uvedl bez těch pár dnů, kdy si fandom vysnil nemožné, šlo by pro Ghibli o pěknou propagaci. Takhle převládá zklamání.

Kinolog: Maminky a padouši mají vždy pravdu. Alespoň v komiksových filmech

Marvelovské komiksy se rozrostly na třicet titulů. Druhý díl Black Panthera však postrádá původního hrdinu, nahradily ho hned čtyři hrdinky. A padouch je ještě méně padouchovitý než předtím.