Das Filmfest nabízí kontroverzní popravu, Karla Schwarzenberga i strasti uprchlíků. Vzpomínky se dočká i velikán německého filmu

Das Filmfest nabízí kontroverzní popravu, Karla Schwarzenberga i strasti uprchlíků. Vzpomínky se dočká i velikán německého filmu
Lars Eidinger ve filmu Střela zblízka | Alamode Film
Už pošestnácté se uskuteční festival německy mluvených filmů s názvem Das Filmfest. Fanoušci a fanynky aktuální tvorby od našich západních sousedů mohou vyrazit do pražských kin Atlas, Lucerna a Ponrepo, a to v termínu od 20. do 26. října. Poté se festivalové dění přesune do Brna, konkrétně do kina Art, kde se bude promítat mezi 2. a 6. listopadem, a poprvé se přehlídky dočká i olomoucké publikum – a to od 1. do 11. listopadu v Mozarteu Arcidiecézního muzea.

Uprchlíci, biografie a festivalová kvalita

Letošní ročník festivalu přiláká více než tucet hostů a hostek, kteří se na promítaných filmech podíleli nejčastěji režijně či herecky. Jejich kompletní přehled najdete na webu přehlídky, zmínit však můžeme třeba režisérku Franzisku Stünkel, stojící za zahajovacím snímkem Střela zblízka. Napínavá biografie sleduje život Wernera Teskeho, agenta východoněmecké tajné služby Stasi, který se kvůli podezření ze zrady stal posledním popraveným člověkem v NDR.
Michèle Brand
Kousek nebe | Hugofilm Features
Režisér Ulrich Grossenbacher zase představí svou dokumentární road movie Práce načerno sledující nelegální uprchlíky pracující ve Švýcarsku. Uvolněný pohled na komplexní tematiku migrace zase představuje Toubab, v němž má být titulní hrdina deportovaný do Senegalu, země svých rodičů, ve které však nikdy nebyl. Originální snímek představí jak protagonista Farba Dieng, tak i režisér Florian Dietrich. V nabídce je mimo jiné i nový pohled na bestseller Stefana Zweiga s názvem Šachová novela, dystopické drama Hyperland o světě plném neustálého hodnocení ze strany druhých, erotická vztahovka 99 Moons o nečekaně zamilované vědkyni či pojednání Aniky Decker (další z hostek) o životě celebrit s názvem Srdeční záležitost.
Program čítající více než tři desítky snímků obsahuje i několik titulů, jež mohli festivaloví diváci a divačky už vidět. Týká se to historického dramatu Korzet, rakouské sci-fi Rubikon, podmanivé švýcarské tragédie Kousek nebe či dokumentu Můj otec, kníže. První tři zmíněné filmy už stihly zaujmout publikum na karlovarském festivalu, dokument o vztahu Karla Schwarzenberga s jeho dcerou Lilou bude za pár dní k vidění i v běžných kinech.
Karel Schwarzenberg
Můj otec, kníže | Sabotage Films Vienna

Rozmanité sekce i další program

Sekce s retrospektivou se zaměří na jednu z nejvýraznějších osobností německého filmu. Rainer Werner Fassbinder zemřel před 40 lety, a tak stojí za připomínku nejen jeho monumentální patnáctihodinový film Berlin Alexanderplatz (promítaný v divácky vděčnějším formátu 14 dílů), ale i další čtyři tituly: na Berlinale roku 1979 oceněné drama Manželství Marie Braunové, sarkastická černá komedie Sousto pro satana, satirické drama Lola a krátkometrážní dokument Německo na podzim.
Vedle Fassbinderovy retrospektivy festival nabízí i další čtyři tematické sekce. Das Filmfest Spezial se zaměřuje na aktuální snímky z německy mluvících zemí, Pouto mezi námi objevuje taje rodinných i partnerských vztahů, sekce s všeříkajícím názvem Svoboda zase komentuje střety různých pohledů a svět a svůj prostor dostanou i dokumentární výpovědi v rámci sekce Die Doku. Kompletní přehled jednotlivých titulů je k dispozici na stránkách festivalu.
Letošní novinkou jsou také cenově výhodnější permanentky na celý festival, filmové profesionály zase zaujme setkání producentů s názvem Der Kontakt, přibližujících specifika koprodukce s filmaři z německy mluvících zemí. Neotřelou součástí festivalu jsou i oblíbené školní projekce zahrnující též moderované diskuze. Tým německého Goethe-Institutu, Rakouského kulturního fóra v Praze a Švýcarského velvyslanectví tedy i pro letošek představuje poutavý program, sympaticky upozorňující na tvorbu našich západních sousedů.

Kinolog: Jakmile je to Číňanka, je podezřelá! Co by jinak dělala v Koreji, pane rado?

Filmy z Jižní Koreje se vyznačují tím, že jen málokdy mají jeden žánr. Proto je Podezřelá nejen krimi thrillerem, ale i romancí a komedií. A stejně jako předcházející díla režiséra Parka Chan-wooka (Old Boy, Komorná) jde o podmanivou výtvarnou podívanou.