Nejhvězdnější zářijový snímek provázejí kontroverze. Erotika pobuřuje, démonizuje se slavný psycholog a herci se prý nesnáší

Nejhvězdnější zářijový snímek provázejí kontroverze. Erotika pobuřuje, démonizuje se slavný psycholog a herci se prý nesnáší 8 obrázků v galerii
To nic, drahá | Foto: Warner Bros.
Jednou z nejočekávanějších filmových premiér podzimu je mysteriózní thriller To nic, drahá od režisérky Olivie Wilde. Jeho uvedení na festivalu v Benátkách doprovází mediální spekulace o nepřátelství mezi tvůrci a Wilde poskytla několik obsáhlých rozhovorů, v nichž se svěřila o stále tabuizovaném zobrazování ženské sexuality či o překvapivé inspiraci pro vytvoření šílené záporné postavy.

To nic, drahá je už podle trailerů a řídkého nástinu děje aspirantem na snímek, který s okázalou efektností zpracovává ožehavá témata patriarchální nadvlády a potlačované ženské svobody. Alice (Florence Pugh) a Jack (Harry Styles) jsou manželský pár, který se v 50. letech stěhuje do utopické experimentální komunity uprostřed pouště, v níž ženy obletují v zástěrách plotny a muži si „hrají se svými hračkami“, jak v ukázce pronáší žena ztvárněná režisérkou Olivií Wilde.

Upoutávky okamžitě zaujaly vytříbenou vizuální stránkou a také množstvím sexu, reprezentovaného hlavně výrazy rozkoše na tváři Florence Pugh – a v jedné chvíli narušeného stoickým klidem Chrise Pinea, jenž hraje tajemného vůdce komunity. A právě záležitosti erotiky se setkaly s nepochopením ještě před vydáním prvního traileru, který Wilde musela na poslední chvíli editovat, aby vyhověla konzervativním požadavkům schvalovací instituce MPA (Motion Picture Association), jež udílí ratingy přístupnosti.

„Žijeme v puritánské společnosti. Absence erotiky v americkém filmu je něco nového,“ nechala se Wilde slyšet v rozhovoru pro Associated Press. Režisérka musela na popud asociace ty nejodvážnější záběry vystříhat, ačkoli jejím záměrem je přiblížit publiku ženskou sexualitu, která je potlačovaná na úkor mužské. Věří ale, že obecenstvo není tak zpátečnické jako instituce, které v tomto případě uplatňují cenzuru. „Chceme být provokativní. Nejde o to, abyste se cítili bezpečně,“ prohlásila Wilde.

O tomto přístupu svědčí také další rozhovor, jež režisérka absolvovala s kolegyní Maggie Gyllenhaal pro Interview Magazine. Prozradila, že záporný charakter Chrise Pinea je založený na světoznámém autorovi a klinickém psychologovi Jordanu Petersonovi. Ten se v poslední dekádě proslavil svými videy na YouTube, v nichž šíří osvětu, která ale dle mnohých spadá spíše do paranoidního podporování konspirací a extremismu. Tvrdí například, že existence patriarchátu a dalších forem sociálního útisku je iluze a že subjektivní nahlížení genderové identity je stejně mylné jako tvrzení, že Země je placatá.

„Daný charakter jsme odvodili od šílence Jordana Petersona, jenž vystupuje jako pseudointelektuální hrdina ‚incel‘ komunity,“ tvrdí Wilde. Pojem „incel“ se vztahuje k sociální skupině lidí, jež spojuje neschopnost navázat sexuální a romantické vztahy. Režisérka tyto lidi dále charakterizovala jako „odloučené, většinou bílé muže, kteří žijí v domnění, že od žen mají nárok na sex“. Tito muži podle ní věří, že je společnost okradla, samotná idea feminismu jde proti přírodě a že ženy by měly být vráceny na patřičné místo.

Olivia Wilde – To nic, drahá | Foto: Warner Bros.

Pečlivě budovaný portrét Olivie Wilde jako feministické autorky ale dostává trhliny, které se vyjevují hlavně v jejím údajně chladném vztahu s Florence Pugh. Internet se v posledních dnech noří do analýz řeči těla a píše se o tom, že Pugh se na svou režisérku během celého pobytu v Benátkách ani nepodívala. A navrch se nezúčastnila tiskové konference po novinářské premiéře.

Podle různých anonymních zdrojů se obě ženy v průběhu natáčení osobně i profesně rozcházely, přičemž Pugh dávala najevo své rozčarování nad množstvím sexuálních scén. „Když je vše redukováno na vaše sexuální scény nebo na sledování toho, jak nejslavnější muž na světě (Styles) na někoho lehá, tak to nesplňuje pracovní požadavky. Kvůli tomu v téhle branži nejsem,“ prozradila Pugh pro Harper's Bazaar, čímž nabídla opoziční smýšlení vůči přístupu Wilde.

Zatímco režisérka zamýšlela zdůraznit osvobození žen a jejich tužeb, herečka se podle všeho cítila zranitelně a nekomfortně. A tento pocit možná znásobila také přítomnost notoricky problémového Shiy LaBeoufa, jemuž role Jacka původně připadla. Po krátkém čase ho nahradil Harry Styles, což Wilde pro Variety obhajovala jako vstřícný krok vůči Pugh – LaBeouf prý vyzařoval příliš „bojovnou energii“.

Florence Pugh a Harry Styles – To nic, drahá | Foto: Warner Bros.

LaBeouf ale neváhal a Variety ochotně rozeslal kopie e-mailů a zpráv vyměněných s Wilde, z nichž vychází najevo, že to byl on, kdo se rozhodl z projektu vycouvat. Neměl totiž dostatek času zkoušet s ostatními herci, což se neshodovalo s jeho vyčerpávající metodou příprav.

Aby toho nebylo málo, Wilde si s nově příchozím Stylesem padla do náruče a nyní tvoří jeden z nejznámějších párů showbyznysu. Jejich přehnaně prokazovaná náklonnost v zákulisí je dalším faktorem, který měl Pugh účast na projektu zprotivit. Nemluvě o tom, že jakožto představitelka hlavní role údajně obdržela signifikantně menší výplatu než Styles – ač bez důkazu, web Showbiz Galore uvedl sumu 700 tisíc dolarů pro Pugh a 2,5 milionu pro Stylese, jenž má navíc coby slavný popový zpěvák jen minimum hereckých zkušeností.

Wilde ovšem tato tvrzení a čísla odmítla a pro Variety dala průchod své frustraci: „Děje se spousta věcí, jimž nevěnuji pozornost. Ale absurdita přiživované mediální senzacechtivosti a následné reakce na údajnou výplatní nerovnost mezi našimi hlavními a vedlejšími herci mě skutečně znepokojuje. Jako žena, která se v této branži pohybuje přes dvacet let, jsem proti tomu sama bojovala, obzvláště pak v pozici režisérky. Ta tvrzení nejsou ničím podložená.“

Drama ale pokračovalo i v Benátkách, byť se mísilo s neočekávanou komedií a vyústilo ve žně pro tvůrce internetových memů a gifů. Středem pozornosti byla nejen zmiňovaná netečnost Pugh vůči Wilde, ale také proslovy a projevy jejich mužských kolegů. Harry Styles, jenž dosud ztvárnil jen malou roli v Dunkerku a podle mnohých je svou partnerkou protežovaný, na tiskovce přiznal, že „když přijde na hraní, nemá absolutní ponětí, co dělá“.

To doprovázel zmateným opakováním totožných frází a Chrise Pinea dohnal až k nepřítomnému „transcendentálnímu“ výrazu, který se okamžitě stal hitem a vysloužil si popisek „astrální cestování“. Vše pak vyvrcholilo absurdní epizodkou přímo v sálu, kde si Styles sedal vedle Pinea a zdánlivě mu plivl do klína, na což oběť reagovala nejprve zaraženě, následně s pobavením.

Ač se Pine evidentně pouze zasmál vlastní roztržitosti při hledání slunečních brýlí, které měl na sedačce mezi nohama, daný moment jen přilil olej do ohně už tak kontroverzní pověsti, jež uvedení filmu To nic, drahá provází. Od feministických postojů Wilde a Pugh založených na očividných kontradikcích až po protlačování popové hvězdy, která se ani nepovažuje za herce, žádná jiná podzimní premiéra určitě nevzbuzuje tolik vášní a spekulací.

A to i mezi prvními kritiky, kteří snímek hodnotili a jejichž přijetí je více než polarizované. Palec nahoru zvedlo z šestatřiceti recenzentů jen 44 % (v době psaní článku). Píšou o krásně stylizované a ze strany Pugh a Pinea perfektně zahrané retro podívané, která je ale scenáristicky děravá a překombinovaná. A podle všeho tedy souzní s divokým zákulisním narativem. Na vlastní oči se přesvědčíme už 22. září, kdy má snímek To nic, drahá tuzemskou premiéru v kinech.


Kinobox: Tak nám zakázali vysílat Vinnetoua v televizi! Co s tím budeme dělat, mámo?

V posledních dnech nás německá a česká bulvární média zásobovala dezinformacemi, že se zakazují filmy s Vinnetouem. Není to pravda. Je ale pravda, že mayovky jsou v něčem překonané a třeba i lehce rasistické?

Ankety
Který z uvedených muzikálů máte nejraději?
Zpívání v dešti
Hello, Dolly!
My Fair Lady
West Side Story
Kabaret
All That Jazz
Rocky Horror Picture Show
Bídníci
Moulin Rouge!
Fantom opery
jiný
Nemám rád/a muzikály.
Nejnovější články:
Načíst další články