Planeta Země není naše soukromá zahrada. Hlavním tématem letošního Ekofilmu je klimatická krize a zodpovědnost

Planeta Země není naše soukromá zahrada. Hlavním tématem letošního Ekofilmu je klimatická krize a zodpovědnost
Zkrocená zahrada | EKOFILM
Dramaturgický tým Ekofilmu letos vybral z 243 přihlášených snímků soutěžní pětadvacítku. Festivalová porota ocení nejlepší díla v sekcích Krásy přírody, Středoevropské filmy a Krátké filmy. Kterýkoli ze soutěžních snímků pak může získat některé z dalších ocenění – Hlavní cenu ministryně životního prostředí za nejlepší film a Cenu prezidenta festivalu. Kromě ocenění si vítězné snímky letos rozdělí částku ve výši zhruba 3350 amerických dolarů.
planeta-zeme-neni-nase-soukroma-zahrada-hlavnim-tematem-letosniho-ekofilmu-je-klimaticka-krize-a-zodpovednost
Ve festivalové porotě letos bude například režisérka Adéla Komrzý, autorka ceněných snímků Jednotka intenzivního života a Zkouška umění. | EKOFILM
Ze všech přihlášených snímků vybrala porota tzv. short list. Na něm je pětadvacet dokumentů, jejichž leitmotivem je „klima a jeho změna“. O tom, který z těchto filmů uspěje v některé z vyhlašovaných sekcí, rozhodne porota, jež zasedne v mezinárodním složení.
Incendios
Incendios | Jeden svět
Z finální pětadvacítky vyplývá, že autoři se často zabývají tématem plastového hospodářství (V pasti plastu, Mýtus o recyklaci, Odpadková mafie), přístupu k vodě (Kapky života), ekologického aktivismu (Už to začalo, Generace Změna), mizení původní krajiny a kmenů (Incedios, Vykořenění, Krajina logistických hal), velkochovu zvířat (Speck), alternativního způsobu života (Klimatičtí odpadlíci), psychologie (Klimatický žal), či působivého zachycování krás přírody (Óda na přírodu, Šumění).
Klimatický žal
Klimatický žal se věnuje lidem, jejichž psychika trpí kvůli zhoršujícímu se stavu životního prostředí.
„Již několik let za sebou po zhlédnutí přihlášených filmů a uzavření výběru komentujeme soutěžní sekce slovy, o kolik víc se přihlásilo filmů, jež se věnují konkrétním ekologickým problémům, kauzám a především řešením. Ekologie a klimatická krize je společenským tématem, které se promítá i do finálního výběru filmů v soutěžních sekcích. I letos budou o ceny bojovat filmy o lidské zodpovědnosti a nutnosti aktivně vstoupit do hry, výběr zrcadlí rostoucí trend ve světové kinematografii věnovat se ekologickým problémům a hledat společnou cestu k udržitelnému životu na naší planetě,“ nastínila hlavní dramaturgyně týmu Jitka Kotrlová.
Už to začalo
Už to začalo
„Filmy letošního ročníku ukazují, že zájem a angažovanost jednotlivých lidí je zásadním činitelem ve změně uvažování o přístupu k planetě. I když se mnohdy jedná o cestu velmi trnitou, pozitivní přístup pomáhá nalézt smysluplná řešení a může ovlivnit chod celé společnosti,“ dodala Jitka Kotrlová.
Klimatičtí odpadlíci - Život bez elektřiny a tekoucí vody
Klimatičtí odpadlíci žijí bez vody a elektřiny. Vypadají spokojeně.
Kromě desítek soutěžních i nesoutěžních filmů z České republiky i ze zahraničí festival nabídne přednášky a workshopy s odborníky, diskuze a besedy se zajímavými hosty i tvůrci soutěžních filmů a nebude chybět ani večerní koncert a další kulturní program.
Jako každý rok bude možné připomenout si promítnuté festivalové filmy prostřednictvím Ozvěn Ekofilmu. Zájemcům a zájemkyním stačí na adresu ozveny@ekofilm.cz zaslat seznam vybraných filmů, které nadšenci chtějí promítat na své nekomerční projekci, akci uskutečnit a propagovat pod názvem Ozvěny Ekofilmu.
Informace o snímcích a programu festivalu najdete na webu přehlídky, která je nejstarší svého druhu v Evropě (kořeny festivalu spadají do roku 1974). Pořadatelem je Ministerstvo životního prostředí České republiky. Přehlídku podpořilo statutární město Brno a společnost SAKO Brno.

Kinolog: Jakmile je to Číňanka, je podezřelá! Co by jinak dělala v Koreji, pane rado?

Filmy z Jižní Koreje se vyznačují tím, že jen málokdy mají jeden žánr. Proto je Podezřelá nejen krimi thrillerem, ale i romancí a komedií. A stejně jako předcházející díla režiséra Parka Chan-wooka (Old Boy, Komorná) jde o podmanivou výtvarnou podívanou.