Komentáře týdne: Jak to (ne)bylo s Marilyn Monroe, katastrofa v moskevském metru a exotické sledování němého filmu

Komentáře týdne: Jak to (ne)bylo s Marilyn Monroe, katastrofa v moskevském metru a exotické sledování němého filmu
Blondýnka | Netflix

Blondýnka (2022) – Ta zahleděnost do sebe mě od půlky pěkně iritovala.

Ana de Armas
Blondýnka | Netflix
„Strašně bych rád, aby se mi to líbilo, vážně rád, ale Dominik zkrátka neumí scénáristicky nabídnout nic víc, než jen rádoby umělecký paskvil. Přitom režijně je skvělý, herce vede naprosto úžasně (Aničce de Armas to neskutečně sluší a její Marylin jsem jí bez problémů věřil), casting je perfektní (u Billy Wildera jsem měl pocit, že ho snad pro tu roli znovuoživili) a vizuálně je Blondýnka nádherný kus filmařiny. Ale co s tím, když 166 minut dlouhý snímek trvá pocitově stejně dlouho dobu, jako období, ve kterém Marylin zachycuje a skládá se převážně jen z epizodek, kde se skoro nic nevysvětluje, ale jen se děje. Chybí mi tu ohled na diváka, který se nemá čeho chytit, protože Andrew Dominik to takhle prostě chce. Ta zahleděnost do sebe mě od půlky pěkně iritovala, protože mně zprostředkování pouhého pocitu hlavní postavy vážně nestačí. Navíc o Marilyn nevím vůbec nic a film nejen automaticky počítá s tím, že backstory jejího života znám, ale dokonce že znám i vznik tohohle filmu. Ona je to totiž prosím adaptace fiktivního 700 stránkového románu, ve kterém autorka využila podklady, ale poté si jela svoje. PS: A pokud někdo chtěl na film kouknout kvůli NC-17 ratingu, tak si prosím nechte zajít chuť. Andrew Dominik pro vás nenatočil 365 dní s Anou de Armas, ale hodně stylizovanou pseudoartovku pro sebe.“ JosefTomas / 55 procent

Metro (2013) – Jedná se o první ruský katastrofický snímek takového formátu.

Metro
Metro | Nashe Kino
„Ruská kinematografie natočila své denní světlo. Narážka je samozřejmě na hollywoodský snímek Denní světlo (1996). Centrem dění je tunel, jen ruští tvůrci použili tunel moskevského metra. Avšak co se týče dějové šablony o snaze určité skupinky lidiček se dostat na denní světlo, ani zmiňovaný americký snímek není originální. Vše je pojato dle několika katastrofických snímků ze sedmdesátých let producenta Irwina Allena. Jako například Dobrodružství Poseidonu (1972) či Skleněné peklo (1974). Každopádně ruský snímek do této filmové skupiny pasuje výborně, a co víc, vyznívá daleko lépe než nepovedený, opět od Allena, počin, Když se čas naplnil (1980). Příčina katastrofy je tedy dána, avšak následující dění se už bohužel nese v předvídavosti. Ale co se týče dramatizace, vskutku nic proti ničemu. Jako obvykle po divácké stránce vznikají otázky, proč se neudělalo to či ono, ale to už u katastrofických snímků prostě v rámci dobrodružství a vznikajících zvratů bývá. Hollywoodské motivy tedy jsou. Třeba vykreslení řidiče soupravy metra, nebo matky po zjištění, že je v tunelu i její dcera. Ale jinak se tvůrci ruskou atmosféru snažili zachovat, což je v určitých ohledech i znát. Jedná se o první ruský katastrofický snímek takového formátu, a tak není divu, že je s těmi americkými porovnává. Nedopadl ale nejhůř. Jen kdyby se alespoň tvůrci pokusili o sou vlastní originalitu. P. S. Opravdu byla úvodní postelová scéna nutností?“ martin-mickey-stusak / 75 procent

Psycho (1960) – Nabízí rovněž komplexní příběh a samozřejmě hororové momenty.

Anthony Perkins
Psycho | 1960 Paramount Pictures
„I po více jak šedesáti letech dokáže Hitchcockovo Psycho oslovit lidi a přilepit je k obrazovkám. Kromě nadčasovosti a poutavého stylu nabízí rovněž komplexní příběh a samozřejmě hororové momenty, jejichž úroveň děsivosti mi vyhovovala, je vhodná i pro ty, co horory nevyhledávají.“ kknk2 / 80 procent

Erotikon (1929) – Je až exotické sledovat němý film, ve kterém herci musí hrát gesty.

Ita Rina, Olaf Fjord
Erotikon
„Jak hodnotit téměř sto let starý film? Těžko.. kolik jsem vlastně viděl němých filmů vyjma groresek s Charlie Chaplinem a Busterem Keatonem? V jednotkách.. Erotikon se zachoval v pěkně kvalitě, scénář je opravdu dobrý a je až exotické sledovat němý film, ve kterém herci musí hrát gesty a dokonalou mimikou. Zajímavý film.“ Pete69 / 70 procent

Indián (2022) – Vypovídá o době, ve které žijeme, kdy se stal naším náboženstvím materializmus a Bohem jsou peníze.

Indián
Indián | Bioscop
„Skvělá komedie, skvělý herecký výkon především Karla Rodena, ale i ostatních herců. Indián se mi opravdu líbil, chvílemi jsem se lámal smíchy, chvílemi dojímal, dostal jsme vše, co si mohu od dobrého filmu, resp. dobré komedie přát. Skvělá komedie, pro někoho snad s banálním příběhem, kde jsou některé věci značně bagatelizovány, ale dle mého to v takovéto komedii takto má být, pro mě naprosto skvělý scénář, který vypovídá o době, ve které žijeme, kdy se stal naším náboženstvím materializmus a Bohem jsou peníze, kdy žijeme s nejbližšími vedle sebe, a ne s nimi, kdy nás zajímá jiných problém stejně tak málo, jako náš problém je. Samozřejmě nyní dost přeháním, každý to tak nemá, ale občas mi připadá, že to prostě takto je. Koukněte na Indiána a utvořte si vlastní názor, mě se scénář i film, jako takový prostě líbil, je to samozřejmě komedie, ale která mě vedla k zamyšlení, ne pouze odpočinkové dílo.“ HanO / 75 procent
Zaujal vás některý z filmů/seriálů? Našli jste doporučení k dílům, která vás zajímají? Pokud ne, napište komentář na kartu snímku z naší databáze. Příště třeba vybereme právě váš.
Všechny komentáře najdete přehledně seřazené od nejnovějšího zde. Dejte „palec“ těm, které vás zaujaly.

Kinolog: Co je nejhorší na seriálovém Pánovi prstenů? Jeff Sauron Bezos

Služba Prime Video, která patří Amazonu, přišla s nejdražším fantasy seriálem všech dob, jenž je dokonce ještě dražší než původní Pán prstenů. První ohlasy jsou natolik rozporuplné, že se této záhadě podíváme na zoubek.